Bukefalos 28 år!

Djur som inte luktar?

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag vill skaffa mig ett djur, hade helst haft ett djur utav varje, men man får ju anpassa sig lite efter sambo o plånbok tex. :p

Sambon är ingen direkt djurmänniska men tycker om djur och tycker ju att jag ska ha ett eftersom jag mår så bra av dom. Men han har ett krav:

det får inte lukta om djuret!

Han tycker iofs att hund o katt luktar ok, men katt tål ingen av oss och hund är det inte läge för just nu.

Bägge av oss har fastnat för igelkottar, men dom är ju lite svåra att få tag i och det känns lite läskigt att köpa ett såpass ovanligt djur ändå. Så jag letar nu efter lite olika alternativ!

Kanin har jag haft o hade gärna haft igen, men jag vill kunna ha kaninen ute vilket inte går här utom på balkongen... Råttor känner jag många som haft men jag har aldrig fastnat för dom... så vad finns kvar?

Sambon hade gärna haft ett akvarium, men är inte det ganska mycket jobb? Och så vill jag gärna ha något roligare. :p

Så tips på djur o lite kort info om dom kanske? :D
 
Sv: Djur som inte luktar?

Marsvin är trevliga och sociala djur som inte luktar om man håller rent i buren! De ska hållas två och två, det är också då de är som roligast. Lättskötta, gosvänliga och otroligt söta. :D Eller?

Simbaochmarsvin018.jpg


Simbaochmarsvin013.jpg
 
Sv: Djur som inte luktar?

ja jag tycker att marsvin är hur söta som helst! :love:

speciellt när dom "pratar" och ser ut som Lena Furbergs hårbollar till marsvin. :D

luktar dom inte alls? har inte träffat så mycket marsvin.. :p
hur mycket kostar dom ungefär? dom är väl rätt så billiga i inköp, men vad behöver man mer? i burväg o allt sånt? försäkrar man marsvin?

o att dom ska vara två, ska man ha två honor eller funkar hane-hane? eller kastrerar man hanarna eller hur gör man?
 
Sv: Djur som inte luktar?

Jag har honor, och är man bara snabb med att rensa upp kiss i buren så luktar de inte alls! Förutom när jag hade dem på halm, då tyckte jag att de luktade lite mer. Själva marsvinen luktar ju såklart lite grann om man stoppar ner näsan i pälsen. Ska ni ha luktfria djur är det nog bara fiskar som gäller. ;) Eller ödla kanske?

Ett marsvin från uppfödare, med stamtavla, kostar ca 300 kr. För två marsvin behövs en bur på ca 100x50 cm minst. Det har jag till mina, men de går lösa i köket hela dagarna. Burar är dyra att köpa nya, men det finns fina begagnade. Förutom det behövs en vattenflaska och stabila matskålar. Det är att rekommendera att du har två av samma kön, annars blir det många marsvin. ;) Hanar går utmärkt att ha tillsammans utan att kastrera, marsvin är fredliga djur.

Marsvin ska ha fri tillgång på bra hö och få c-vitaminrika grönsaker serverade varje dag eftersom de inte kan producera eget c-vitamin. Min ena dam börjar bli till åren och tappa lite hull, så jag ger dem c-vitamin pellets för marsvin en gång om dagen. Kanske ½ msk var. Annars tycker jag inte att marsvin behöver något torrfoder, mina är i bra ( :angel: ) hull ändå. Det finns försäkringar till marsvin, de kostar inte alls mycket. Jag har dock valt att ha en budget för veterinär istället, eftersom det är sällan man kommer upp i självriskbeloppet utan att det är så stora saker att marsvinet inte klarar sig ändå.

Hör av dig om du undrar något mer!
 
Sv: Djur som inte luktar?

Jag tycker du ska skaffa en skäggagam (eller annan ödla) de är både häftiga och keliga:).
v.47_2.JPG
 
Sv: Djur som inte luktar?

ja marsvin kanske skulle vara något ändå! :D

dom är ju hemskt söta faktiskt.. skönt att två hanar går ihop, gillar handjur bättre. :p

Ang lukten så får ju själva djuret såklart lukta lite, det gör dom ju! tror mer pojkvännen är rädd för att det ska lukta i hela lägenheten. :p
 
Sv: Djur som inte luktar?

reptiler tycker jag är trevliga, men det verkar ganska svårt att ha dom som husdjur? eller?

sen så tror jag INTE att pojkvännen är så pigg på reptil... tror att hans spindel och insektsfobi (problem med matning redan där väl? :D ) även sträcker sig liiite på reptiler... :rofl:
 
Sv: Djur som inte luktar?

nja, om man tar reda på en massa om dem och skaffar ett bra terrarium från början verkar det inte sååå svårt.. Jag har ju fött upp Ödlis från liten "bäbis" till vuxen ödla och det verkar ha lyckats hyfsat.
Jo, en skäggagamsunge behöver syrsor så gott som varje dag (beroende på ålder) medan en vuxen äter sallad varje dag och ska ha syrsor bara 1-2 gånger i veckan..

Men vill du ha mer info om skäggisar (eller komma och kela med min) får du väl höra av dig;)
 
Sv: Djur som inte luktar?

Som sagt, sköter man buren och har bra strö så tycker inte jag att de luktar! Jag har mina på ToaLätt med ett tunt lager spån över.
 
Sv: Djur som inte luktar?

marsvin vore kanske något... måste bara fundera ut ordentligt hur man gör om man får för sig att åka bort ett par dagar... känner ju inga här än som kan ta hand om dom... :p
 
Sv: Djur som inte luktar?

Jag brukar lämna mina upp till ett dygn utan passning, har de bara mat så brukar de inte reagera på att vara ensamma. Annars får ni väl köra dem till Uppsala. ;)
 
Sv: Djur som inte luktar?

så du ställer alltså upp? fan va bra! :D

ringer sambon nu o säger att vi ska bli med marsvin! :D
 
Sv: Djur som inte luktar?

funderar lite på vart vi ska ha dom... den inglasade balkongen, där är det för kallt om man även vill ha dom inne va? iaf nu på vintern?

hur mycket kostar dom i månaden ungefär?
 
Sv: Djur som inte luktar?

Ja marsvin är jätte härliga djur!:love:
har 2 egna nu...
men jag kan redan Nu säga att marsvin har en helt "egen" lukt! dom stinker inte,men dom har en lukt (såsom Iller har sin lukt)
så man märker av det,och sen visst går det att fixa genom att byta strö i buren,men då ska det bytas Ofta!:cool:

(så kära ni marsvins ägare-ni Vet vad jag talar om så förneka inte att marsvin har en alldeles egen lukt;) )

Hur som helst så har jag fått hem en ny bebis idag,eftersom mitt ena marsvin dog väldigt plötsligt igår!:eek: :cry:
skulle fylla 5 månader IDAG.

Mina bebisar...

Armani-dog igår.:cry: R.I.P
Av rasen abessinier-skulle ställas ut såsmåningom..
P1010234.jpg


Hugo Boss-Armanis halvbror.
Korsning mellan Abessinier och nåt-minns ej nu.
Hugo20Boss.jpg
 
Sv: Djur som inte luktar?

forts:

Bästisar:p
P1010160.jpg


Och nykomlingen Ville 5 veckor idag.
SKIT söt!:love:
av "rasen" Skinnybärare
P1010326.jpg
 
Sv: Djur som inte luktar?

jättesöta! :love:

tråkigt att den dog.. :cry: hur länge lever marsvin annars, på ett ungefär?


jag har nu återigen blivit sååå sugen på en igelkott... men dom är ju både svåra att få tag i och inte särskilt keliga.. :p o dom kan ju vara svåra att få rumsrena o sånt.. men så fasligt söta! :D


men tillbaka till marsvinen.. är dom rumsrena så att säga? ffa kisseriet då, antar att bajset inte är så svårplockat om det skulle hamna på golvet? eller går dom helst bara i sin bur eller så?

och angående lukten ja.. men stannar den liksom vid buren eller luktar hela lägenheten? :p
 
Sv: Djur som inte luktar?

funderar lite på vart vi ska ha dom... den inglasade balkongen, där är det för kallt om man även vill ha dom inne va? iaf nu på vintern?

hur mycket kostar dom i månaden ungefär?

jo alltså där marsvinen står så kommer du ju känna av "deras lukt".

sen att ha dom på balkongen kan du glömma,dom är jätte känsliga för "korsdrag" och kyla-får mkt lätt lunginflamation.:cool:

Jag kör på LoaLätt strö-köper en 55 liters säck för knappa hunda spänn,den räcker hyffsat länge (och tilläggas bör är att dom delar säcken med råttan)
har haft mina bebisar i dryga 5 månader och det har gått samanlagt 1½ säck strö under den tiden. (byter varje vecka)

sedan tillkommer ju Hö (varierat pris från ställe till ställe,men ca 30 spänn för en liten säck-räcker kanske 1-2 veckor)-som dom ska ha fri tillgång till ( 24/7),annars slutar tarmarna att fungera. Sedan ska dom ha pellets,Bara marsvinspellets,Inga Kaninpellets eller ngn "gnagar blandning",jag köper en 4 kg säck för knappa 50 spänn,och den får dom Inte mkt utav,då dom lätt blir feta:smirk: - så min säck tog slut förra veckan.

Sedan tillkommer det vitaminer,det bästa är i pullver som man strör över grönsakerna. visst finns det grönsaker som innehåller C-vitamin som man kan ge istället..eller så finns det C-vitamin man har i vattnet.
Jag kör i pulver-kostar ca 70 spänn det jag köper och går åt ganska så snabbt...

detta är då uträknat för 2 st marsvin.
så visst är dom billiga i drift.
 
Sv: Djur som inte luktar?

hö kanske man kan köpa från någon hästmänniska funderar jag på? vi brukade köpa en bal i taget till kaninerna från ett stall.. så det kanske går att ordna?

fast här kommer ju problemet in.. jag är höallergiker... :p fast i såna små mängder borde det inte vara någon fara tycker jag... hur mycket hö går åt per dag ungefär?
 
Sv: Djur som inte luktar?

jättesöta! :love:

tråkigt att den dog.. :cry: hur länge lever marsvin annars, på ett ungefär?

Tack tack:p
ja det är väldigt synd att han bara dog! han var sig själv kvällen innan så jag fattar bara inte..kan ju varit ngt medfött fel eller dyl..


är dom rumsrena så att säga? ffa kisseriet då, antar att bajset inte är så svårplockat om det skulle hamna på golvet? eller går dom helst bara i sin bur eller så?
tja alltså dom bajsar å kissar lite "här å där"...men inte På dig iaf;)

Jag har gjort som så att jag har köpt en "lekhage" på djuraffären för smådjur,denna kan man då ta isär och sätta fast i buren så att det blir en inhängnad ihop med buren..sedan har jag en liten ramp från "dörren" på buren-så att dom kan gå in/ut som dom vill..

som underlag har jag en teddypläd (sånna som finns till hundar tex).
Det är skönast för dom att gå på.men denna lilla anordningen har jag endast då jag har det under uppsikt (har hundar).
Men min uppfödare har en Jätte stor inhängnad utanför buren dygnet runt-så hennes marsvin springer runt så mkt dom bara vill-vilket är ett bra alt. om man Inte har andra djur.då blir marsvinen mkt glada att få springa in/ut som dom vill:)

och angående lukten ja.. men stannar den liksom vid buren eller luktar hela lägenheten? :p
ja...alltså jag ska inte ljuga,visst luktar det litegrann i rummet,men det är inte så illa-luktar snarare Hö..
MEN-lukten fastnar på kläderna så då luktar man Marsvin:D
(inte överdrivet mkt,men dom har sin lilla lukt ja..den är lite speciell)

Men det är ändå inget som stör en spc mkt (såvida man inte är Jätte känslig).
Dom är ju så underbara djur annars-så att dom luktar lite speciellt är ändå oki-bara för att det är ens små bäbisar:p
 
Sv: Djur som inte luktar?

hihi ja jag har inget emot att lukta djur! :D

det är mest pojkvännen som är nojjig att hela lägenheten ska stinka marsvin (eller vad det blir för djur).


men höet kan kanske bli ett problem.. fan att jag inte tänkte på det.. glömmer liksom bort min höallergi eftersom jag brukar strunta i den.. :angel: men inne i ens lägenhet kan man ju itne strunta i den... :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 252
Senast: Amha
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 273
Senast: Hedinn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp