Dold skada vid köp

C

Carolineh

För ca 2 månader sedan köpte jag en häst av en hästhandlare.
Jag visste inte innan jag provred att säljaren var en hästhandlare(annars hade jag inte åkt dit).
Jag föll för hästen när jag provred och tänkte att om veterinären inte hittar några fel vid besiktningen så är det ingen fara, då är hästen frisk.

Någon dag efter att jag fått hem hästen blev hon svullen i ena hasen. Jag upptäckte även vid longering att hon inte rörde sig helt korrekt med detta ben. (Såg aldrig henne på mindre volter vid provridningen eftersom det är en unghäst).
Jag åkte till veterinären och fick konstaterat att detta är en gammal skada.
När vi stod i solljuset tyckte min vet. att hon såg rakad ut i området vid skadan. Antagligen var hon ultraljudad nyligen innan jag köpte henne!
Hästhandlaren nämnde något vid provridningen om att hon varit såld till Göteborg men han inte fått betalt och därför hämtat hem henne. Jag reflekterade inte mer över det då men förstår ju nu hur sanningen är.

Jag tog kontakt med hästhandlaren och efter en del högljudda diskussioner bestämdes att han skulle komma senare i veckan med en egen veterinär. Det datumet sköts framåt ca fyra gånger. Nu svarar han inte när jag ringer!
Jag har kontaktat advokat och går nu vidare med saken.

Vad jag hört ryktas i efterhand så är inte detta första gången gubben säljer skadade hästar.
Har någon här varit med om något liknande med hästhandlare? Vad hände och hur gick ni till väga?
Jag skulle också vilja varna så inte fler går på hans eller andras lurendrejerier!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dold skada vid köp

Vad ar det for skada? Kommer den att lakas ut?
OCh vad var det for veterinar som inte sag en gammal skada vid besiktningen?

Sedan undrar jag om hasten var dyr eller om den var billigare an vad den egentligen borde ha varit? Tycker att det ar manga manniskor som tycker att de kopt ett kap, och fattar inte att det maste vara nagonting fel eftersom hasten ar sa billig. Sedan borjar de braka nar de tror att de blivit lurade.
 
Sv: Dold skada vid köp

Hon har en äldre infl i en senskida på långa tåsträckaren. Detta har börjat kalcificeras vilket tyder på en äldre skada. Läkningen (för att bli tävlingshäst)är osäker enligt de veterinärer jag rådfrågat eftersom man inte vet hur gammal skadan är. Kalcificeringarna är ju svåra att bli av med.
Eftersom hästen inte reagerar vid böjprov så märktes inte skadan vid besiktningen.

ramonarunds skrev:
Sedan undrar jag om hasten var dyr eller om den var billigare an vad den egentligen borde ha varit? Tycker att det ar manga manniskor som tycker att de kopt ett kap, och fattar inte att det maste vara nagonting fel eftersom hasten ar sa billig. Sedan borjar de braka nar de tror att de blivit lurade.

Pengarna jag gav anser jag vara rimligt för en häst i den åldern och med den utbildningen.
Upplyser inte säljaren om felet och hästen går igenom besiktningen anser ju jag att man blivit lurad.
 
Sv: Dold skada vid köp

´Jag har varit med om en liknande sak..

Köpte ett sexårigt sto med bra stam som var outbildad för sin ålder av en hästhandlare. Första månaderna var det inga problem då jag köpte henne i november men när jag bytte hovslagare sa denna till mig att åka in och röntga hovarna. Då uppkom det att hon hade haft fång - men att hon inte hade ont av det och att det inte skulle bli något problem, varken tävlingsmässigt eller senare när man skulle avla. Glad över beskedet åkte jag hem - nån månad senare började hon reagera för solen (solexem) och även bli mer och mer ömfotad. Ringde hästhandlaren och menade att köpet måste gå tillbaka - vilket vi tjafsade om. Men efter blodprov som visade att hon var allergisk mot ultraviolett stråling + protein i gräs så hade han inget val utan att lät köpet gå tillbaka. Hade han inte gjort det så hade jag gått vidare genom advokat oxå vilket jag förklarade för honom.

Nu har jag köpt ett underbart 3-årigt sto direkt från uppfödaren istället..

Hoppas allt löser sig för dig oxå!!! :bump:

Kan tillägga att detta stoet är nu sålt som avelsmärr vilket enl vet senast de såg henne hon inte skulle klara av att gå med pga hovarna - som verkligen blev dåliga under sommaren..
 
Sv: Dold skada vid köp

Det kan tom räknas som bedrägeri, orsaken är att säljaren undanhållit uppgifter för dig som köpare som kan vara avgörande för köp. Dessa uppgifter torde i så fall vara undanhållna helt medvetet, och då är det inte ens en dold skada längre eftersom skadan i allra högsta grad var känd för säljaren.
 
Sv: Dold skada vid köp

Du har ratt, men da maste man ju forst bevisa att handlaren faktiskt visste om skadan.
Som handlare sa koper man och saljer hastar inom en relativt kort tid, man besiktigar dem och gar de igenom kops de for att sedan saljas vidare sa snabbt som mojligt.
Om det ar en gammal skada hasten har, ar det ju hogst troligt att det inte hande hos handlaren. Och eftersom hasten inte reagerade vid bojprov sa har ju handlares sakerligen kopt hasten da den trott att hasten var helt ok.

Jag blir sa sur pa manniskor som hela tiden forsoker skylla allting pa handlare, en handlare koper bara hastar den kan salja, darfor vill de inte ha skadade hastar eller hastar med problem av olika slag, da man inte kan tjana pengar pa sadana.
Som foretagare har man ju dessutom konsumentlagen att ratta sej efter, vilket man inte har som privatperson pa samma satt, sa jag forstar inte varfor sa manga tror att alla handlare ar lurendrejeriare som ljuger om allting.
 
Sv: Dold skada vid köp

Visst har du rätt i att skadan antagligen inte uppkommit i hans ägo. Men som du också skrev innan så har han antagligen köpte den billigare än vad han sålde den för och då säkert varit medveten om pga priset att den varit skadad.
Antingen är en del hästhandlare väldigt blåögda eller så är de medvetna om att många av hästarna har haft något problem. Annars hamnar de inte ute i omlopp.
Jag har bekanta som köpt häst av hästhandlare som varit hur bra som helst, så man kan ha tur.
Man ska inte dra alla över en kant, men den erfarenheten jag nu fått säger att man inte ska lita på en hästhandlare.
 
Sv: Dold skada vid köp

I sa fall ska man inte lita pa nagon, da det finns manga privatpersoner som ocksa luras.
Nar en saljare ringer en handlare for att salja en hast handlar det ofta om att de behover pengar snabbt, eller inte kan hitta en kopare som vill ha hasten. Oftast kan en handlare kopa en hast lite billigare, rida till den lite och sedan salja den vidare.
De flesta handlar bryr sej inte om att rontga hastarna, da det gor att priset gar upp annu mer pa hasten och du sa ju sjalv att din hast klarade veterinarbesiktningen utan anmarkning, sa det var heller ingen ide att rontga da allting verkade ok.

Jag tycker verkligen inte att du ska ha en negativ syn pa handlare, daremot tycker jag att du ska valja handlare med omsorj nar du kope hast nasta gang.
 
Sv: Dold skada vid köp

Precis! Man ska inte lita på någon.
Min negativa syn kommer att finnas kvar och jag tror inte att jag är ensam om att ha den.
Jag tyckte denna hästhandlaren verkade seriös men så var inte fallet.
Även om han inte visste om skadan så kunde han ju skött det bättre efteråt. Har fortfarande inte hört något från honom.

Vid denna skada hade det inte spelat någon roll om hon blivit röntgad. Mjukdelar syns inte på röntgen.
 
Sv: Dold skada vid köp

Personligen har jag sett lite för många "hästhandlarhästar" med allvarliga fel el totalt felaktiga åldersuppgifter för att inte vara tveksam mot hästhandlare som grupp.
PL
 
Sv: Dold skada vid köp

Ändå går ju hästhandlare under konsumentköplagen, så man borde ju som köpare egentligen vara mer skyddad/ha större rätt till reklamation än vid handel av privatperson.
 
Sv: Dold skada vid köp

Tråden dök ju upp igen...

Hur gick det? Vad hände, tog hästhandlaren sitt ansvar?
När tråden var ny lästen jag den noga eftersom jag själv just köpt häst av en handlare... är nyfiken på vad som hände.
 
Sv: Dold skada vid köp

Jag tog kontakt med en advokat som skickade ett brev till hästhandlaren. I brevet stod det att köpet skulle hävas.
Men han ignorerade detta, hörde varken av sig till mig eller min advokat.
Jag provade att ringa till honom och de gångerna han svarade låtsades han att samtalet bröts!

Jag fick rådet av en veterinär att väldigt lugnt börja rida hästen. Efter drygt en månad blev hon halt i tre kotor, antagligen sekundärt till den andra skadan. Och där är vi idag, ska på återbesök hos vet imorron.
 
Sv: Dold skada vid köp

Ja det finns mycket oseriösa hästhandlare i detta avlånga land, tänk om dom tänkte på djuren nån gång det e våra så kallade älskade djur som får lida pengar pengar e det enda som räknas, Jag har en liknade situation me en hästhandlare
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp