Bukefalos 28 år!

Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och proffsen vill i sin tur helst inte betala några skäliga löner till sina anställda?


Ditt påstående gäller ju såklart inte bara de som är hobbyhästägare. Det gäller väl ändå lite överallt, och på olika sätt.
Ja, så är det ju. Det finns överallt på olika sätt.

Det är dyrt med häst. Och det är svårt för både hobbyhästägare och elit att få råd på olika vis.

Ska man ta betalt vad det kostar att föda upp och rida in/utbilda häst kan det bli dyrare än vad det gör att ta betalt om det inte är en ”bra” häst.
Jag vet inte hur mycket folk som tycker det är rimligt att försöka stå i 40 min och fråga saker konstant a la rid-/teorilektion gratis för att slippa betala för lektion som jag eller andra tränare möter.
Jag skulle ju aldrig stå och hålla på så mot tex en läkare och fråga så mkt och länge om min egen hälsa utanför arbetstid.
Jag vet inte hur många som bokar in kiro tex och när kiro anländer och säger att hen inte kan behandla hästen IOM att det är ett veterinärfall så blir de sura om de måste betala. Trots att kiron lagt en massa tid och inte kunnat boka in annat betalande jobb.

Man måste ju förstå att vi som är yrkesverksamma inte kan hålla på som om det vore vår hobby enbart. Det ses inte alls på hästyrken så som tex en läkare eller kassörska eller vad som helst. Arbetsvillkoren kan vara rätt jäkliga för många IOM att en hel del folk inte vill/kan betala.
Absolut är man bussig och bjuder till extra etc en del och det är fine.

Det finns en genomgående problematik när priser måste pressas. För både människor och djur.
 
Utbildning säger jag igen.
En av de som skolat mig vet jag hur man jobbar häst IOM tränat för dem i över 20 år och bott och jobbat där. Jag vet också vilken tid hästarna får ungefär när det gäller deras egna. Det krävs inte alls mycket tid att tex förbereda 4-åring på så sätt att den är i balansnoch lösgjord om man fokuserar på just det. Om hästen då av naturen har trevliga rörelser krävs ju inte mer än så.
Vet att man var ute med 4-5-åringar som inte gjort så mkt och fick mellan 70-80 procent. Trots att ryttaren pga visst ointresse(ditsläpad av sin fru) red fel väg några ggr. 😅 Vet att domare skrev ”Gud vilken trevlig ridning” bland annat.
Man blir ju bra på det man gör. Springer hästen runt i spänning och förväntar sig stress blir det svårt att lära in något, utöver att det är trist för hästen så klart.
Visst kan det iaf skita sig på tävlingen. Men skiter det sig redan hemma i stallet kanske man bör ta sig en funderare.

Men på något vis måste ju folk utbildas i att hitta bättre träningssystem. Frågan är av vem och vilka som ens är beredda på att fundera på att lägga om en hel del i sin träning.

Ja, jag håller verkligen med! Men det sker nog inte automatiskt liksom.
 
Detta var inte riktat till mig, men jag svarar gärna—Majoriteten av uppfödarna i Sverige gör det på hobbynivå och får 1-3 föl per år. En handfull av uppfödarna har det så gott ställt/sådan ekonomi i sina företag att man har råd att behålla, utbilda och ev. pressa unghästarna att prestera innan de säljs med förhoppningsvis +/- 0:- i resultat. De flesta försöker sälja hästen så ung som möjligt eftersom utbildning kostar ~15-20 000 i månaden om inte mer.
Med detta vill jag ha sagt att många av dessa unghästar som pressats att prestera på unghästtest och i unghästtävlingar ägs inte längre av sina uppfödare när detta sker. Några gör det såklart, och säkert finns det de som jäktar utbildarna och är för angelägna om att hästen skall kvala hit och dit. Utbildaren sitter då i en svår sits eftersom den som pressar, utbildare eller ej är deras levebröd. Men om vi får till en systematisk förändring inom unghästtscenen där kraven sänks på hästarna och stressade, pressade och avstängda hästar inte bedöms högt på grund av sina framridna gångarters kvalitet, så skulle det ta en hel del press från utbildarna. Kanske kunde vi också komma tillbaka till en normal uppfattning om hur mycket en fyraåring skall kunna och skall hunnit göra.
Men sedan är det också utbildarens ansvar att säga till när målen är för högt satta och individen inte är redo. Jag har varit med om att duktiga utbildare har sagt ifrån. De som inte gör det och sedan spöar upp hästarna och hackar dem blodiga ÄR ytterst ansvariga för sina handlingar.
Vår avel "går runt" (det gör den inte, men individen går i bästa fall runt utan förlust) på att vi säljer dem så snart som möjligt men till köpare man tror de skall passa med. Helst innan de är inridna, men skall de ridas in värnar alla jag är bekant med i alla fall om att det skall bli bra för hästen, eftersom risken att få problem sen när den säljs är större om den inte fått en bra start på sitt liv som unghäst.

Vill bara förtydliga att jag på inget sätt menade att det är just uppfödarna som pressar hästarna :) Men det är alltså hela denna infrastrukturen och köparna som det syftas på skulle försvinna om tävling försvann?
 
Ja, så är det ju. Det finns överallt på olika sätt.

Det är dyrt med häst. Och det är svårt för både hobbyhästägare och elit att få råd på olika vis.

Ska man ta betalt vad det kostar att föda upp och rida in/utbilda häst kan det bli dyrare än vad det gör att ta betalt om det inte är en ”bra” häst.
Jag vet inte hur mycket folk som tycker det är rimligt att försöka stå i 40 min och fråga saker konstant a la rid-/teorilektion gratis för att slippa betala för lektion som jag eller andra tränare möter.
Jag skulle ju aldrig stå och hålla på så mot tex en läkare och fråga så mkt och länge om min egen hälsa utanför arbetstid.
Jag vet inte hur många som bokar in kiro tex och när kiro anländer och säger att hen inte kan behandla hästen IOM att det är ett veterinärfall så blir de sura om de måste betala. Trots att kiron lagt en massa tid och inte kunnat boka in annat betalande jobb.

Man måste ju förstå att vi som är yrkesverksamma inte kan hålla på som om det vore vår hobby enbart. Det ses inte alls på hästyrken så som tex en läkare eller kassörska eller vad som helst. Arbetsvillkoren kan vara rätt jäkliga för många IOM att en hel del folk inte vill/kan betala.
Absolut är man bussig och bjuder till extra etc en del och det är fine.

Det finns en genomgående problematik när priser måste pressas. För både människor och djur.

Det är mitt standardsvar till icke hästfolk, hela hästvärlden lutar på folk som egentligen inte har råd 🙈
 
Vet en som tävlat trail in hand iaf.

Mycket lämplig gren 😅 (dom är små och följsamma).

Jag skulle misstänka att det kommer bli fler som deltar inom olika westerngrenar som inte är quarter/paint-låsta, och beridet bågskytte.

Min grabb skulle nog kunna tänka sig trail in hand men han tycker inte om att åka ut och åka egentligen.

Och jag vet om att jag har "tävlingsdjävulen" i mig... Inte värt risken :).

Däremot kanske jag kommer dyka upp på nån pay and ride i framtiden med annan häst som är mer intresserad av sånt, för att representera ett annat sätt att vara så att säga.
 
Mycket lämplig gren 😅 (dom är små och följsamma).

Jag skulle misstänka att det kommer bli fler som deltar inom olika westerngrenar som inte är quarter/paint-låsta, och beridet bågskytte.

Min grabb skulle nog kunna tänka sig trail in hand men han tycker inte om att åka ut och åka egentligen.

Och jag vet om att jag har "tävlingsdjävulen" i mig... Inte värt risken :).

Däremot kanske jag kommer dyka upp på nån pay and ride i framtiden med annan häst som är mer intresserad av sånt, för att representera ett annat sätt att vara så att säga.

Jag har ju slutat tävla av precis den anledningen. Jag tyckte inte om hur min ridning och mitt beteende gentemot hästen blev när jag hade en tävling att träna mot. För att inte tala om hur tränarna pushade alldeles för hårt bara för att vi skulle tävla.
 
Jag har ju slutat tävla av precis den anledningen. Jag tyckte inte om hur min ridning och mitt beteende gentemot hästen blev när jag hade en tävling att träna mot. För att inte tala om hur tränarna pushade alldeles för hårt bara för att vi skulle tävla.
Men bara för att du fick den mentaliteten så behöver det väl inte vara så generellt? Alla vill väl garanterat prestera, men kan väl samtidigt ha lugnet i kroppen att en lokal LB ät otroligt oviktig i sammanhanget 😅. Mañaña mañaña liksom😁. Därför gillar jag den vanliga hobbyryttarens relation till tävling, det görs som en krydda inte en nödvändighet.
 
Men bara för att du fick den mentaliteten så behöver det väl inte vara så generellt? Alla vill väl garanterat prestera, men kan väl samtidigt ha lugnet i kroppen att en lokal LB ät otroligt oviktig i sammanhanget 😅. Mañaña mañaña liksom😁. Därför gillar jag den vanliga hobbyryttarens relation till tävling, det görs som en krydda inte en nödvändighet.

Kanske det, men jag kan bara relatera till mig själv och de ryttare jag mött genom åren. Precis som alla andra gör i den här tråden.

Jag har tyvärr bara sett negativa saker med tävling, där det ska stressas och pressas helt galet mycket. Gärna med spörapp eller inspänning.
 
Vill bara förtydliga att jag på inget sätt menade att det är just uppfödarna som pressar hästarna :) Men det är alltså hela denna infrastrukturen och köparna som det syftas på skulle försvinna om tävling försvann?
Uppfödarna pressar väl indirekt, genom att premiera utbildare som får resultat med alla hästar snabbt. Och välja dem framför utbildare som behöver längre tid och får osäkra resultat. Tid kostar pengar, så en snabb utbildare blir billigare.
 
Och proffsen vill i sin tur helst inte betala några skäliga löner till sina anställda?


Ditt påstående gäller ju såklart inte bara de som är hobbyhästägare. Det gäller väl ändå lite överallt, och på olika sätt.
Absolut.
Min poäng är att det kanske blir ännu dyrare att vara ”vanlig” hästägare om tävlandet försvinner. Och svårare att hitta de tjänster man söker.
 
Jag tycker för övrigt inte att tävlingar ska läggas ner, det är inte lösningen för hästarna. jag tror bara att man måste lägga upp det på ett annat sätt så det blir mer rättvist mot hästarna.
Ett problem med ridsportförbundet är att de vill ha många tävlande prio ett, före hästvälfärd- ett sätt att få det är låga kvalgränser(fler kommer upp i högre klasser fast de inte är klara och ridning ihögre klasser blir inte ouppnåligt, de krävs alltså inte så jäkla bra ridning eller heller behandling av hästen, och inga alls i de lättaste klasserna, vem som helst kan åka ut.

Vet tom en öd utbildare som regelbundet på sina ödkurser sa att kval var onödigt för att det bara va att rida, oavsett klass- det är ju bara olika rörelser och inget som skadade hästen även om de inte kunde. Att hon är kvar är en gåta, militärisk, röker överallt, samt lär ut rätt och stramt men gör inte såmycket själv , bara litegrann sådär för att ha något o visa upp på sina kurser.

Själv är jag mer chockad över hur mkt sammanslingrade toppen av ryttare/uppfödare/försäljare/utbildare och i det som smöret o kanelen i bullen svenska ridsportförbundet är.

Är man med i den röran av brödraskap kan man få mkt, utbildning, hästar, kontakter, skydd,gott renomme, osv etc- är man inte där, men jobbar som ex funktionär, så får man vara väldigt tyst, snäll och gå på tå.
 
Uppfödarna pressar väl indirekt, genom att premiera utbildare som får resultat med alla hästar snabbt. Och välja dem framför utbildare som behöver längre tid och får osäkra resultat. Tid kostar pengar, så en snabb utbildare blir billigare.

Såklart om uppfödaren fortfarande är ägaren/pushar ägaren och vill ha resultaten. Det kändes bara som att mina inlägg kanske lite för mycket syftade på att allt var uppfödarnas fel :)
 
Jag vet inte hur mycket folk som tycker det är rimligt att försöka stå i 40 min och fråga saker konstant a la rid-/teorilektion gratis för att slippa betala för lektion som jag eller andra tränare möter.
Jag skulle ju aldrig stå och hålla på så mot tex en läkare och fråga så mkt och länge om min egen hälsa utanför arbetstid.

Hahaha, alltså förlåt men världens sämsta liknelse. Tror inte folk som inte är läkare fattar hur jävla jobbigt det är att ständigt vara föremål för medicinska utfrågningar av ens familj och vänner. Spelar ingen roll vilken tid på dagen. Alltså verkligen jämt.

" Hej! Förlååååååt för att störa dig kl 22 på en lördag, men lilla Lisa har sprutdiarrè/hosta/feber/ont i magen/ petat in en ärta i näsa/har konstiga utslag, vad tycker du att jag ska göra?????"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
683
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp