Bukefalos 28 år!

DNA -analys kostnad

sassiball

Trådstartare
Jag har fått hem en liten ponny som jag gärna vill ha full stam på, jag behöver alltså dna testa både föräldrarna och avkomman. Jag har letat på SLU:s hemsida men hittar inga prisuppgifter. Jag vill väl egentligen mest veta om det är lönt att göra det, hoppas någon kan hjälpa :)
 
Sv: DNA -analys kostnad

Jag vet många som väljer att skicka till ett lab i USA då de är rätt mkt billigare än SLU, har för mig att hos SLU kostar det 600-800 kr/häst, dvs som du då behöver en verifikation och stoet och hingsten inte är dna-typade sen innan får du betala för alla tre.

USA-labbet tar 100$ (ca 700 kr) för alla 3.
länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: DNA -analys kostnad

Tack så jättemycket!

Kom på en sak till. Det gäller en welsh mountain, har det någon betydelse för föreningen var själva provsvaren kommer ifrån? jag menar hade ju varit tråkigt om man skickar iväg och sen kanske det inte godtas?
 
Senast ändrad:
Sv: DNA -analys kostnad

Jag betalade 750kr när jag DNA testade vår lillpojke mot sin far. Är det en svensk hingst som löst licens så skulle jag använda SLU för alla hingstar som har licens har även gjort DNA test hos dem. Varför krångla till det o skicka det utomlands? Så dyrt är det inte att använda SLU.
 
Sv: DNA -analys kostnad

Fast skillnaden i pris är stor om man precis som ja gskrivit, behöver lämna dna-prov på alla 3 om inte sto+hingst tidigare är dna-kollade.
För isåfall måste du betala för alla 3 medans du i USA kan betala mindre än häften av det och få det gjort isåfall.

Jag skickade in för färgtest till USA-labbet, det har tagit precis en vecka från det att jag la det på brevlådan här i Sverige till att jag har fått svar på vilken färg min avkomma har :)
 
Sv: DNA -analys kostnad

Oj, det var snabba ryck. Efter lite efterforskningar så visade det sig att det finns analys på fadern, så det är bara sto o avkomma som ska testas, jag tror jag tar det med SLU i alla fall, eftersom pappan finns där redan :)

Någon som vet om det är precis samma procedur med welsh som med halvblod? Jag undrar eftersom ID- kontrollanten undrade om man gjorde lika med welsh som med halvblod och jag sa att jag trodde det, men jag vet inte säkert. Vill ju helst bara göra proceduren en gång.
 
Sv: DNA -analys kostnad

Inte för att jag vt hur det går till med halvbloden men jag drog ett 20 tal svanshår med rot på welshen o skickade in till SLU o fyllde i blanketten.
I vårt fall så fick vi betala för pappans koll då han bara var blodtestad o de nya proverna är dnatest via tagel.
 
Sv: DNA -analys kostnad

Ja det är nog samma då, jag tyckte bara det lät så allvarligt med remisss som ska fyllas i, men antar att id kontrollanten har det pappret med sig.
 
Sv: DNA -analys kostnad

Är det en svensk hingst som löst licens så skulle jag använda SLU för alla hingstar som har licens har även gjort DNA test hos dem.

Fast det är i regel inga bekymmer för slu att leta upp hästar som är dna-typade på andra ställen ex. utomlands.

Jag har importerat häst där jag angivit vad jag vetat om föräldrarna som varit regade enkom i hemlandet och de har löst det och till samma kostnad som om det vore svensk hingst. Funkar fint med Danmark iallafall :)

/J
 
Sv: DNA -analys kostnad

Hur får man reda på om hingsten är dna testad? Har mailat slu men inte fått svar. Har också en welsh där det finns analys på mamman och skulle behöva på unghästen för att få ett riktigt pass.
 
Sv: DNA -analys kostnad

Ring upp istället, det gjorde jag och de hittade analys på fadern, så jag behövde skicka in på moder och avkomma. Och fick resultatet häromdagen så nu är allt inskickat så hon får full stam i passet!
 
Sv: DNA -analys kostnad

Och idag fick jag hem passet! Är så glad att jag gjorde mig omaket att ordna dna analys på mor och dotter, nu har hon fullvärdigt pass med stam :)
 
Sv: DNA -analys kostnad

Snor tråden lite..

Måste man veta vem pappan och mamman är för att göra dna test? Man kan alltså inte ta reda på vilka föräldrarna är med dna testet?
 
Sv: DNA -analys kostnad

Ja så har jag uppfattat det i alla fall, man testar avkomman mot föräldrarna.
 
Sv: DNA -analys kostnad

Man måste ha något att jämföra med, det går alltså inte att köra allt dna som finns inlagt i databasen för att se om man får träff.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 658
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp