Bukefalos 28 år!

Do and don'ts med nya hästen.

Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Har han ståt på Täby Galopp så är dessa saker vardag... Tro mig!!!
Spikpistolerna smattrar, gödsel-lastbilar cirkulerar mellan flaxande pressningar, barnvagnsmaffian går glatt tre i bredd på stallbacken, pensionärer kommer med rollatorer på uppfarten, harven kommer farandes åt fel håll på banan, bygghissen far upp och ner och SL övningskör på parkeringen…

Vistja! Stormen har dragit ner träd över travslingan och staketsättarpojkarna lämnar plastpåsar i skogen… Jag önskar verkligen att det var överdrift… Kom inte o påstå att galopphästarna INNTE är härdade…

Jag tycker det är lite dumt att påstå för "oinvigda" att i princip alla hästar från Täby är stabila som betonghus. (Mina ord - inte dina jag vet, men du vet vad jag menar ;) )

Jag köpte själv en galoppör från Täby och hon var det nervigaste jag suttit på :smirk: Tittig som hejsan.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Mmm. Grannen har åxå ett fullblod. (Fast han är från Jägersro.)
Han är stabil som ett korthus ungefär..
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Mmm. Grannen har åxå ett fullblod. (Fast han är från Jägersro.)
Han är stabil som ett korthus ungefär..

Fullblod från banan brukar vara rädda för andra saker än "vanliga" hästar. Traktorer, lastbilar, bilar m.m. m.m. hur lugnt som helst, men är gräset på fältet solblekt på ett ställe så "hjälp där bor monster" :eek: . Fast hästar som har sprungit mycket på gräs bryr sig inte om sånt.

Det beror lite på vad de har blivit utsatta för innan. När hästar från Täby eller t.ex. England är på Jägers för första gången kan de ibland tycka att det finns en massa konstiga hästar här med stödhjul :angel: , "de måste man undvika".
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag tycker det är lite dumt att påstå för "oinvigda" att i princip alla hästar från Täby är stabila som betonghus. (Mina ord - inte dina jag vet, men du vet vad jag menar ;) )

Jag köpte själv en galoppör från Täby och hon var det nervigaste jag suttit på :smirk: Tittig som hejsan.

Dels är väl alla fbl indiver precis som andra hästar. Jag vet många halvblod som är rejält nerviga men ingen kopplar det till att dom är just - halvblod:cool: MEn finns ett stackars fullblod nånstans ï femte led i stammen så brukar den få skulden:angel:

Sen tycker jag hästar är som man förväntar många gånger, stissig ägare - stissig häst:crazy: Osv.

En annan synpunkt kan var att fullblodens kvicka hjärna och sätt kan göra att de verkar "nervigare" för oinvigda. Det kanske ser ut eller känns så, medan hästen i själva verket är en klippa av trygghet.

Jag är väl milljöskadad efter mer än 20 år med fullblod men jag märker knappt blåsande och tittande, för det betyder inget, de jag har haft och ridit har varit helt ok i huvudet och ett par (bla den jag rider nu) ha varit iskalla i huvudet oavsett om de roar sej med att blåsa upp sej ibland för saker så har det varit mer ett sätt att just roa sej, och inte haft ett dugg med nervighet att göra.

Den här lilla fröken gör det om hon är överenergisk och det gjorde min förra också. Det försvinner med rejält arbete.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Fullblod från banan brukar vara rädda för andra saker än "vanliga" hästar. Traktorer, lastbilar, bilar m.m. m.m. hur lugnt som helst, men är gräset på fältet solblekt på ett ställe så "hjälp där bor monster" :eek: . Fast hästar som har sprungit mycket på gräs bryr sig inte om sånt.

Det beror lite på vad de har blivit utsatta för innan. När hästar från Täby eller t.ex. England är på Jägers för första gången kan de ibland tycka att det finns en massa konstiga hästar här med stödhjul :angel: , "de måste man undvika".

Fast det är väl typiskt hästar öht:D Jag vet flera stora kraftiga halvlbod o andra raser som fått spader när dom sett en liten ponny första gången,:eek: :eek: Eller en travare med sulky, eller brevlådor utmed vägen:eek:
En stor rejäl valack som reds av en stor karl mötte min dotter på b-ponny en gång i skogen och den stora hästen flög flera meter in från stigen rakt ut bladn träden i rena paniken.:rofl: :rofl:

Hästar är ju trots allt flyktdjur, får man inte glömma.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Fast det är väl typiskt hästar öht:D Jag vet flera stora kraftiga halvlbod o andra raser som fått spader när dom sett en liten ponny första gången,:eek: :eek: Eller en travare med sulky, eller brevlådor utmed vägen:eek:
En stor rejäl valack som reds av en stor karl mötte min dotter på b-ponny en gång i skogen och den stora hästen flög flera meter in från stigen rakt ut bladn träden i rena paniken.:rofl: :rofl:

Hästar är ju trots allt flyktdjur, får man inte glömma.

Precis!! Och de flesta hästar som har stått på banan har varit med om rätt mycket..... Finns ju undantag, och de som inte har varit ute på tur så mycket kan ju bli rädda för sånt som "vanliga" hästar tar för givet.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Konstiga hästar här med stödhjul :angel: , "de måste man undvika".

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag bara måste berätta att jag och Novacape ska iväg på vår första dressyrträning idag!!

Håll tummarna så att jag inte skämmer ut mig.. Jag har inte ridit för en tränare på flera, flera år! Sen när det finns en kamera i detta hushåll, så LOVAR jag att komma med bilder som ni kan skratta åt!
 
Senast ändrad:
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag bara måste berätta att jag och Novacape ska iväg på vår första dressyrträning idag!!

Håll tummarna så att jag inte skämmer ut mig.. Jag har inte ridit för en tränare på flera, flera år! Sen när det finns en kamera i detta hushåll, så LOVAR jag att komma med bilder som ni kan skratta åt!

vad roligt att ni har de så bra han var ju verkligen en jätte snygg ridhäst modell. kan inte glömma honom riktigt tittade ju på honom men han var då slut som löphäst konstaterade jag.
Jätte snygg häst.Lycka till.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Mmm.. Han är det. Jag är så väldigt kär i honom. Jag var och tränade i söndags igen, och pratade med tränaren efteråt. Jag sa i stil med att det spelar egentligen ingen roll vad jag ska göra med honom, jag är ju så kär i han endå, så det skulle inte göra nåt om han inte var bra på något.
Och min tränare svarade: "Den här.. Han kommer du kunna göra mycket med..." Det är nog det finaste jag hört om någon av mina hästar. Det var en stolt Whoever som promenixade hem med sin älskling den dagen..
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Nu ska vi snart fira ettårsdag! Novacape är vintertjock som sjutton men har börjat sätta en riktigt fin överlinje! Jag hoppas att det mesta är muskler som blir kvar efter att vinterhullet har försvunnit. ;) Annars så kommer vi att börja hoppa in honom seriöst efter nyår. Vi har hittils bara skuttat över enstaka stockar och diken i skogen. Han går i en fin grundform i alla gångarter och det nalkas LB dressyr tävlingar till våren.

MVH/ Whoever
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Anledning till att era häst är tittiga beror nog mest på att de varit med om ett miljöombyte, sen har jag fått en uppfattning om att människor som ej är insatta i just galoppsport och hästar i träning är så låsta i att Engelska Fullblod är så hispiga att de själva blir det och smittar av sig till hästen.

Slappna av och njut av fina hästar istället
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Visa före och efterbilder, eller bara efterbilder om du inte har några före! :idea: :D
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag har ett fullblod som jag köpte i våras som e min ögonsten :) ska aldrig ha ngt annat än fullblod från och med nu :rofl:

Ja jag vill oxå gärna se bilder :)
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Haha! Han är som sagt TJOCK.. Jag LOVAR att det kommer bilder i denna tråden så småningom?

Har du Weeazel jobbat hos Tommy, eller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp