Bukefalos 28 år!

dörr till stallet

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som byggt nytt eller byggt om stallet, vad har ni haft för ytterdörrar?
Köper ni fina stalldörrar eller något annat? Garagedörrar t.ex? Nytt? Begagnat?

Jag ska öppna upp en vägg och sätta dit ny dörr av något slag, försöker dock göra någon lågbudgetvariant om det är möjligt. Mått är helt flexibelt för mig, men jag vill väl ha bredd nånstans mellan 150-250 cm.

Någon som kan inspirera mig med lite bilder?
 
Sv: dörr till stallet

Under förutsättning att du inte har isolerat stall så är det inte svårt att bygga dörrarna själv (och väldigt mkt billigare än att köpa färdiga) man murar fast rejäla gångjärn av typen en tapp när man murar dörröppningarna sen är det bara att bygga dörrarna som man vill ha dem i rejält virke med rejäla gångjärn och hänga dit. Stora öppningar så gör man dubbla dörrar alltså en mindre vid ena sidan och en normal vid andra så är det bara att välja om man vill öppna upp båda eller bara en.
Kan knata ut med kameran om en stund och ta en bild om du vill.
 
Sv: dörr till stallet

Har tyvärr inga bilder (kan fixa). På ena sidan är det en stor vanlig tvådelad dörr och på andra sidan är det en mindre dörr med halvdörrar så man kan ha halva dörren uppfälld tex nattetid, mkt praktiskt!
 
Sv: dörr till stallet

Har faktiskt inte bara byggt själv utan även bytt ut "köpta" dörrar mot egentillverkade för att de är bättre. Så jag håller med Gylle att det blir billigare och i mitt fall även bättre att göra dörrarna själv. Jag har även gjort en isolerad dörr som jag är mer än nöjd med.
 
Sv: dörr till stallet

Här kommer lite bilder. Dörrarna är byggda i 2,7 cm tjocka plankor, viktigt är att mätta ändträet rejält med färg innan man hänger upp dem så att de inte tar in fukt.

Stängd dubbeldörr
DSC_0096.jpg


Stora dörren öppen, denna dörr är gjord för att vara halvdörr, vilket inte blivit uppsågat men skall bli det en dag. På denna är 4 gångjärn just pga att den skulle vara halvdörr.
DSC_0090.jpg


Lilla dörren fortfarande stängd, ögla inmurad i överdelen av öppningen att spärra den i.
DSC_0092.jpg


Lilla dörren öppen
DSC_0093.jpg


Gångjärnsdelen, som du ser fäller man in dörrarna när man murar öppningen så att muren är karm till dörren
DSC_0094.jpg


En annan stor dörr som är gjord just för att vara en dörr med två gångjärn
DSC_0097.jpg


Gångjärnsdelen på den som är gjord för halvdörrar
DSC_0089.jpg


Som du ser inga konstigheter alls att bygga. Spontade 2,7 plankor och sen på med tvärregel där gångjärnen går och ett snedstag mellan, klart och du har en dörr långt mkt billigare än färdiga.
 
Senast ändrad:
Sv: dörr till stallet

Som du ser inga konstigheter alls att bygga. Spontade 2,7 plankor och sen på med tvärregel där gångjärnen går och ett snedstag mellan, klart och du har en dörr långt mkt billigare än färdiga.
Inga konstigheter kanske, men det kräver änd tid och ett visst mått av kunskap för att det ska bli bra. Jag väljer, i dagsläget, hellre en dörr som någon annan tillverkat...
Måste du ha dörr öht?

(Ovanligt kanske..men vi har ingen)
Ja, jag måste ha dörr där. Dörrhålet är i västerläge och det blåser ALLTID därifrån. Den kommer säkerligen stå öppen minst 90% av året, men jag vill kunna stänga den dag det låser storm eller är kraftig nederbörd.
 
Sv: dörr till stallet

Jag har 2 par garageportar till foderförrådet, fått av en granne.
Till stallgången byggde vi dörrar. Stallet är isolerat så det är dörrarna också.

De hemsnickarde dörrarna byggdes som en ram, med en sned planka i, sedan isolerades typ såhär;
img_2372_501e0a509606ee562100055c.jpg


Portarna under byggnation.
maj2-11_004_501e0a9fe087c301730005cb.jpg


På stalldörrarna valde vi spårade skivor, kommer ej ihåg riktiga namnet men ska se om jag hinner fota dom idag.
 
Sv: dörr till stallet

Lågbudgetvariant bör väl vara att hitta bra dörrar på annons, tex Blocket.
Alternativt annonsera under köpes.
 
Sv: dörr till stallet

Nu vet jag inte hur det ser ut där du ska sätta dörrarna. Men helt ärligt som om det är i en gammal byggnad och ett befintligt dörrhål, så är det nog mindre arbetskrävande att göra dörrarna själv än att köps färdiga.
På gamla byggnader är det ofta inte standard mått i dörrhålen, så färdiga dörrar brukar antingen vara för stora så man får ta upp hålet eller små så man får täcka kanterna. Kan om man inte ha kunskapen, vara svårt att få det snyggt i bägge fallen.
 
Sv: dörr till stallet

Lågbudgetvariant bör väl vara att hitta bra dörrar på annons, tex Blocket.
Alternativt annonsera under köpes.
Jag har haft lite koll på annonser på blocket till och från det senaste året, men det finns inte så mycket dörrar som annonseras ut, tyvärr. Det mesta är garageportar av vikmodell och det känns måttligt intressant...
Nu vet jag inte hur det ser ut där du ska sätta dörrarna. Men helt ärligt som om det är i en gammal byggnad och ett befintligt dörrhål, så är det nog mindre arbetskrävande att göra dörrarna själv än att köps färdiga.
På gamla byggnader är det ofta inte standard mått i dörrhålen, så färdiga dörrar brukar antingen vara för stora så man får ta upp hålet eller små så man får täcka kanterna. Kan om man inte ha kunskapen, vara svårt att få det snyggt i bägge fallen.
Ameo ska ta upp ett dörrhål i en vägg, nytt alltså.
Ja,exakt.Jag ska ta upp ett nytt hål i en vägg. Den väggen är dessutom i den utbyggda delen avbyggnaden, som är byggd för ca 15 år sedan och därför ganska "modern" i sin konstruktion. Så just den biten är inget hinder för att köpa färdiga dörrar med färdig karm.

Och Gylle, här muras ingenting, utan det är rena träbyggnader...
 
Sv: dörr till stallet

Här kommer våra stalldörrar. Slät skiva på insidan, ram med sned bräda innuti, isolerad med cellplast och en skiva med struktur på utsidan. Laserad.

Dörrarna är ganska lätta så det behövs inga monstergångjärn.

020_5025f78eddf2b379fb0003d1.jpg


018_5025f7549606ee2ff8000379.jpg
 
Sv: dörr till stallet

Mamma och vår "hustomte" byggde våra första stalldörrar själva. De blev hur fina som helst! Plyfaskivor som "bas" på baksidan/insidan, en diagonal regel för att stabilisera i lagom tjocklek så man kunde lägga i isolering och täckte utsidan/framsidan med pärlspont har jag för mig. Dörrarna byggdes delade så man kunde hålla överdelen öppen :)
 
Sv: dörr till stallet

Jag och min make snickrade ihop ett par dörrar häromdagen, sågade ut ur plyfaskivor 2 lagom dörrar och på med gångjärn och så upp med dörrarna!

De är inte isolerade utan består enbart av plyfaskivor. Får se hur de klarar vintern, de här dörrarna är också mot väster, de är mycket utsatta. Har målat dem idag med Visa Fasad :)
 
Sv: dörr till stallet

Jag och min make snickrade ihop ett par dörrar häromdagen, sågade ut ur plyfaskivor 2 lagom dörrar och på med gångjärn och så upp med dörrarna!

De är inte isolerade utan består enbart av plyfaskivor. Får se hur de klarar vintern, de här dörrarna är också mot väster, de är mycket utsatta. Har målat dem idag med Visa Fasad :)
precis så har jag planerat att lösa mitt dörrproblem, om jag inte springer på några lämpliga dörrar som passar min plånbok innan vintern... :D

Själva hålet i väggen blir "två plyfaskivor" brett - jag har precis monterat bort dem. Nu ska bara isoleringen, reglarna och ytterväggen bort innan jag kan ge mig på lecablocken i botten...
 
Sv: dörr till stallet

Plyfaskivorna kommer att slå sig om de inte är ordentligt stagade av kraftigt trä eller järnram så det är utkastade pengar att sätta upp plyfaskivor utan en rejäl ram som håller formen på dem, kommer inte ta många månader sen kan du kasta skivorna (plus att du inte har en dörr som går att stänga) för har de väl slagit sig går det aldrig att få rätt på dem igen. Vi har två plyfa skivor vi satte ut i ett öppet förråd under tak när vi bytte inredning i november/december inget fel på dem då har suttit i en järnram i stallet. Men utan järnramen som stöd så är de nu inte precis plana och då har de bara utsatts för luftfuktigheten inget direkt regn men har ändå slagit sig rejält.
 
Sv: dörr till stallet

Tror att mams bara satte regel mellan skivan och sponten runt om. Stallet byggdes.. Öh.. 2004 tror jag och de håller fortfarande så det räckte gott :)
 
Sv: dörr till stallet

Tror att mams bara satte regel mellan skivan och sponten runt om. Stallet byggdes.. Öh.. 2004 tror jag och de håller fortfarande så det räckte gott :)

Om du läser vad som skrevs i inlägget ovan så sattes enbart gångjärn på en plyfaskiva och det kommer aldrig att funka. Reglarna som ni satt fungerar ju som stagning av skivan och hjälper den att hålla sig rak.
 
Sv: dörr till stallet

Ja förlåt, glömde den detaljen att vi hade reglar precis vid gångjärnen och vid själva handtagen så det blir lite mer att fästa i. Gångjärnen är långa från den gamla dörren ca 70 cm och reglarna går ju tvärs över hela dörrskivan så att säga.

Hoppas detta ska göra så att inte skivan slår sig, men vi får se hur det går.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 662
Senast: svea
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 210
Senast: zassoo
·
Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 756
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp