Bukefalos 28 år!

Dn idag, könsdiskriminering mot gravida

Hyacinth

Trådstartare
Fel att neka kvinnor sjukpenning

Uppdaterat i dag. 11:18. Publicerat i dag. 11:18

Fyra gravida kvinnor blev könsdiskriminerade av Försäkringskassan när myndigheten nekade kvinnorna sjukpenning, uppger hovrätten som nu fastställer tingsrättens dom.

Däremot sänker hovrätten skadeståndet och kvinnorna får 15000 kronor vardera. I tingsrätten tilldömdes kvinnorna 50 000 kronor vardera.

Domen rör fyra kvinnor som arbetade som busschaufför, sjuksköterska, förskolelärare respektive arbetsmiljöinspektör. Alla led av besvär kopplade till sina graviditeter och hade sjukskrivits helt eller delvis av sina läkare under de sista månaderna.

Kvinnorna led bland annat av ryggont, ont i ljumsken, trötthet, sömnsvårigheter och smärtsamma sammandragningar. Två hade också drabbats av foglossning.

Men Försäkringskassan avslog kvinnornas begäran om sjukpenning eftersom besvären ansågs vara normala i samband med graviditet.

För att ha rätt till sjukpenning måste graviditeten avvika från det normala förloppet genom komplikationer som är i sådan omfattning att det betecknas som sjukdom, stod det i ett av Försäkringskassans avslagsbeslut.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) tog upp fallet och hävdade att kvinnorna utsatts för diskriminering. DO anser att en person som inte är gravid men har samma besvär skulle ha fått sjukpenning.

Hovrätten håller i sin dom med om DO:s argument. Rätten skriver att "det är antagligt att en icke-gravid man med liknande besvär skulle ha beviljats sjukpenning".

14 andra kvinnor har DO-anmält Försäkringskassan i liknande fall och väntar på avgörande.

Det finns alltså hopp om att det inte ska anses normalt att lida av ryggont, ont i ljumsken, trötthet, sömnsvårigheter och smärtsamma sammandragningar och foglossning.
 
Sv: Dn idag, könsdiskriminering mot gravida

Heja Hovrätten!

Tycker att det är skrattretande hur FK å ena sidan kan säga att det är arbetsförmågan som avgör (dvs inte om man är sjuk eller ej), och samtidigt säga att "graviditet inte är en sjukdom". Så bedöm arbetsförmågan då :devil:
 
Sv: Dn idag, könsdiskriminering mot gravida

Mmm för frågan är ju om benbrott efter skidåkning tex är sjukdom... eller om tex ont i knät pga att man väger mycket och har tränat tungt inte också är en naturlig del av livscykeln.
 
Sv: Dn idag, könsdiskriminering mot gravida

Visst är det en bra dom!!! Jag blev jätteglad när jag hörde det på nyheterna i går eftersom jag blev sjukskriven på 25% från och med förra måndagen just pga sömnsvårigheter med bland anant påföljande koncentrationsproblem. Hoppas nu bara att FK inte krånglar med mig.... I och för sig räknas väl jag som en högriskgraviditet i och med att jag tidigare fått ett barn prematurt och förlorat ett barn som dött i magen i vecka 24.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp