Byta jobb. Men vad göra?

MissFideli

Trådstartare
Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen jag var liten. Men galna avtal gör att mer och mer ansvar läggs på oss ute på vägen och jag vet inte om jag vill ta ansvar för politikers vilja att spara pengar längre.

Men vad göra?
Vill inte jobba med människor a la vård. Gärna mer aktivt jobb än bara sitta.
Vill att det händer saker, problemlösning osv.
Vill inte jobba skift, helst av allt börja tidigt sluta tidigt om jag fick drömma.
Vill ha en säker anställning, inte behöva oroa mig för uppsägning.
Jobbar gärna ihop med människor.
Lön >34000 brutto. Det är dyrt att vara ensamstående i Stockholm...
Inga problem att jobba helg.
Vill inte ha ett jobb som handlar om att ta emot klagomål.
Jag har inte råd att gå en obetald utbildning, men betald är helt okej.

Tittat lite på hantversyrken, men utbildningen verkar inte vara betald. Och lönen verkar vara mycket lägre i Stockholm just.
Funderat på lokförare, men är rädd för påkörningsrisken. Tittat på Roslagsbanan, men tror jag kommer tröttna på de 3 linjerna rätt fort.
Tittat på långkörningar med buss, men då får jag gå ner i lön och får sämre arbetstider och det vet jag inte om jag mår bra av.
 
Jag tänkte föreslå just lokförare, vilket jag själv tittat lite på innan jag fick mitt nuvarande jobb. Och just i Stockholm finns det ju flertalet möjligheter för just det yrket. Men absolut, som du nämner också - du lär vara förberedd på att du med stor sannolikhet kommer att köra på någon nån gång (tyvärr).

Ett annat förslag, där din erfarenhet från trafiken kan vara användbar, är inspektör på Trafikverket (alltså jobba med förarprov). Ett års betald utbildning, enligt Trafikverkets hemsida.
 
Jag tänkte föreslå just lokförare, vilket jag själv tittat lite på innan jag fick mitt nuvarande jobb. Och just i Stockholm finns det ju flertalet möjligheter för just det yrket. Men absolut, som du nämner också - du lär vara förberedd på att du med stor sannolikhet kommer att köra på någon nån gång (tyvärr).

Ett annat förslag, där din erfarenhet från trafiken kan vara användbar, är inspektör på Trafikverket (alltså jobba med förarprov).

Det sägs att de har en väldigt bra krishantering, vilket väl inte vore konstigt med tanke på hur många människor som blir påkörda. Men ändå...
Jag skulle inte vilja jobba som förarprövare, men kanske finns andra jobb? Funderat på Trafikverket annars, jag är väldigt förtjust i trafik 🫣 och skulle gärna jobba med den i nån form. Hade jag haft råd att utbilda mig, hade jag gärna utbildat mig inom trafikplanering. Skulle varit jätteintressant att få jobba med just kollektivtrafikens framkomlighet, men antar att problemet där skulle bli samma som nu. Det får inte kosta.
 
Det sägs att de har en väldigt bra krishantering, vilket väl inte vore konstigt med tanke på hur många människor som blir påkörda. Men ändå...
Jag skulle inte vilja jobba som förarprövare, men kanske finns andra jobb? Funderat på Trafikverket annars, jag är väldigt förtjust i trafik 🫣 och skulle gärna jobba med den i nån form.
De har en väldigt bra krishantering och många av dina kollegor kommer i så fall att ha varit med om samma sak, så det finns alltid någon att prata med.

/från lokförarfamilj
 
De har en väldigt bra krishantering och många av dina kollegor kommer i så fall att ha varit med om samma sak, så det finns alltid någon att prata med.

/från lokförarfamilj

Vad kör dina närstående för typ av trafik? Hur är arbetstiderna?
Man har ju hört mycket om arbetsmiljön och åtminstone på pendeln verkar de ha liknande problem som vi har, att man lägger över mer och mer på förarna.
 
Hade jag haft råd att utbilda mig, hade jag gärna utbildat mig inom trafikplanering. Skulle varit jätteintressant att få jobba med just kollektivtrafikens framkomlighet, men antar att problemet där skulle bli samma som nu. Det får inte kosta.

Jag tänker spontant på trafikingenjör, men då är det obetalda studier som gäller tyvärr.
 
Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen jag var liten. Men galna avtal gör att mer och mer ansvar läggs på oss ute på vägen och jag vet inte om jag vill ta ansvar för politikers vilja att spara pengar längre.

Men vad göra?
Vill inte jobba med människor a la vård. Gärna mer aktivt jobb än bara sitta.
Vill att det händer saker, problemlösning osv.
Vill inte jobba skift, helst av allt börja tidigt sluta tidigt om jag fick drömma.
Vill ha en säker anställning, inte behöva oroa mig för uppsägning.
Jobbar gärna ihop med människor.
Lön >34000 brutto. Det är dyrt att vara ensamstående i Stockholm...
Inga problem att jobba helg.
Vill inte ha ett jobb som handlar om att ta emot klagomål.
Jag har inte råd att gå en obetald utbildning, men betald är helt okej.

Tittat lite på hantversyrken, men utbildningen verkar inte vara betald. Och lönen verkar vara mycket lägre i Stockholm just.
Funderat på lokförare, men är rädd för påkörningsrisken. Tittat på Roslagsbanan, men tror jag kommer tröttna på de 3 linjerna rätt fort.
Tittat på långkörningar med buss, men då får jag gå ner i lön och får sämre arbetstider och det vet jag inte om jag mår bra av.
Tullen?
 
Renhållningsarbetare dvs köra sopbil? Ingen aning om löneläget i sthlm dock, men jag jobbade extra på ett sånt företag för ett antal år sedan. Där jag jobbade började vi tidig (kl 06, men vi startade ofta tidigare).
 
Renhållningsarbetare dvs köra sopbil? Ingen aning om löneläget i sthlm dock, men jag jobbade extra på ett sånt företag för ett antal år sedan. Där jag jobbade började vi tidig (kl 06, men vi startade ofta tidigare).

Nej, vill inte köra i så fall. Även sopbilar är ju beroende av bra väghållning. Även om jag slipper ta diskussionen med resenärer då.
 
Vill bara flagga för att järnvägen tyvärr är på väg lite åt samma håll som bussarna när det gäller arbetsvillkor. Tex med schemaläggningen, inte superhärligt att ha arbetstidsförkortning till 36 h/vecka pga nattjobb, men ändå vara på jobbet 48 h per vecka pga massa obetald tid på annan ort. Godstrafiken är generellt "värre" än persontåg, det har blivit mycket sämre bara under de senaste fem åren jag kört gods. Har precis bytt till persontåg igen pga det. Hur bra hanteringen av personolyckor är kan variera rätt ordentligt mellan företag, jag har vänner/kollegor som blivit väldigt väl omhändertagna och lika många som inte blivit det.(har tacksamt nog sluppit få förstahandsinformation trots 10 år på banan).
I övrigt toppenjobb, det är kul att köra tåg!
 
Vill bara flagga för att järnvägen tyvärr är på väg lite åt samma håll som bussarna när det gäller arbetsvillkor. Tex med schemaläggningen, inte superhärligt att ha arbetstidsförkortning till 36 h/vecka pga nattjobb, men ändå vara på jobbet 48 h per vecka pga massa obetald tid på annan ort. Godstrafiken är generellt "värre" än persontåg, det har blivit mycket sämre bara under de senaste fem åren jag kört gods. Har precis bytt till persontåg igen pga det. Hur bra hanteringen av personolyckor är kan variera rätt ordentligt mellan företag, jag har vänner/kollegor som blivit väldigt väl omhändertagna och lika många som inte blivit det.(har tacksamt nog sluppit få förstahandsinformation trots 10 år på banan).
I övrigt toppenjobb, det är kul att köra tåg!

Kan tänka mig det, även tåg upphandlas ju. Min arbetsgivare tar/tog över Mälartåg nyss, fick mig att fundera. Men vet inte var de har sin depå och även det är ju ett upphandlat avtal med prispress.
 
Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen jag var liten. Men galna avtal gör att mer och mer ansvar läggs på oss ute på vägen och jag vet inte om jag vill ta ansvar för politikers vilja att spara pengar längre.

Men vad göra?
Vill inte jobba med människor a la vård. Gärna mer aktivt jobb än bara sitta.
Vill att det händer saker, problemlösning osv.
Vill inte jobba skift, helst av allt börja tidigt sluta tidigt om jag fick drömma.
Vill ha en säker anställning, inte behöva oroa mig för uppsägning.
Jobbar gärna ihop med människor.
Lön >34000 brutto. Det är dyrt att vara ensamstående i Stockholm...
Inga problem att jobba helg.
Vill inte ha ett jobb som handlar om att ta emot klagomål.
Jag har inte råd att gå en obetald utbildning, men betald är helt okej.

Tittat lite på hantversyrken, men utbildningen verkar inte vara betald. Och lönen verkar vara mycket lägre i Stockholm just.
Funderat på lokförare, men är rädd för påkörningsrisken. Tittat på Roslagsbanan, men tror jag kommer tröttna på de 3 linjerna rätt fort.
Tittat på långkörningar med buss, men då får jag gå ner i lön och får sämre arbetstider och det vet jag inte om jag mår bra av.
Tågvärd? Om du gillar trafik men inte körandet? Jag reste väldigt mycket med tåg för några år sedan (1-2 långpendlingar/vecka) och det verkade roligt tycker jag, det var också vad som kändes som en ganska stabil grupp människor som jobbade, dvs att folk stannar kvar på jobbet för att man trivs. Men det är ju en del människokännare och risk för klagande resenärer
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 381
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 254
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp