Bukefalos 28 år!

DNA testa, Blodtypade föräldrar

M

Millans-Henry

Hejsan!
Den här tråden kanske redaqn finns men nu är jag lite för trött för att orka gå igenom alla ^^^
Det är nämligen så att jag har ett 3årig vallack som är efter Flush-Carriär-Lansiäre, dvs, en helt ok Dressyr stam! Men i hans pass som en tidigare ägare har fixat så står han som okänd i både stam och ras. Vilket är väldigt tråkigt. ( Han har pass i Sveahast? - om det nu heter så xD) Jag skulle gärna vilja få honom registrerad i ASVH så att man kan vara med i iaf 4 års championatet så han har mkt att komma med!
Men hur fungerar det egentligen? Har läst så att ögonen åller på att hoppa ut så tänkte att man kunde få lite "lättre" information här :)h

Man måste väll DNA testa hästarna då? Föräldrar å min? Föratt se att det stämmer osv osv? Vad kostar detta om ni vet?
// Tacksam för svar, Mvh Camilla! :)
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Ring till ASVH och prata med dem. Det finns ingen på Buke som kan hjälpa dig att ändra i passet, det kan endast ASVH göra om det är där du vill regga hästen.

Frågan är väl varför stammen inte står med i passet? Är det så att fölavgifterna för hästen inte är betalda? I så fall åker du på att betala dem också ifall du vill regga hästen.

Men du måste ringa till ASVH och prata med dem innan någonting annat.
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Pappan är ju inte godkänd och då han verkar mest betäcka ägarens ston så är det nog inte att betäckningsavgifterna inte är betalda. :)
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Man måste dna-testa mot båda föräldrarna om fadern inte är godkänd.

Lever Flush fortfarande?
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Ja, enligt ägarens hemsida (googla Stall Roempke, antar att jag inte får direktlänka till en hingstägare).
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Ring till ASVH och prata med dem. Det finns ingen på Buke som kan hjälpa dig att ändra i passet, det kan endast ASVH göra om det är där du vill regga hästen.

Frågan är väl varför stammen inte står med i passet? Är det så att fölavgifterna för hästen inte är betalda? I så fall åker du på att betala dem också ifall du vill regga hästen.

Men du måste ringa till ASVH och prata med dem innan någonting annat.

Det fattar väll jag också att ingen på buke kan ändra i hans pass? Onödig kommentar.

Vet ej varför, hingsten är ju inte gokänd och jag vet inte hur det ser ut med fölavgifterna.
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Det låter onekligen som om du häst är född hos Roempke och hans hingst Flush ska leva än vad jag vet så kontakta dom om modern finns kvar också.
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Hejsan!
Den här tråden kanske redaqn finns men nu är jag lite för trött för att orka gå igenom alla ^^^
Det är nämligen så att jag har ett 3årig vallack som är efter Flush-Carriär-Lansiäre, dvs, en helt ok Dressyr stam! Men i hans pass som en tidigare ägare har fixat så står han som okänd i både stam och ras. Vilket är väldigt tråkigt. ( Han har pass i Sveahast? - om det nu heter så xD) Jag skulle gärna vilja få honom registrerad i ASVH så att man kan vara med i iaf 4 års championatet så han har mkt att komma med!
Men hur fungerar det egentligen? Har läst så att ögonen åller på att hoppa ut så tänkte att man kunde få lite "lättre" information här :)h

Man måste väll DNA testa hästarna då? Föräldrar å min? Föratt se att det stämmer osv osv? Vad kostar detta om ni vet?
// Tacksam för svar, Mvh Camilla! :)

Men är du helt säker på att din häst har den stammen? I så fall är den väldigt inavlad, eftersom Flush själv är efter Carriär, som i sin tur är efter Lansiär. Vet du något om mamman?
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Troligen är det så att upp födaren som verkar äga då både sto och hingst har valt att registrera avkomman (din häst) i SH istället för ASVH p g a kostnaderna. Det hade kostat 5000 + passkostnaden (som jag inte vet vad den var för tre år sedan) + SH-avgift -ID märkning + ID beskrivning + DNA för att få ett pass i ASVH med stam.
Det pass du har kostade 800 + SH-avgift + ID-märkning och beskrivning. Ganska stora prisskillnader och något som är väldigt vanligt att man väljer att göra när hingsten in är godkänd.

Tror att om du vill registrera din häst i ASVH kommer du att få betala 5000 för att hingsten inte löst licens + 2500 för själv passet. Till det kommer sedan DNA typning av din häst, fader och moder om det inte reda är gjort. DNA kostar 600 per häst. Så måste du givetvis ha hästen både ID-beskriven och chipmärkt. Chipad kan den ju vara redan men det kommer att krävas en ny ID-beskrivning. Så räkna runt 10 000 för att regga din häst i ASVH.
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Då ska jag dit och kolla;)

Han borde vara gammal nu med tanke på faderns ålder, det var därför jag undrade.
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Det troligaste är väl att stammen som är utskriven är far - farfar - farfarsfar.
 
Sv: DNA testa, Blodtypade föräldrar

Ja, det verkar ju troligt, men isåfall har ju hästen inte full stam, utan okänt på mödernet. Och det påverkar ju möjligheterna till registrering etc, rimligen.
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hejsan! Jag misstänker att mitt sto kan vara dräktig, det som är är att hingsten i sådana fall ej är godkänd.I våras skedde en incident...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Jet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp