Död och identitet i media?

Kommer att tänka på ett mord som visade på ytterligare problem med namnpubliceringar, anhöriga osv - mordet på en femårig flicka i Bergsjön i Göteborg på 90-talet.

Hon hade hittats strypt i en källare men nåt könsord klottrat på kroppen/kläderna (minns inte detaljerna).

Hennes föräldrar intervjuades i kvällstidningarna med bild hemifrån soffan, de var naturligtvis förkrossade. En del andra medier intervjuade dem inte - eftersom barn oftast mördas av någon närstående. Därför fanns det skäl att vara försiktig.

Och det sista visade sig vara rätt. Först tog polisen in pappan och då blev det jäkligt komplicerat. Hur skriva att en person som man redan haft namn och bild på plötsligt var den misstänkte mördaren?

Och till slut blev det ännu värre. Pappan släpptes, mamman togs in - och hon var den skyldiga. Hon hade strypt sin dotter och sedan arrangerat det så att det skulle se ut som ett sexmord.

Medierna i Göteborg lärde sig en hel del av det är ...
 
Kommer att tänka på ett mord som visade på ytterligare problem med namnpubliceringar, anhöriga osv - mordet på en femårig flicka i Bergsjön i Göteborg på 90-talet.

Hon hade hittats strypt i en källare men nåt könsord klottrat på kroppen/kläderna (minns inte detaljerna).

Hennes föräldrar intervjuades i kvällstidningarna med bild hemifrån soffan, de var naturligtvis förkrossade. En del andra medier intervjuade dem inte - eftersom barn oftast mördas av någon närstående. Därför fanns det skäl att vara försiktig.

Och det sista visade sig vara rätt. Först tog polisen in pappan och då blev det jäkligt komplicerat. Hur skriva att en person som man redan haft namn och bild på plötsligt var den misstänkte mördaren?

Och till slut blev det ännu värre. Pappan släpptes, mamman togs in - och hon var den skyldiga. Hon hade strypt sin dotter och sedan arrangerat det så att det skulle se ut som ett sexmord.

Medierna i Göteborg lärde sig en hel del av det är ...
Många medier lärde sig nog av det... :nailbiting:


Ren nyfikenhet: Minns du vilka tidningar som publicerade?
 
Många medier lärde sig nog av det... :nailbiting:


Ren nyfikenhet: Minns du vilka tidningar som publicerade?
Jag tror att det var båda kvällstidningarna. Om det var fler minns jag inte. Men jag vet att några som inte publicerade lät bli just för att barns mördare ofta finns inom familjen.
 
Satan: "Bara en timme senare hittar en polispatrull, tillsammans med pappan, den döda flickan.Det skulle ta sex veckor innan mördaren greps."
 
Det slår mig att lille fasansfullt ihjältorterade Bobby bör vara ett parallellfall! Han anmäldes ju försvunnen från en parkeringsplats av sin mamma och hennes sambo - och iag har för mig att de trädde fram i medierna i början. Men säker är jag inte.
 
Det slår mig att lille fasansfullt ihjältorterade Bobby bör vara ett parallellfall! Han anmäldes ju försvunnen från en parkeringsplats av sin mamma och hennes sambo - och iag har för mig att de trädde fram i medierna i början. Men säker är jag inte.
Just ja! Det hade jag glömt. Hrm, måste undersöka saken.
 
Jag kommer också att tänka på de här fallen med män som gråtit ut stort i såväl TV som tidning och bett om hjälp att hitta försvunna respektive, innan det uppdagats att de själva var gärningsmännen. Här i Dalarna har ju två sådana fall uppmärksammats rätt stort de senaste 5-10 åren (nej, den ena mannen dömdes aldrig för mordet utan enbart brott mot griftefriden, men...). Måste också ha fått media att tänka till både en och två gånger, hoppas jag.
 
Jag kommer också att tänka på de här fallen med män som gråtit ut stort i media och bett om hjälp att hitta försvunna respektive, innan det uppdagats att de själva var gärningsmännen. Här i Dalarna har ju två sådana fall uppmärksammats rätt stort de senaste 5-10 åren (nej, den ena mannen dömdes aldrig för mordet utan enbart brott mot griftefriden, men...). Måste också ha fått media att tänka till både en och två gånger, hoppas jag.
Ja, det tror jag faktiskt. För varje uppdagat fall lär man sig något.

Fast den där försiktigheten kan nog leda till en del svåra samtal. Säg att en förkrossad anhörig ringer en redaktion och VILL berätta och så ska reportern säga Sorry hörru, men vi måste vänta tills polisen kollat upp så att det inte är du som är mördaren. :crazy:
 
Ja, det tror jag faktiskt. För varje uppdagat fall lär man sig något.

Fast den där försiktigheten kan nog leda till en del svåra samtal. Säg att en förkrossad anhörig ringer en redaktion och VILL berätta och så ska reportern säga Sorry hörru, men vi måste vänta tills polisen kollat upp så att det inte är du som är mördaren. :crazy:

Fast jag ser inte det etiska problemet i att mördare vill hänga ut sig själva i media innan polisen hittat rätt slutsats.
 
Riley. Det här får mig att fundera på vad du gjort som du inte vill ska grävas fram av nyfikna journalister?
 
Jag kommer också att tänka på de här fallen med män som gråtit ut stort i såväl TV som tidning och bett om hjälp att hitta försvunna respektive, innan det uppdagats att de själva var gärningsmännen. Här i Dalarna har ju två sådana fall uppmärksammats rätt stort de senaste 5-10 åren (nej, den ena mannen dömdes aldrig för mordet utan enbart brott mot griftefriden, men...). Måste också ha fått media att tänka till både en och två gånger, hoppas jag.
Jag tror att det svängt lite i namnpubliceringsfrågan bara senaste fem åren. Jag upplevde det då som man tog lättare på det och historiskt sett så är det också nånting som går i vågor.
Men jag kan absolut ha fel, men det är min upplevelse inifrån i alla fall.
 
Det etiska problemet är för redaktionernas del, de fick aldrig fatta ett medvetet beslut i namnpubliceringsfrågan.

Jo, det får de väl ändå baserat på tillgänglig info. Sedan kan givetvis det personen vill framföra innehålla publicistiska dilemman, så länge skulden inte är klar. Till exempel om de vill prata en massa om offret.
 
Riley. Det här får mig att fundera på vad du gjort som du inte vill ska grävas fram av nyfikna journalister?
Och det kommer hon skriva ut på Buke så det blir ännu lättare att ta reda på om livet skulle vilja henne illa? :D

(Om det nu mot förmodan är ngt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp