Bukefalos 28 år!

Do and don'ts med nya hästen.

Whoever

Trådstartare
En kompis ringde från Täby och ville att jag skulle rädda hennes favvohäst från galoppsporten. En stor fyraåring. Valack. Stum och stel, men frisk. Och jag lovade henne nästan på stående fot att klart älsklingspållen får komma hit och få lite TLC.

Men nu är det som så att jag aldrig har haft med galoppörer att göra. Har ridit med travhästar i full tävlingskondition men har en stark känsla av att det inte riktigt samma sak..

Hur börjar jag omskolningen? tex. Och introduceringen av hagen, hästen har bara kommit ut i walken, förut. Hagkompis? Kompisen har inga tvivel på min hästhantering. Men jag vill ju gärna ha några opartiska synpunkter, också.

MVH W
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Behåll förståndet!

Gå promenader först och låt honom komma ner i varv lite om han kommer direkt från banan.. Sen ut och skritta, longera, arbeta i övrigt.

Ta det bara lugnt och se vad han klarar!:idea:

*Varning för att "allt" normalt kan vara farligt! Barnvagnar, gångstavar, naturen, trafik som lastbilar, bussar, traktorer osv.., pressenningar...*
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

En kompis ringde från Täby och ville att jag skulle rädda hennes favvohäst från galoppsporten. En stor fyraåring. Valack. Stum och stel, men frisk. Och jag lovade henne nästan på stående fot att klart älsklingspållen får komma hit och få lite TLC.

Men nu är det som så att jag aldrig har haft med galoppörer att göra. Har ridit med travhästar i full tävlingskondition men har en stark känsla av att det inte riktigt samma sak..

Hur börjar jag omskolningen? tex. Och introduceringen av hagen, hästen har bara kommit ut i walken, förut. Hagkompis? Kompisen har inga tvivel på min hästhantering. Men jag vill ju gärna ha några opartiska synpunkter, också.

MVH W


Äh, det är lättare än en stel stum travare i alla fall, skulle jga gissa.

Släpp den i en mindre hage, första tiden(min första släppte jag direkt bara walker han med innan,) Han fick vänta med kompisar lite men mest för att han var nykastrerad då.

När jag släppte i vår jättestora gräshage senare trodde han att jag var korkad nog att släppa honom lös och gav mej en lite föraktfull blick över axeln:angel:

Strunta i allt tjafs om att gå ut och gå med i handen flera månader, eller ställa av helt eller andra korkade förslag. Konditionen är bra att ha och me dmindre kraftfoder lär den vara lugn också. MEN, ge inte för lite mat!! Den behöver kraftfodret.

Det som är med fullblod är att allt händer fortare. De reagerar blixtsnabbt vilket kan skrämma många. Å andra sidan är de lätthanterliga och sliter inte och drar i grimskaft eller annat som mer okänsliga hästar gör.

De kan hoppa till för ovana saker men sen stannar de upp och kollar .Bara du är lugn själv och inte jagar upp dej. Har du lugnet så behöver du inte göra nån affär av att det är ett fullblod.

Tror du tycker de är superkänsliga och du måste kanske göra mindre av allt, om man säger så. Travare är i regel lite mindre rörliga i huvudet och känsliga i kroppen.

Rid från start och ställ inte av. Rid som en unghäst vilken som helst som är sutten på och grundriden i alla gångarter.

Är den stel så massera och rid lösgörande det går snart över fbl är inte hästar som är stela normalt sett. Kanske gått mkt på tung bana tex.

Risken är nog att du överger travarna efter detta bara:p
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

*Varning för att "allt" normalt kan vara farligt! Barnvagnar, gångstavar, naturen, trafik som lastbilar, bussar, traktorer osv.., pressenningar...*

Har han ståt på Täby Galopp så är dessa saker vardag... Tro mig!!!
Spikpistolerna smattrar, gödsel-lastbilar cirkulerar mellan flaxande pressningar, barnvagnsmaffian går glatt tre i bredd på stallbacken, pensionärer kommer med rollatorer på uppfarten, harven kommer farandes åt fel håll på banan, bygghissen far upp och ner och SL övningskör på parkeringen…

Vistja! Stormen har dragit ner träd över travslingan och staketsättarpojkarna lämnar plastpåsar i skogen… Jag önskar verkligen att det var överdrift… Kom inte o påstå att galopphästarna INNTE är härdade…


Läser du gamla trådar i ämnet så ser du att de flesta råder att rida från start och inte ställa av en häst som kommer direkt från elitträning. Det är när du förväntar dig att hästen skall vara rädd för olika saker+att den är överfrisk som du får problem. Rid din häst ner i kondition, det funkar tyvärr inte så att man "kan börja om" med en häst genom att "ställa av den" och sedan vara föör försiktig...

Hästen är 4år! Du skall utan problem kunna rida markarbete på den i en ridvolt om den inte kommer med skador som gör att du inte bör rida…

Lycka Till!
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Håller med övriga talare! Ställ INTE av hästen, rid den som vilken annan unghäst som helst! Har den stått på Täby är den som sagt van vid det mesta och mycket hanterad, så inget konstigt alls om man själv inte gör så stor sak av det bara för att det är en fd galopphäst!

Lycka till! :)
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag tror nog inte riktigt heller på det där med att ställa av.. Dels för att jag ser framemot att ha en "riktig" häst. Dels för att jag tror starkt på att hästar är gjorda att röra sig. Jag har fördel i att jag är lugn i mig själv runt hästar och har bra effekt på nervknippen..

Nu är det i allafall bestämt att jag åker ner och tittar på honom efter nästa helg. Det vet man ju hur det blir med det. Är ju ungefär som att åka och titta på hundvalp. Man vet att åbäket följer med hem hursomhelst "för den är ju såååå söööt".. Att jag ska vara så attans blödig.. Finns det något speciellt jag ska titta efter utöver det vanliga, föresten??
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag har fördel i att jag är lugn i mig själv runt hästar och har bra effekt på nervknippen..

Du ska inte se hästen som ett "nervknippe" för det finns ingen som helst anledning att den skulle vara det.

Ang titta på så vet jag inte vad det skulle vara, utöver det man alltid tittar på när man köper häst. Det är ju trevligt om den har gång men eftersom din kompis vill ha just den hästen så kanske det inte är avgörande?

Om den är "stel och stum" som du skriver skulle jag vilja veta varför.
Är det ensidig träning, tung bana (nu är den nog ganska tung på täby gissar jag) eller andra skäl?
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

hej vad kul att du "hittat" till de älskade blodisarna :D

Vad är det för stam osv påå hästen?

Fullblod har ju faktiskt ganska ofta dåliga hovar jämfört med andra raser, det är ngt jag tycker du ska kolla upp... då menar jag att man får ofta vara beredd att sko lite oftare o så även om hästen har BRA hovar för att vara fullblod, men kolla om de är extrema.

Annars håller jag med de flesta andra om att du inte bör ställa av honom... (Jag tror att det kan skapa liiite överskottsenergi bl.a. ;) )
Sen att du kanske ska prioritera promenader, longering, tömkörning osv. för ER skull/ för att ni ska lära känna varandra som INDIVIDER.

Man ska heller inte "luras" av att han "bara" är fyra år... förmodligen är det här en häst som började ridas i 1,5 årsåldern.

Man kan även tänka på att det är en häst som (förutom blodisarnas övriga "känslighet") förmodligen är väääldigt mycket mer känslig för VIKTHJÄLPER, hand och (i viss mån) röst ,än regelrätta SKÄNKLAR, då de är vana att ridas med korta läder...

kommer inte på nåt mer just nu
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Har han ståt på Täby Galopp så är dessa saker vardag... Tro mig!!!
Spikpistolerna smattrar, gödsel-lastbilar cirkulerar mellan flaxande pressningar, barnvagnsmaffian går glatt tre i bredd på stallbacken, pensionärer kommer med rollatorer på uppfarten, harven kommer farandes åt fel håll på banan, bygghissen far upp och ner och SL övningskör på parkeringen…

Vistja! Stormen har dragit ner träd över travslingan och staketsättarpojkarna lämnar plastpåsar i skogen… Jag önskar verkligen att det var överdrift… Kom inte o påstå att galopphästarna INNTE är härdade…

Ha, ha ok.:D Men alla kanske inte kommer från täby ...:angel:
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Pappan heter Spectacular Tide. Mamman Novascotia. Pratade med ägaren idag, och han hade sett fräsch ut i walken igår. Överväger att köpa ett Back on track innetäcke åt honom som inflyttningspresent, med tanke på stelheten..
 
Senast ändrad:
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Pappan heter Spectacular Tide. Mamman Novascotia. Pratade med ägaren idag, och han hade sett fräsch ut i walken igår. Överväger att köpa ett Back on track innetäcke åt honom som inflyttningspresent, med tanke på stelheten..

ST är en underbar häst! Han har många bra ridhästegenskaper, bra gång, vänligt temperamnet, bla.

Grattis! De lär hoppa bra dessutom har jag hört.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

En kompis ringde från Täby och ville att jag skulle rädda hennes favvohäst från galoppsporten. En stor fyraåring. Valack. Stum och stel, men frisk. Och jag lovade henne nästan på stående fot att klart älsklingspållen får komma hit och få lite TLC.

Men nu är det som så att jag aldrig har haft med galoppörer att göra. Har ridit med travhästar i full tävlingskondition men har en stark känsla av att det inte riktigt samma sak..

Hur börjar jag omskolningen? tex. Och introduceringen av hagen, hästen har bara kommit ut i walken, förut. Hagkompis? Kompisen har inga tvivel på min hästhantering. Men jag vill ju gärna ha några opartiska synpunkter, också.

MVH W

Jag tog hem min nya häst i Maj i år. Han kom direkt från banan.
Och han fixade inte att "gå ut och gå" sådär direkt, han behövde nästan 2 veckor innan han hade kommit till ro. Sen släppte jag honom i hagen med en häst jag visste var snäll. För han behövde juh bli påmind om det här med rang och hur man beteer sig med andra hästar. Det gick jätte bra. Sen började jag rida. Och vi tog de lugnt, skrittade .. Travade lite. Och han är sån som lätt "glömmer mig" och tågar iväg och ska glo på allt. Så jag gör lite övningar till fots både på ridbanan och ute. Och det går jätte bra.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Ok, då vet jag vilken det är :p kanske hinner man gå upp o kolla på den en extra gång nästa gång man jobbar :D

BoT brukar göra susen ;)
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Halloj!

Jag har själv ridit Novacape (som hästen heter). Jobbar hos den tränare som har haft honom sen han var åring. Mycket trevlig och snäll individ som behöver en snäll men bestämd hand. Går alldeles utmärkt att rida i god form och är/kan vara med rätt ryttare ett lovande ämne i dressyr.

Lycka till och ta hand om den lilla gullebjörnen!

/Madeleine
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

jag tror att din intuition kommer att sätta in när du får träffa hästen! Om din kompis inte är orolig så tror jag att du kommer klara av det, ta det som det kommer! Oftast vet man vad som ska göras när du träffat honom och sett hur han reagerar på allting! Man kommer långt på känslan!

Lycka Till!
:)
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Ps

Novacape älskar att få jobba "med huvudet", tips:tempoväxlingar, sidförande övningar (får bättre övertramp då) etc. Mycket trevlig och ärlig häst, hoppas att det kommer gå bra för er!

/ Madeleine
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag är lika intresserad av både hoppning och dressyr. Sa till ägaren att LB/LB utan att skämmas är mitt huvudmål i utbildningen.(utan att vara tävlinginriktad) Sen får man liksom ta saker som dom kommer. Men det blir mycket skogsridning. Jag skrittar ofta omkring i skogen och filosofierar. Kompisen är fullt övertygad om att det är min häst som väntar på mig där nere. Så vi får väl se.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Hej igen!

Vem är din kompis som rekommenderar Novacape? Ann eller Meeri?

M v h / Nyfikna Madde
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

hej madde... gissade att det var du på ditt nick!
gissar även att du aldrig kan gissa vem jag är utan hjälp *moahhahaaa* :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp