Bukefalos 28 år!

Djurskyddsinspektör!?

Sv: Djurskyddsinspektör!?

Det har nog att göra med att skolan är väldigt liten :angel:
Vi är 44 i klassen och får inte plats i vissa salar :D
 
Sv: Djurskyddsinspektör!?

KL: Eftersom kravet för att jobba som djurskyddsinspektör är utbildning såsom Agronom (husdjur), biolog (med inriktning etologi), veterinär, djursjukvårdare, miljö - och hälsoskydd + djurskyddskurserna i skara, etologi och djurskyddsprogrammet eller en som har motsvarande utbildning, så kan jag inte hålla med om att vi som jobbar inom djurskyddet inte skulle ha relevant utbildning för det jobb vi gör.

Sedan ska man ha klart för sig att om man ska jobba med djurskydd måste man ha stort intresse för att hantera alla typer av människor. Som djurskyddsinspektör har man oerhört mycket mer kontakt med djurägaren än att man är ute och "klappar" på djuren. Det är inte särskilt ofta som djurägaren håller med inspektören heller.

Känner man inte att man är intresserad av att hantera människorna (som är under mycket stor psykisk press) så ska man inte söka sig till yrket. Enorma mängder pappersarbete ingår också i djurskyddsinspektörens jobb, så det är också något man måste tycka om för att trivas med yrket.

Slut på glorifieringen av yrket alltså. Jag trivs bra med yrket, men jag vill att folk ska veta att det sannerligen inte är någon gullignuttig räddningsorganisation man jobbar på. Det är oerhört psykiskt krävande, 99 gånger av hundra ser man bara elände, man blir hatad för att man gör något och man blir hatad då man inte hinner i "tid". Så ser realiteten ut, och det vill jag att folk som är intresserade av yrket ska veta!
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsinspektör!?

Jag håller helt med a1agnlju. Inspektörerna på länsstyrelserna har i dag den kompetens som krävs för yrket, i de flesta fall både akademiskt och erfarenhetsmässigt. Framförallt erfarenheten är mycket viktigt, vi har en del nyutexaminerade hos oss nu, och det är väldigt tufft för dem märker man med att möta och bemöta verkligheten med de djurhållarne som inte sköter sina djur, som är de vi oftast träffar på. Man måste vara bra på att både läsa av och kunna ta människor i krissituationer och försöka få dem att förstå vad man menar. Det tar minst ett par år i yrket innan man är hyfsat varm i kläderna för de flesta.

Att dagens djurskyddsinspektörer inte skulle kunna se helheten vet jag inte varifrån du fått, inte heller att vi inte skulle förstå vad som ligger bakom dagens lagstiftning. Många oss gick med till länsstyrelsen när djurskyddet flyttades över dit. När kommunen hade ansvaret för tillsynen ( som det då hette) av djurskyddet så fick man verkligen se till helheten eftersom de flesta av oss även arbetade med tillsynen över miljö i lantbruket då.

Gillar ni djur, människor och pappersarbete så ska ni satsa på yrket, men var beredda på att det är ganska så tufft många gånger.
 
Sv: Djurskyddsinspektör!?

Här verkar det finnas folk som har koll på EoD-programmet, så kapar tråden lite och slänger in några frågor..

- Kan man bli annat än djurskyddsinspektör? Jag vill gärna forska, eller jobba med typ isbjörnsprojekt på svalbard etc. Funkar utbildningen då? Vet att man kan ta en master och allt, men menar mer om det känns som att man får en bra grund att stå på i praktiken också, och inte bara på pappret?

- Håller utbildningen en hög standard? När man läser ramschemat ser det ganska basic ut i början.. Stämmer det?

- Går det att ha hund och plugga EoD? Eller är det många studieresor osv?

Vore jätteglad om någon kunde svara på mina frågor:D Och sorry TS om jag kapar tråden lite, men kändes onödigt att starta en ny när ni ändå diskuterade den utbildningen här..
 
Sv: Djurskyddsinspektör!?

Självklart blir man annat än djurksyddsinspektör! Själv är jag etolog. Det är ett kandidatprogram så det ger behörighet till vidare studier. Efter kandidatexamen är du inte forskare, men kan plugga vidare på något av mastersprogrammen.
Man kan ju alltid söka olika assistenstjänster! Vi brukar vara efterfrågade.


Jag vet inte hur det nya ramschemat ser ut (jag är ju sistaårsstudent). Men det är många grundläggande kurser (som sagt, kandidatprogram).
Det är en omfattande utbildning, man får läsa lite om allt och mer om vissa saker.


I princip var och varannan student har hund, häst och/eller katt :p Vi är djurnördar allihopa! Det startades en husdjursförening som hjälper till med dagpassning osv i höstas. Och dessutom hjälper studenter i andra årskurser mer än gärna till. Jag vet ingen som haft några problem med djurvakt när man åker bort. Det är ett par längre resor under åren, åtminstone hade vi det.
 
Sv: Djurskyddsinspektör!?

Här verkar det finnas folk som har koll på EoD-programmet, så kapar tråden lite och slänger in några frågor..

- Kan man bli annat än djurskyddsinspektör? Jag vill gärna forska, eller jobba med typ isbjörnsprojekt på svalbard etc. Funkar utbildningen då? Vet att man kan ta en master och allt, men menar mer om det känns som att man får en bra grund att stå på i praktiken också, och inte bara på pappret?

- Håller utbildningen en hög standard? När man läser ramschemat ser det ganska basic ut i början.. Stämmer det?

- Går det att ha hund och plugga EoD? Eller är det många studieresor osv?

Vore jätteglad om någon kunde svara på mina frågor:D Och sorry TS om jag kapar tråden lite, men kändes onödigt att starta en ny när ni ändå diskuterade den utbildningen här..
Jag skulle föreslå att du kikar på biologprogrammet med inriktning etologi också. De flesta som forskade inom etologi när jag pluggade var biologer med inriktning etologi.
 
Sv: Djurskyddsinspektör!?

Ledsen att jag bumpar en äldre tråd men kände att det var onödigt att skapa en ny om samma ämne.

Iaf, jag känner mig lite förvirrad. Är utbildningen i Skara eller i Uppsala :confused: När jag läst i trådar här på buke så säger folk att de läser i Skara, men när jag kollar utbildningens hemsida så står det Uppsala.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 972
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
607
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 584
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp