Djup tandköttsficka

Lyan

Trådstartare
Poppy var inne och fixade sina tänder för ett tag sedan. De sa att hon hade en djup tandköttsficka men att tanden satt som den skulle så de hade inte möjlighet att dra den. De rekommenderade mer tandborstning för att se om fickan skulle försvinna men det blöder fortfarande när jag borstar och jag tycker att hon äter fortfarande långsammare än normalt. Det är bakom en av de stora kindtänderna så jag kan inte se hur det ser ut.

Är det lönt att fortsätta borsta och hoppas på att den ska försvinna eller bör jag boka en tid att få tanden dragen? Eftersom det är den stora kindtanden och veterinären sa att den satt inte löst alls så gissar jag att det är något av de större djursjukhusen som gäller i så fall?
 
Har de röntgat så man sett hur rötterna ser ut? Generellt så ska tänder med djupa fickor dras då det tyder på att det troligen är en/flera dåliga rötter och det är därför sonden kommer ner. Är det en kindtand så har den i regel 2 eller 3 rötter och det kan vara bara en rot som är dålig och då sitter tanden hårt och rör sig ej men behöver ändå ut.

Även mindre kliniker kan operera ut tänder, beror mer på kompetens och vilken utrustning de har.
 
Har de röntgat så man sett hur rötterna ser ut? Generellt så ska tänder med djupa fickor dras då det tyder på att det troligen är en/flera dåliga rötter och det är därför sonden kommer ner. Är det en kindtand så har den i regel 2 eller 3 rötter och det kan vara bara en rot som är dålig och då sitter tanden hårt och rör sig ej men behöver ändå ut.

Även mindre kliniker kan operera ut tänder, beror mer på kompetens och vilken utrustning de har.
De har ingen tandröntgen på min vanliga klinik så tyvärr är ingen röntgen gjord. Jag tror att det är M1 i underkäken.

Jag har nu lyckats bokat tid på en klinik redan på tisdag. Jag har fått dem rekommenderade från flera håll och de har röntgen och någon som var extra utbildad på tänder också vad jag fattade det som. Det är en bit att köra men jag räknar ändå med ett rätt stort antal tusenlappar så lite bensin hit eller dit kommer nog inte göra så stor skillnad utan huvudsaken är att Poppy får hjälp!
Nu när jag inte borstat så har det blivit värre snabbt så jag gissar att bakterier blivit inkapslade i fickan men att borsta gör så ont på henne så det vill jag inte heller 😓Hon har fått metacam och det märks att hon har mindre ont nu så nu är det bara att hoppas att helgen går fort för henne!
Eftersom hon har dåliga tänder, och har haft sedan hon var bara ett par år gammal, så sa jag till dem att dra allt som ser ut att ligga i riskzonen på röntgen. Hon har redan blivit av med så många så de som är kvar kommer med stor sannolikhet att ryka efterhand ändå och jag vill undvika att söva henne i framtiden eftersom hon är så liten och har fått blåsljud på hjärtat
 
Fy fan vad jag känner mig som världens sämsta vidrigaste matte 😭 Poppy fick dra 12 tänder, hon har ett hål från en rot upp i nosen och käkbenet höll på att gå av vid tanden jag visste var dålig. Hur kan jag ha missat allt detta?! Jag har ju sett att hon har haft ont i sin kindtand sista tiden och varit hos veterinären för tänderna för bara 1-2 månader sedan och ändå var det så illa 😭 Så nu kommer jag att boka tid till Bella och Pärla också! Nästan hela veterinärkontot riskerar att gå åt, men bara tanken på att de också går med tandvärk jag inte kan se gör mig illamående av oro. Jag fattar verkligen inte hur jag har kunnat missa att Poppy hade SÅ dåliga tänder 😭
 
Fy fan vad jag känner mig som världens sämsta vidrigaste matte 😭 Poppy fick dra 12 tänder, hon har ett hål från en rot upp i nosen och käkbenet höll på att gå av vid tanden jag visste var dålig. Hur kan jag ha missat allt detta?! Jag har ju sett att hon har haft ont i sin kindtand sista tiden och varit hos veterinären för tänderna för bara 1-2 månader sedan och ändå var det så illa 😭 Så nu kommer jag att boka tid till Bella och Pärla också! Nästan hela veterinärkontot riskerar att gå åt, men bara tanken på att de också går med tandvärk jag inte kan se gör mig illamående av oro. Jag fattar verkligen inte hur jag har kunnat missa att Poppy hade SÅ dåliga tänder 😭
Väldigt tråkigt att den första veterinären som skulle fixa hennes tänder inte ens såg hur dåliga dom var!
 
Väldigt tråkigt att den första veterinären som skulle fixa hennes tänder inte ens såg hur dåliga dom var!
Ja, jag tycker nog det också för hon var ju trots allt sövd och intuberad. De sa att hon hade en djup tandköttsficka bakom ena kindtanden och att det kanske skulle gå att borsta bort den, men det gick ju inte. Jag har så dåligt samvete att jag har tvingat henne att borsta den tanden när jag har vetat att det gjorde ont, men jag hoppades ju på att det skulle läka 😞

Jag har iallafall bokat tid till både Bella och Pärla nu! Ingen av dem visar någon smärta vad jag kan se, men det är blod på tandborsten ibland så något med tandköttet är ju fel. Bella vet jag har något tandfel för ett par gånger har det bara varit en tand borta utan att jag märkt något på varken hund eller tand, men det var innan jag började borsta tänderna regelbundet på dem så kanske hade jag märkt det då. Fy vad jag känner mig hemsk 😭
 
Ja, jag tycker nog det också för hon var ju trots allt sövd och intuberad. De sa att hon hade en djup tandköttsficka bakom ena kindtanden och att det kanske skulle gå att borsta bort den, men det gick ju inte. Jag har så dåligt samvete att jag har tvingat henne att borsta den tanden när jag har vetat att det gjorde ont, men jag hoppades ju på att det skulle läka 😞

Jag har iallafall bokat tid till både Bella och Pärla nu! Ingen av dem visar någon smärta vad jag kan se, men det är blod på tandborsten ibland så något med tandköttet är ju fel. Bella vet jag har något tandfel för ett par gånger har det bara varit en tand borta utan att jag märkt något på varken hund eller tand, men det var innan jag började borsta tänderna regelbundet på dem så kanske hade jag märkt det då. Fy vad jag känner mig hemsk 😭
Det är ju klart du litat på veterinären. Det är dom som gjort fel och inte röntgat när de hittade en djup ficka.
 
Det är ju klart du litat på veterinären. Det är dom som gjort fel och inte röntgat när de hittade en djup ficka.
De har ingen tandröntgen hos min vanliga veterinär. Jag har ju vetat att det är viktigt med röntgen men jag har ändå trott att det har skullat synas något på utsidan och att de har skullat säga till om de tycker att det behövs röntgen. Nu sa de att jag skulle borsta noggrant så skulle fickan kanske gå tillbaka. Jag borde ha fattat att jag borde ha bokat tid för röntgen redan då, men jag är ju ingen veterinär så jag hoppades såklart att det skulle räcka med borstning. Jag tycker att de borde ha rekommenderat röntgen direkt. Men det går ju inte att ändra det förflutna så nu är det bara att hoppas att Bellas och Pärlas tänder inte är lika illa. De har lite tandsten men förutom det tycker jag att tänderna ser fina ut för deras ålder och raser, men det tyckte jag ju med Poppy också 😞
 
Nu är de inlämnade och jag har ont i magen för att jag är så rädd att det ska vara lika illa som på Poppy. Bella har en del tandsten och på en tand har tandköttet börjat krypa uppåt så den tanden lär de ta iallafall. Troligen fler om jag går efter hennes historik. Pärla har inte alls mycket tandsten, speciellt inte för en pudel/chihuahua på 11år, men två incisiver sitter löst och en kindtand har en mindre fraktur så de ryker ju. Förhoppningsvis inte fler, men så trodde jag ju på Poppy också
 
Hur kan det bli såhär illa trots att de har fått regelbunden tandvård? Jag har absolut varit slarvig med tandborstning tidigare, men tandstenen har jag skrapat hela tiden, och så har de varit inne och blivit sövda och genomgångna så fort något blivit onormalt, som tex att de fått mer tandsten på ena sidan munnen eller börjat äta annorlunda. Jag har till och med blivit tillsagd ett par gånger att jag överdriver när jag har velat ha tänderna kollade. Ena gången när Bella plötsligt fick mycket mer tandsten på ena sidan och andra gången när Ping började äta långsamt. Med Ping fick jag inte ens boka tid för det var onödigt. Hade jag stått på mig hade hon inte behövt somna in så tidigt 😭
 
Hur kan det bli såhär illa trots att de har fått regelbunden tandvård? Jag har absolut varit slarvig med tandborstning tidigare, men tandstenen har jag skrapat hela tiden, och så har de varit inne och blivit sövda och genomgångna så fort något blivit onormalt, som tex att de fått mer tandsten på ena sidan munnen eller börjat äta annorlunda. Jag har till och med blivit tillsagd ett par gånger att jag överdriver när jag har velat ha tänderna kollade. Ena gången när Bella plötsligt fick mycket mer tandsten på ena sidan och andra gången när Ping började äta långsamt. Med Ping fick jag inte ens boka tid för det var onödigt. Hade jag stått på mig hade hon inte behövt somna in så tidigt 😭

Mamma och pappas lilla pudel borstas regelbundet med eltandborste(!) senast fick hon dra massor av tänder, det "hör väl till" många småhundar.
Totte hade väldigt risiga tänder och mycket uppdraget tandkött t.ex.
 
Det som blir när man skrapar tandsten är att man inte kommer åt under tandköttskanten. Man riskerar också att rispa emaljen och då fastnar tandstenen ännu lättare.
Tyvärr har många småhundar problem med tandlossning.
 
Mamma och pappas lilla pudel borstas regelbundet med eltandborste(!) senast fick hon dra massor av tänder, det "hör väl till" många småhundar.
Totte hade väldigt risiga tänder och mycket uppdraget tandkött t.ex.
”Skönt” att inte vara ensam iallafall, men fy fan vilket dåligt samvete jag har som inte sett det 😭
Det som blir när man skrapar tandsten är att man inte kommer åt under tandköttskanten. Man riskerar också att rispa emaljen och då fastnar tandstenen ännu lättare.
Tyvärr har många småhundar problem med tandlossning.
Jag brukar vara försiktig och även se till att få det som sitter under tandköttskanten, men såklart är det svårt att få det helt bra 😕

Jo, jag vet ju att småhundar, och både Poppy och Bella, har kassa tänder. Men chocken över hur fruktansvärt illa det var trots att jag gjort vad jag trott varit bra och att jag inte sett det är jättejobbig 😭
 
”Skönt” att inte vara ensam iallafall, men fy fan vilket dåligt samvete jag har som inte sett det 😭

Jag brukar vara försiktig och även se till att få det som sitter under tandköttskanten, men såklart är det svårt att få det helt bra 😕

Jo, jag vet ju att småhundar, och både Poppy och Bella, har kassa tänder. Men chocken över hur fruktansvärt illa det var trots att jag gjort vad jag trott varit bra och att jag inte sett det är jättejobbig 😭
Det är inte lätt och du har ju gjort det bästa du kan. :heart
 
Du är absolut inte värdelös som matte, du har tagit hand om dina djur och regelbundet kontaktat veterinär när de behövt, att veterinären sedan inte har hittat problemen kan du inte lastas för. Fortsättningsvis hoppas jag att du åker till kliniken med hundarna eftersom de har bättre resurser att ta hand om tänderna där.
 
Det är inte lätt och du har ju gjort det bästa du kan. :heart

Du är absolut inte värdelös som matte, du har tagit hand om dina djur och regelbundet kontaktat veterinär när de behövt, att veterinären sedan inte har hittat problemen kan du inte lastas för. Fortsättningsvis hoppas jag att du åker till kliniken med hundarna eftersom de har bättre resurser att ta hand om tänderna där.
Tack 💖 Jag har verkligen försökt göra allt så bra jag kan, men ändå blir det fel. Poppy och Pärla råkar ut för saker hela tiden så helst hade jag velat linda in dem i bubbelplast i en vadderad cell men de måste ju få vara hundar även om mattes plånbok får lida.
Och jag kommer aldrig att fixa någon hunds tänder utan att röntga först! Så mycket lidande, och pengar, vi hade sparat på det! Men som sagt, man vill ju lita på veterinären
 
Mamma och pappas lilla pudel borstas regelbundet med eltandborste(!) senast fick hon dra massor av tänder, det "hör väl till" många småhundar.
Totte hade väldigt risiga tänder och mycket uppdraget tandkött t.ex.
Jag tror det beror på ras oxå, Gissa blev 10 år i lördags, hon har tagit pytte lite tandsten förra året som först, inga skador,tandfickor eller annat, mao är hon ff fulltandad, jag har aldrig bortstat, men hon får en hel del färska ben.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 041
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 078
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Majskolven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp