Bukefalos 28 år!

Dobberman?

Lenis

Trådstartare
Tänkte höra hur ni som har/haft dobberman upplever dem och hur de är i behovet av motion, om de är en "skällig" ras, vad ni gör med dem (ex. agility, lydnad..) osv. Funderar nämligen på att så småningom köpa en, men vill kolla upp alla källor som finns innan =)

Har tidigare haft en alaskan malamute, som vi tävlade lydnad med med lyckade resultat. Är en ägare av den sk "traditionella" sorten som är ganska sträng med lydnad (OBS, absolut inte en som klår upp sin hund och slänger ut den i en hundgård, om nu nån känner för att övertolka det..). Har man haft enbart spetsar tidigare blir man kanske bara sån, det är ju inga hundar man kan mesa med. Därför är jag heller inte intresserad av en hund med annat än starkt psyke, det är vad jag är van vid och trivs med.

Anledningen till att jag funderar på annat än alaskan är dels att uppfödaren vi använt är död och alla andra bor extremt långt bort, dels att värmen faktiskt är ett problem med deras päls om man är i stallet heldagar på sommaren, dels att det vore trevligt att prova något nytt. (Men jag älskar alaskans och drar gärna deras fördelar om nån skulle vilja höra ;) )

Så snälla ni som vet, upplys mig om just era åsikter om hur man ska vara för att trivas med en dobberman och hur just ni upplever dem!

Hälsn Helene
 
Sv: Dobberman?

Sådär lite halvt offtopic får du gärna berätta lite mer om dina erfarenheter av just alaskan malamutes, gällande fördelar respektive nackdelar, utöver dem uppenbara :)
 
Sv: Dobberman?

Tycker många Dobberman idag är väldigt veka. Du bör nog kolla upp uppfödaren noga och se vilken typ av dobbis de har. Anser rasen som smått sönderavlad. Tidigare var det en stolt hund med en jäkla massa framåtanda. Nu ser jag den som en liten vek grå mus som ber om ursäkt för att den finns till.

Japp, det var min åsikt. Ska inte säga att alla är så, men man ser det mer och mer, tyvärr. Tråkigt på en annars mkt fin ras.
 
Sv: Dobberman?

Är väl en brukshund....eller är jag helt ute och cyklar nu.
Passar som det i alla fall, med de jag träffat.
 
Sv: Dobberman?

Det är så himla tråkigt med sönderavling, och det är därför som jag närapå avskrivit schäfern som nästa hund, har sett så många "dåliga" schäfrar på djursjukhuset. Veka, ängsliga och instabila i större eller mindre grad. Och då har man inte ens sett till de ganska grava fysiska fel som avlandet är ursprung till.

Hade hoppats att dobberman inte är lika illa ute, då de ju inte som schäfern ligger i toppen av köpta-hundar-listan år efter år. Men det är bra att du säger det, och noga med valet av kennel/uppfödare ska man ju alltid vara.
 
Sv: Dobberman?

Har ju själv schäfrar, och vet att det går att hitta många fina exemplar fortfarande. Så så är det nog även inom Dobberman. Det gäller ju bara att kolla upp och vara noga i sitt val av uppfödare.

Lycka till!
 
Sv: Dobberman?

Gärna =)


Fördelar:
-enligt mig absolut ingen skällig ras. Har sett de här som menat att huskys, som ju är lika, är högljudda men det har jag inte märkt av hos alaskan. Kan räkna de gånger vår hund skällt på ena handen och de jag mött på djursjukhuset har också i regel varit tysta, dock har en hanne varit lite "pratig", med små gny-knorranden som enbart var charmiga. Blir ju vad man gör det till förstås, vad man uppmuntrar.

-Kanonpsyke. Inte ett dugg ängsliga eller skygga, i allmänhet lugna & coola.

-Robusta & tåliga. Du behöver aldrig köpa hundtäcke eller så, och vad jag sett är de också en väldigt frisk ras. (Observera att jag enbart pratar om renrasiga hundar här, det finns tusen korsningar med husky, jämthund, m fl..)

-Om något skulle hända har du en kämpe vid din sida. Som ensamboende tjej är detta rätt viktigt för mig, och jag har aldrig tvivlat på att jag är beskyddad dygnet runt.. Reklamutdelaren lägger posten utanför dörren i trapphuset istället för genom inkastet, han tyckte det var läskigt när hunden tog tag i posten när den var halvvägs inne. (rev aldrig sönder den, bara drog in den bestämt. och hon smög fram till dörren så hon hördes inte. stackars grabben :angel:

Nackdelar:

-psyket igen. Starkt psyke som kräver en del dressyr från början för att få en lydig hund, spetsarna är ju i regel ganska "motståndskraftiga" mot dressyr som det sägs. Inget för de som tycker att pudlar är tuffa.. (Men det är schysta djur, vet ingen som velat omplacera den för att de inte klarat den. Vilket ofta händer med schäfrar. Tyvärr.)

-pälsen. Kräver absolut inte mycket skötsel trots den rikliga mängden, man behöver inte bada & borsta alls ofta. Men när de fäller 2 gånger om året, DÅ får man borsta i ett par veckor. Och det är långt hår som gäller, 3-4 cm ofta. Det får man acceptera.

-Ingen kasta-boll ras. Som en amerikansk uppfödare skrev:
"If you throw a ball and want your Alaskan to get it, it just looks at you like "If you´re not going to get the ball, I'M not going to get the ball."" Så sant. Men pipleksaker är kul. Tills man dödat dem, vilket i allmänhet går väldigt fort.. :D
----------------------------------------------
Tycker inte jag märkt nån extrem jaktinstinkt, de är ju inte jakthundar. Å andra sidan hatade vår hund igelkottar och om hon hittade en slängde hon upp den i luften. Likaså blev det nåt huggormsbett och lite annat, men som sagt, tuffheten finns ju.

Sammantaget tycker jag att det är en ras som kräver disciplin, men är en kanonhund som är frisk och ofta har engagerade uppfödare. Jag själv skulle köpa från arctictrails om jag skulle ha en hund till, kolla gärna www.arctictrails.com

Mvh Helene :banana:
 
Sv: Dobberman?

Har en dobermanntik som jag verkligen älskar! Hon är allt och har allt! fast visst är hon en brukshund och hon älskar att träna agility, MEN lydnaden är inte heeelt perfekt. Dobermann är en allroundhund, du kan göra allt mer eller mindre med den. Däremot har vi problem med lydnaden, fast bara ibland. Då lyssnar hon på ett halvt öra och försöker trotsa. Ryter man då till så lyder hon bums!
Det är en speciell ras, du ska vara hård, men samtidigt mycket kärleksfull. Undrar hur min hund hade mått om hon inte hade fått all den gos och kel som hon får av mig.
Det är en smidig hund, kan vända på en femöring, snabb är hon också och älskar att springa och liksom hoppa lite i varje steg! Just mitt exemplar av dobbis påminner nog lite om en vallhund- hon har lärt sig att lyssna på olika visslingar. En seg långdragen betyder komhit på studs och korta små betyder vänd om. Lättlärd är en dobermann också, så länge det finns en anledning för dem att lära så går det bra. Min Eya brukar säga att jag tänker minsann itne göra som du säger om jinte du mutar mig!! Fast det gäller bara när jag ska lära in nya saker för henne.
Dobermann har nog svårt att fungera i lägenhet. Min hade det, har blivit en helt annan hund sedan vi flyttade hit! Mycket lugnare och gladare. Dobermann är också en hund som gärna skäller när det kommer någon och som överlag är lite skälliga när de blir osäkra på tex en främling. Tittar en främling min hund i ögonen så ställer hon sig en liten bit ifrån och skäller på den personen. men om främlingne låtsas som om min hund inte finns så säger hon inte ett ljud.
I alla fall min dobbisflicka älskar att leka. Trots arg tik så bjöd min hund upp till lek gång på gång. Men hon kan också säga ifrån när det verkligen behövs, hon avgör det på ett bra sätt och kan hundspråk jättebra!!
Nackdelar med henne är att hon älskar att sova under mitt täcke i min säng och blir grymt ledsen om hon inte får det.
Det är också en nackdel ibland när hon stirrar lite, vilket en dobermann faktiskt gör lite mer än andra hundar. Svansen är hård och hon har inte alltis koll på var den är.
Det är lätt at skrämma en dobermann om man är får hård och tar till våld. Visst kan man dänga till en dobermann, det tål dem, men det måste vara rättvist för annars blir de sura.
Hon klarar stress och stim utan problem och motionen tja, hur mycket som helst?? I alla fall min hund!!

Äsch, jag har säkert missat en massa! Och jag älskar ju min hund så jag kanskse itne är rätt man för jobbet.....?
 
Sv: Dobberman?

Fasen vad grinig jag blir! Skrev ett långt, informativt svar och när jag tryckte på "sänd" så hade jag blivit automatiskt utloggad! Får se om jag hinner skriva på nytt... Ska iväg på möte nu.
 
Sv: Dobberman?

Låter som om du har fått tag på en otroligt fin vovve! Skulle gärna vilja se lite bilder om det finns :)
Måste även säga att väldigt mycket av det du har beskrivit påminner om hur min lilla tös är! Märks att det är samma "typ" av hund :]
 
Sv: Dobberman?

Jag har varit funktionär på RM för Dobermann två år i rad nu och visst finns det en hel del trevliga och arbetsvilliga dobbar. Förra årets ras-mästare gillar jag skarp och helsystern som vann i år verkar lika trevlig den. Överlag så var RM en mycket tyst och behaglig tillställning, men jag såg en del hundar som var alldeles för veka och nervösa för min smak.
 
Sv: Dobberman?

Min nu avlidna moster var dobbisfreak.Men jag anser att det är otroligt fega hundar.Pipiga dessutom.Men det är kanske individuellt??
Ingen ras jag skulle skaffa frivilligt. :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 310
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 054
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp