Bukefalos 28 år!

Dö av ålder?

H

Hobnob

Hur vanligt är det egentligen att hundar dör av ålder?
Dvs somnar in av sej själv,inte avlivas.
Själv känner jag inte ngn som bara somnat in av ålder,det har ändå varit sjukdom som legat bakom även om hunden haft hög ålder.
Har just nu en gammal farbror som är f 96 och blir(?) 14 i januari.
Det är ofta man tittar till om han verkligen andas.
Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Dö av ålder?

Att så många hundar inte "dör av sig själva" beror väl mest på att de flesta hundägare är så pass humana och låter hunden somna in innan den lider alltför mycket av diverse kramper.
 
Sv: Dö av ålder?

jag känner bara till en hund som dog av ålder/åldersrelaterad sjukdom. det var min mormors kraftigt överviktiga new foundland som drog en djup suck och somnade in med huvudet i mormors knä. vi håller liv i våra gamla hundar med mer eller mindre hjälpmedel vilket gör att åldrandet och döendet drar ut på tiden. en vild hund dör förmodligen av svält när den inte längre kan skaffa sig egen mat.
 
Sv: Dö av ålder?

Jag vet inte en enda hund som somnat in av ålder (alltså dött på naturlig väg).

Detta beror säkert på att åldern medför vissa krämpor tex höftledsproblem, stelhet, övriga ledproblem, delvis blindhet etc. Detta vill man ju som hundägare låta sin hund slippa och väljer det humana alternativet att låta hunden somna in hos veterinären.
 
Sv: Dö av ålder?

Min förra hund Mirage's bror Rocky dog av ålder. Han gick ut på morgonen för att kissa och gick sen in och la sig och sov och vaknade inte mer. Han blev 14 år gammal.
Mirage i förgrunden och Rocky lite längre bak. Här är de drygt 13,5 år gamla. Inte ens gråa om nosarna är de.

IMGP2890.jpg
 
Sv: Dö av ålder?

Min mosters hund somnade in själv av ålderdom. Han blev jättegammal och var inte alls så skruttig på slutet. Jag tycker det är bra att vi har alternativ när hundar inte mår bra. Min hund var frisk på insidan av kroppen men hade ont i tre ben och i ryggen. Jag hade säkert kunnat haft kvar henne i många år till...
 
Sv: Dö av ålder?

Min förra hund Mirage's bror Rocky dog av ålder. Han gick ut på morgonen för att kissa och gick sen in och la sig och sov och vaknade inte mer. Han blev 14 år gammal.
Mirage i förgrunden och Rocky lite längre bak. Här är de drygt 13,5 år gamla. Inte ens gråa om nosarna är de.

IMGP2890.jpg

WOW! Ser jättefina ut! Skulle gissat att den borte var ca 10 år och den främre några år yngre.
 
Sv: Dö av ålder?

Jag märker fortfarande att äldre generationer har svårt att ta bort dvs avliva hundar, och katter med.Min farmor t ex tyckte det var onaturligt att avliva sin gamla tax.
I alla tider har ju gamla/sjuka djur gått undan/blivit skjutna när det blivit "dax".
Sen är det ju många som vill slippa ta beslutet och önskar att djuret bara somnar in.
Det var därför jag la ut frågan.
När man hör om 17-åriga schäfrar och 21-åriga pudlar så undrar man ju hur de egentligen mår och hur de klarar sej så länge.Det är ju inte bara det faktum att de får mat av oss som håller dem vid liv.
De flesta tycker det är bra att man kan ta beslutet att ta bort sin hund när livet inte är drägligt längre,men om det inte är akut så drar man gärna ut på det,funderar lite,vänjer sej vid tanken på att hunden ska bort.
Därför är det intressant att höra om hundar som verkligen somnat in av sej själv.
För -Let´s face it- vad säger vi om människor?
Jo,h*n var gammal och trött.Bara somnade in stilla.
 
Sv: Dö av ålder?

Farmors sista hund, en (mellan)schnauzer levde ett långt och friskt liv, aldrig en krämpa. 12 år gammal skuttade hon fortfarande lika glatt, var aktiv och förutom lite nedsatt hörsel märktes inga ålderkrämpor. Hon gick och la sig i korgen som vanligt på natten. Och vaknade aldrig mer. Hon var död nästa morgon, låg i sin 'vanliga sovställning' och det enda som avslöjade att hon bara inte tagit sovmorgon var att hon var kall och inte andades.

Hunden farmor hade innan gick ut i skogen en dag på ålderns höst, och kom aldrig hem igen. Man antar att den helt enkelt gick iväg för att dö, men där är det ju svårare säga säkert.

Men de är de enda jag vet. Vet fler som gått pga hög ålder och inte sjukdom, men de har fått hjälp över till andra sidan. T ex den friska men gamla hunden som helt enkelt inte rörde sig snabbare än i slowmotion, och mest låg och sov. Blev 'bara' så väldigt, väldigt trött. Den hade säkert somnat av sig själv om man väntat länge nog, men vem vill vänta liksom?

Övriga som uppnått aktningsvärd ålder har fått åldersrelaterade sjukdomar som varit anledningen till avlivning (t ex njursvikt och liknande)
 
Sv: Dö av ålder?

Vår springar spaniel-hane som vi hade under min uppväxt var pigg och fräsch "in i det sista". En söndag när han var 13 (eller 14?) år så blev han väldigt skruttig, fick svårt att resa sig och ville bara gå ut och kissa och sen lägga sig igen. Vi bestämde oss för att vi skulle åka till veterinären för avlivning på måndag morgon (om han inte blev sämre och fick ont såklart) och på söndagkvällen somnade han in hemma på hallgolvet, omgiven av hela familjen och med huvudet i mitt knä :love: Nu ser jag bara tillbaka på det minnet som positivt och vackert, till skillnad från när man avlivat djur så det bara känts sorgligt och fortfarande gör ont vid minnet. Självklart ska man ända avliva när det är läge för det, men jag är glad att Hassels liv slutade som det gjorde!
 
Sv: Dö av ålder?

Min sambos bror hade en yorkshireterreir tik när han var liten. En dag hade hon suttit i trappan pch väntat tills han kom hem. Och när han kom och hon "visste" att han mådde bra och var hemma igen gick hon in och la sig på hans säng och somnade in.

Rätt märkligt att hon faktiskt "väntade" på honom. Hon var 14 år gammal.
 
Sv: Dö av ålder?

Min sambos bror hade en yorkshireterreir tik när han var liten. En dag hade hon suttit i trappan pch väntat tills han kom hem. Och när han kom och hon "visste" att han mådde bra och var hemma igen gick hon in och la sig på hans säng och somnade in.

Rätt märkligt att hon faktiskt "väntade" på honom. Hon var 14 år gammal.

Naaw,blir helt tårögd...
 
Sv: Dö av ålder?

Jag har hört om diverse fall som dött knall fall eller liknande. Dock inte så många som har somnat in lugnt av ålder. Jag hörde om en taxkorsning som skällde på en katt i fönstret och föll helt plötsligt död ner från stolen.

Jag har läst om några fall där hundar har sprungit iväg och lagt sig i lugn och ro ute för att somna in av ålder.
 
Sv: Dö av ålder?

Släktingar till mig hade en 15 år gammal cocker spaniel, oförskämt pigg och fräsch för sin ålder.
En kväll var hon lite slö och ville inte äta upp all sin mat, så de planerade att åka med henne till veterinären morgonen där på.
Matte och hunden gick och la sig på kvällen, men när husse någon timme senare kom för att lägga sig hade hunden slutat andas, och låg helt fridfullt på sängen. Hon somnade in utan besvär, och de är otroligt tacksamma för det så här i efterhand, framförallt sedan hunden avskydde vet stationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dö av ålder?

Min 14 år gamla dvärgschnauzer dog av hög ålder. Dock blev hon akut sjuk de sista 10 h, men innan det fullt frisk, aldrig haft en krämpa, inte ens tappat en tand, o gick lätt 1 mil. I måndags fick hon plötsligt svårt att andas, tungandad, på em o kl 19 åkte jag in till akuten med henne. En hjärtklaff hade brustit o hon fylldes med vätska runt om. De gjorde vad de kunde, syrgas, vattendrivande men hon orka inte o somnade in lugnt på natten. Även om hon blev dålig de sista timmarna, dock inga smärtor eller oro, så var det av ålder som kroppen gav upp. Vi behövde aldrig ta något beslut att avliva henne utan det var hon som somnade själv, vilket känns skönt. Hon låg o sov o vaknade inte mer.
Den natten, vaknade jag vid 02.45 o kände att det var över, jag visste att de skulle ringa från djursjukhuset. Och en stund senare ringde de o sa att hon hade somnat in en kvart tidigare, alltså samtidigt som jag vaknade. Visst kan det vara en tillfällighet, men jag vill gärna tro att hon var hos mej för att tala om att det var över, att allt var bra nu. Vi hade ändå varandra dygnet runt i 14 år och var så nära som man kan vara.
 
Sv: Dö av ålder?

"Dö av ålder" är väl ändå ett väldigt luddigt begrepp. Nuförtiden kan man i princip alltid hitta en dödsorsak, dvs en åldersrelaterad sjukdom, men att hunden bara dör för att den är gammal, det köper jag inte.

Samma sak för människor, ingen människa dör "av ålder". Till slut blir kroppen så gammal att något slutar fungera / försämras väsentligt, det anses då vara en åldersrelaterad sjukdom. Hjärtstillestånd, stroke, njursvikt med mera.

Att någon dör av ålder sa man väl mer förr när man inte visste det man vet idag och därmed inte kunde hitta medicinsk orsak.
 
Sv: Dö av ålder?

Men det är väl ändå att dö av ålder? Att bli så gammal så något inte orkar/håller mer? Det är det iaf för mej.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 285
Senast: Farao
·
Hundhälsa Har precis börjat lugna ned mig efter den hittills sjukaste upplevelsen med pudeltanten. I måndags på kvällen, vid 19-tiden, blev hon...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Zanza
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 215
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp