Bukefalos 28 år!

Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag har inte mycket kunskap om den rasen DET VAR BLA DÄRFÖR JAG FRÅGADE HÄR annat än VAD JAG HAR SETT och varit med om och det är agressiva hundar av dom raserna...Vi hade tex en granne i våras som hade en sån aggressiv rottis så han fick bara springa på tomten..Jag har sett flera vara på tomter med riktigt högt staket (än normal höjd som även Belgare KAN hoppa över, MEN dom gör inte det.) .Men dessa hundar hoppar över normal höga staket så deras är högre många ggr+ att det är trästaket OCH vanligt staket innanför och ned i backen?? Som om dom gör allt för att rymma ?
Dom allra flesta jag träffat på ute har gjort utfall eller liknande..och jag har bott lite överallt typ mitt i city till landet.

Så jag kan ju inte ha helt fel att dessa raser är svårare att träna än Vall/vakthundar för dom är egensinnigare - kan vara bra/roligt om man gillar det och det är även Belgare (beror på individen) men dom är inte lika farliga/tunga/starka...får man problem med en rottis som mina grannar tog hand om, men dom fick dom avliva hunden..

Trevliga Dobbisar HAR jag sett och vet väl att det finns trevliga rottisar också....men när inte ens grannen som jobbar med att ta emot aggressiva hundar klarade av hunden....hur ska en nybörjare klara av 50 kg arg hund.

Mallen som ett ex väger ca 25-33 kg så jag tänker också på hundens vikt, men det kan gå bra om man dessutom är bra med djur...och jag var nyfiken vad ni tyckte om en nybörjare som ville ha en brukshund.

FÖR i andra rastrådar så av råder många av er att tex inte skaffa en bruksras - fast man t.o.m haft flertalet brukshundar som man vill göra massor med andra aktiviteter med - man kanske har tröttnat på bruks och vill träna och prova och tävla i alla möjliga sporter som passar hunden- nej DÅ kn man inte ha Malle eller den lilla Kelpien som jag nu väntar på 🥰

Det känns inte som att din erfarenhet av raserna är särskilt representativ.

Både dobermann och rottweiler anses rätt allmänt som intelligenta och läraktiga raser, tex här nedan i Illustrerad Vetenskap. Man kan såklart problematisera den sammanställningen, men att hävda att de generellt är ”svårtränade” stämmer helt enkelt inte.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/intelligens/har-ar-de-smartaste-hundarna-och-de-dummaste
 
Det känns inte som att din erfarenhet av raserna är särskilt representativ.

Både dobermann och rottweiler anses rätt allmänt som intelligenta och läraktiga raser, tex här nedan i Illustrerad Vetenskap. Man kan såklart problematisera den sammanställningen, men att hävda att de generellt är ”svårtränade” stämmer helt enkelt inte.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/intelligens/har-ar-de-smartaste-hundarna-och-de-dummaste
Rottisar tycker jag ofta är rätt tröga, vet flera som verkar kämpa betydligt mer med motivation och uthållighet med sina rottisar än vad folk med sällskapshund behöver göra :)
 
Jag har också rätt tråkig erfarenhet av rottisar, men de flesta har varit bakgårdsavlade och sällskapshundar. Jag hoppas och tror att man kan hitta en trevlig rotta hos rätt uppfödare.
 
Rottisar tycker jag ofta är rätt tröga, vet flera som verkar kämpa betydligt mer med motivation och uthållighet med sina rottisar än vad folk med sällskapshund behöver göra :)

Det är ju en del laddade ord där :) Min erfarenhet är att rottisar är allt annat än tröga, men absolut kan man som förare få anstränga sig mer för att vara intressant än vad man kanske behöver med en del andra raser. De är uppmärksamma på omgivningen, helt enkelt. Det behöver inte betyda att de är omotiverade eller har dålig uthållighet.
 
Det är ju en del laddade ord där :) Min erfarenhet är att rottisar är allt annat än tröga, men absolut kan man som förare få anstränga sig mer för att vara intressant än vad man kanske behöver med en del andra raser. De är uppmärksamma på omgivningen, helt enkelt. Det behöver inte betyda att de är omotiverade eller har dålig uthållighet.
Ja det är bara min erfarenhet eftersom jag älskar rottisar följer jag många på Instagram och jäklar vad ägarna kämpar och beklagar sig över att hunden blev störd av det ena och det andra och inte orkade hela vägen aldrig läst det bland folk som tränar schäfer och andra brukshundar :)
 
Skillnaden på dobermann och andra raser är ju vad den är skapt för, avlad för i grunden. Det går inte att förklara på ett enklare sätt. Den är skapt för att skydda människor, inte att valla, inte att dra, inte att jaga osv. Detta gör att dobermann har ett helt annat fokus på människan än andra raser. Nog för att den kan vara hård, skarp och envis, men den är på samma gång känslig, lättlärd och följsam på ett annat sätt än tex schäfer. Jag är uppvuxen med schäfer, men efter mitt första möte med dobermann var jag fast. Jag insåg hur häftigt det är när en hund på riktigt läser av mig, fokuserar på mig, är med mig- även på avstånd, även när hunden är lite barnsligt trotsig, så har den koll och är närvarande.

Jag har vid tillfällen rekommenderat dobermann till någon utan egen hund sedan tidigare. Personen har vuxit upp med hundar av olika stora raser , är konsekvent, kan aktivera på olika vettiga visa både mentalt och fysiskt och är villig att läsa på, undersöka och ta reda på fakta om rasen. Som förstagångshund är dobermann absolut något att tänka på till en sådan person- för mig är det viktiga inte antalet hundar i bagaget utan vad man erbjuder och hur man är som ägare. Jag vet personer som en sådan ras är totalfel hos oavsett hur mycket de läser på också...
Det står att den behöver mycket aktivering iaf men VAD man gör spelar ju mindre roll..det går lika bra med lydnad, drag och specialsök tex som bruks som kan vara spår, uppletande, lydnad--same same för hunden.
Så rasbeskrivning får man nog ta med en nypa salt...För det är individen som är viktigast än vad som ett ex står som en kort kort sammanfattning av dobbisen

Allmän information om Dobermann​

Kräver erfarenhet: JaFäller päls: Ja
Energinivå: HögPälsvård: Lite
Kräver aktivering: MycketBarnvänlig: Ja
Kräver motion: MycketNära till skall: Ja
Träningsvillig: MycketAllmän hälsa: Bra
Reserverad: JaLivslängd: 10-13 år
Mankhöjd:
Hane: 66-72 cm
Hona: 61-68 cm
Vikt:
Hane: 40-45 kg
Hona: 32-35 kg
 
Jag känner en hel hög supertrevliga rottisar, men så rör jag mig ju också i brukskretsar. Känner minst två som startat rottis-SM med riktigt bra hundar. Kan ju vara därför. Skulle inte kunna tänka mig en "sällskapsavlad" rottis, då jag sett så vida skillnader mellan dessa två.
 
Det är ännu svårare när det är en trådstart om en trådstart där personen undrar över uppfödare till en kompis.
Nope jag undrade om det som stod som rubrik: Rottis vs Dobbis som 1a gångs hund. Vad tycker ni om det?
Jag frågade inte om uppfödare direkt...utan skrev att hon skulle tydligen besöka uppfödare..
Ja sen om det finns kennlar som säljer till 1a g ägare, men det är klart det finns i en så stor ras som Dobbis iaf med MASSOR av kennlar.
 
Ja det är bara min erfarenhet eftersom jag älskar rottisar följer jag många på Instagram och jäklar vad ägarna kämpar och beklagar sig över att hunden blev störd av det ena och det andra och inte orkade hela vägen aldrig läst det bland folk som tränar schäfer och andra brukshundar :)

Vad som är ”svårt” med rottis kanske beror lite på vad man har för mål tänker jag, utan att veta vilka konton du följer :) Att med vettig aktivering och träning få en mycket trevlig rottis-kompis i vardagen är absolut inte übersvårt (säger jag, som varande Dog Wizard of Awesomeness 🤷🏻‍♀️).

Att ta en rottweiler upp i de allra högsta klasserna kan kanske vara ”svårare” på sina sätt än med tex en bra schäfer eller malle — beroende på förare och en massa andra faktorer. Min byracka kommer tex från väldigt välmeriterade linjer inom både brukset och utställning :) Rätt förare med rätt hund, helt enkelt.
 
Jag känner en hel hög supertrevliga rottisar, men så rör jag mig ju också i brukskretsar. Känner minst två som startat rottis-SM med riktigt bra hundar. Kan ju vara därför. Skulle inte kunna tänka mig en "sällskapsavlad" rottis, då jag sett så vida skillnader mellan dessa två.
Ja jag HAR sett trevliga Rottisar och Dobbisar förut på brukshunds klubbar även om det inte var så speciellt många utan det var mest min ras Belgare och Schäfer som dominerade bland bruks tävlingarna i lite högre klasser och det är det ju ff.
..Och jag var inte på Rottis SM - intresserar mig inte av rottis...däremot Dobbis är en ras jag skulle kunna tänka mig - till pensionen eftersom dom inte behöver mer än lydnads träning - obs ironi

Man "ser" nog mer hundar som är av samma ras som man själv har...eller som man tycker om!?
Och nu har jag också en bruksblandis - och då får man inte tävla i bruks...Utan hitta på andra roliga sätt att aktivera hunden och tävla i...vilket har varit en ögonöppnare för mig som aldrig skulle ha en blandis och aldrig skulle göra annat än bruks...men nu är det roligare än bruks!
 
Ja jag HAR sett trevliga Rottisar och Dobbisar förut på brukshunds klubbar även om det inte var så speciellt många utan det var mest min ras Belgare och Schäfer som dominerade bland bruks tävlingarna i lite högre klasser och det är det ju ff.
..Och jag var inte på Rottis SM - intresserar mig inte av rottis...däremot Dobbis är en ras jag skulle kunna tänka mig - till pensionen eftersom dom inte behöver mer än lydnads träning - obs ironi

Man "ser" nog mer hundar som är av samma ras som man själv har...eller som man tycker om!?
Och nu har jag också en bruksblandis - och då får man inte tävla i bruks...Utan hitta på andra roliga sätt att aktivera hunden och tävla i...vilket har varit en ögonöppnare för mig som aldrig skulle ha en blandis och aldrig skulle göra annat än bruks...men nu är det roligare än bruks!
Vilken tråkig tolkning du gör av svaren. Dobermann är en rätt allsidig hund som duger åt mycket. Betyder det att det är en soffpotatis och pensionärshund? Nej, inte precis, bara tramsigt att tolka svaren som det. Jag ser inte att någon skrivit det heller. Förutom du förstås.
 
Det känns inte som att din erfarenhet av raserna är särskilt representativ.

Både dobermann och rottweiler anses rätt allmänt som intelligenta och läraktiga raser, tex här nedan i Illustrerad Vetenskap. Man kan såklart problematisera den sammanställningen, men att hävda att de generellt är ”svårtränade” stämmer helt enkelt inte.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/intelligens/har-ar-de-smartaste-hundarna-och-de-dummaste
Nu tänkte jag på dom jag träffat på, på stan, bland villa kvarteret där vi bor nu, osv och inte dom jag sett på brukshundsklubben - vilka har varit trevliga vad jag sett..Jag har inte umgåtts med Rottis folk utan mina egna raser som Belgare, Schäfer-folk.
Men jag jämförde med familje hundar som jag sett och jag har säkert träffat på normala Rottisar också som jag inte lagt märke till direkt...Den som hörs/stör mest är det man ser mer tyvärr, men iaf så jämförde jag med dom och inte dom som tränar med sin hund då hon inte hade tänkt träna mer än lydnad o ev drag el agility...

Vad man tränar spelar mindre roll bara det är något rasen behöver - så tänker personer som har brukshundar bara på en holistisk hundträning =helheten. så går det nog ha vilken ras som helst om man "kan" hund 😊
 
Vilken tråkig tolkning du gör av svaren. Dobermann är en rätt allsidig hund som duger åt mycket. Betyder det att det är en soffpotatis och pensionärshund? Nej, inte precis, bara tramsigt att tolka svaren som det. Jag ser inte att någon skrivit det heller. Förutom du förstås.
Jag skrev inte ett ord om att Dobbisen var en soffpotatis! Eller att det var en pensionärshund?
Men varför skulle man inte kunna ha en Dobbis eller Malle-ex som pensionär - man är kanske inte alls gammal som du verkar tro att man är när man går i pension...
Vissa är piggare än yngre personer och dessutom är dom hemma hela dagarna..

Nu tolkade du mitt inlägg med ord jag inte skrev + att jag skrev efter det erftersom den bara behöver lydnads träning - OBS IRONI = jag menade inte att dom bara behöver lydnad, men det har ju flera dobbis folk skrivit räcker för dom med lite drag/agility på hobby nivå...
 
Trevliga Dobbisar HAR jag sett och vet väl att det finns trevliga rottisar också....men när inte ens grannen som jobbar med att ta emot aggressiva hundar klarade av hunden....hur ska en nybörjare klara av 50 kg arg hund.
En dobermann på 50kg är en fet dobermann.
De flesta ligger kring 40-45 om de är i form. Min egen väger knappt 35kg, så det är inte som att det är jättestor skillnad mot övriga bruksraser i vikt.

Belgare har nog oftare problem med nervkonstutitionen än en dobermann så nog fasen kan de vara farligare, skillnaden är bara att en dobbis ofta bär sina känslor på "utsidan". Träffat många mallar med problem med det sociala men det märks inte i träning/tävling iom att man kan dölja det med kamplusten.
Som sagt, jag upplever dobbisen som mer balanserad än mallen och då har jag ändå en dobbis som flera malleägare sagt att de skulle kunna tänka sig att äga.

Dobermanns hoppar över staket förvisso, men av dem jag känner som har fler raser brukar schäfer/malle snarare krypa under istället (om det är rymmare).
 
Nu tänkte jag på dom jag träffat på, på stan, bland villa kvarteret där vi bor nu, osv och inte dom jag sett på brukshundsklubben - vilka har varit trevliga vad jag sett..Jag har inte umgåtts med Rottis folk utan mina egna raser som Belgare, Schäfer-folk.
Men jag jämförde med familje hundar som jag sett och jag har säkert träffat på normala Rottisar också som jag inte lagt märke till direkt...Den som hörs/stör mest är det man ser mer tyvärr, men iaf så jämförde jag med dom och inte dom som tränar med sin hund då hon inte hade tänkt träna mer än lydnad o ev drag el agility...

Vad man tränar spelar mindre roll bara det är något rasen behöver - så tänker personer som har brukshundar bara på en holistisk hundträning =helheten. så går det nog ha vilken ras som helst om man "kan" hund 😊

Hmm, jag har nog aldrig upplevt samma uppdelning av hund”folk” som du verkar ha gjort. Även om många för all del blir saliga i sin ras så är min erfarenhet av hundgemenskapen tack och lov att man stöttar och lär av varandra, och helt enkelt gillar hund.

Jag har heller inte alls märkt av de problembeteenden med rottweiler (och dobermann?) i bostadsområden som du beskriver. För mig hör den beskrivningen mer till den (van)bild av raserna som man mötte på 90-talet.

Igen, som flera har nämnt, så är det inte valet av aktivering (lydnad, drag, agility…) som avgör. Det finns många fler faktorer som spelar in, när det handlar om harmoniska och nöjda hundar och hundförare. Och vad som är rätt ras för en person är inte alls rätt för en annan.
 
Jag skrev inte ett ord om att Dobbisen var en soffpotatis! Eller att det var en pensionärshund?
Men varför skulle man inte kunna ha en Dobbis eller Malle-ex som pensionär - man är kanske inte alls gammal som du verkar tro att man är när man går i pension...
Vissa är piggare än yngre personer och dessutom är dom hemma hela dagarna..

Nu tolkade du mitt inlägg med ord jag inte skrev + att jag skrev efter det erftersom den bara behöver lydnads träning - OBS IRONI = jag menade inte att dom bara behöver lydnad, men det har ju flera dobbis folk skrivit räcker för dom med lite drag/agility på hobby nivå...
Så jag tolkade ditt inlägg med ord du inte skrev+ att du "skrev de orden du inte skrev eftersom den bara behöver lydnadsträning- OBS ironi"?
 
En dobermann på 50kg är en fet dobermann.
De flesta ligger kring 40-45 om de är i form. Min egen väger knappt 35kg, så det är inte som att det är jättestor skillnad mot övriga bruksraser i vikt.

Belgare har nog oftare problem med nervkonstutitionen än en dobermann så nog fasen kan de vara farligare, skillnaden är bara att en dobbis ofta bär sina känslor på "utsidan". Träffat många mallar med problem med det sociala men det märks inte i träning/tävling iom att man kan dölja det med kamplusten.
Som sagt, jag upplever dobbisen som mer balanserad än mallen och då har jag ändå en dobbis som flera malleägare sagt att de skulle kunna tänka sig att äga.

Dobermanns hoppar över staket förvisso, men av dem jag känner som har fler raser brukar schäfer/malle snarare krypa under istället (om det är rymmare).
Ja jag skrev helt fel vikt O_o sorry! och vet att en Dobbis tik (kanske även en hane?) kan väga ca 35 kg och en större malle kan väga ca 33 kg = inte SÅ stor skillnad.... Jag menade INTE att dom var tjocka utan jag skrev/ tänkte fel - jag tror Rottis kan väga däromkring 45+ och blandade ihop antal kg...

Ja du har rätt att Belgare kan vara lika farliga dom om man inte vet hur man ska träna dom med deras kombopsyke-det är det som många tycker är svårt... Jag älskar deras kombopsyke...och tycker dom passar mig perfekt...Dom är busiga och det gillar jag att dom är långt upp i åldern - 10 år - dom är ff busiga, lojala, lättlärda och följsamma...

Alla har sina favorit raser eller favorit rasgrupper och jag gillar rasgrupp nr 1 och tro det eller ej nr 8 - fågelhundar som jag faktiskt gillar, speciellt Tollare..
 
Så jag tolkade ditt inlägg med ord du inte skrev+ att du "skrev de orden du inte skrev eftersom den bara behöver lydnadsträning- OBS ironi"?
Ja för jag skrev aldrig att dobbisen var : En Soffpotatis - gjorde jag det - nej och jag skrev aldrig att det VAR en pensionärshund.... Men förstår du inte ironi ? Om någon skriver något och sen skriver - IRONI - så menar man inte att tex dobbisen bara behöver lydnad..
.Jag menade tvärtom att JAG TROR att dobbisen behöver MER än lydnad för att må bra som tex också någon nosaktivitet och någon extra motion utöver promenader tex Drag..
Det är vad JAG personligen tycker man ska ge alla bruks/hundar mer eller mindre utefter individen vad den behöver
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 748
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 308
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 817
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 341
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp