Bukefalos 28 år!

"dör" inne på banan

J

JojjoEuroCent

min ponny totaldör alltid inne på banan och nu har jag kommit på varför! han gillar inte att vara själv där inne och svarar med att sluta in sig i en egen bubbla :(

vad ska jag göra för att bota det/få fram honom ändå?!
 
Sv: "dör" inne på banan

Det brukar vara några olika anledningar till att hästen lägger av så fort den kommer in innanför dressyrstaketen - du delar problemet med många - och så här vet jag att några har löst det.

Hästen lägger av så fort spöet försvinner (mycket vanligt) - släpp spöet mitt i ridningen, så sent som möjligt, och se till att galoppera så fort startsignalen har gått. Försök "leka" lite med hästen strax innan man ska in på banan, många täta tempoväxlingar för att väcka den. Hemma på träning gäller det att vänja den av med spö-beroendet genom att träna utan!

Hästen är i grunden väldigt lat (och i kombination m ovanstående) - se till att framridningen blir så kort som möjligt (max 15 min). Jag vet ryttare med det här problemet som inte rider fram alls innan de får gå in i collecting-ringen. Det finns många som rider fram för länge och som har fått det bästa ur hästen långt innan det är dags att starta.. Dessutom kan man "ladda" hästen genom att hästen får stå på box hela dygnet innan tävling, det finns hästar som gör av med mycket energi i hagen.

Kontrollera även att det inte är du som rider väldigt annorlunda på tävlingsbanan. Många gånger blir ryttaren lite spänd och tar i mera än vanligt, vilket gör att hästen står emot och känns opåverkbar. Att inte bli för "allvarlig" och prestationsinriktad är viktigt - det ska vara roligt att tävla! Hästen känner om man är glad och positiv (och tvärtom) och brukar reagera därefter!

Att hästen skulle stänga av för att den blir ensam har jag svårt att tro - om det möjligtvis inte är en lektionshäst - men skulle det nu vara fallet så måste du ju börja träna helt ensam hemma. Men de brukar reagera annorlunda om de saknar sällskap, tex genom att dra sig mot utgången, gnägga, skygga mm - inte bara bli lata...

Lycka till!
 

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 019
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
407
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 824
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp