Bukefalos 28 år!

lisette_

Trådstartare
Har fått epelepsi konstaterat på en utav mina hundar.
Hon kommer antagligen behöva medicineras inom en snar framtid.

Kan jag få ut någon ersättning på hennes dolda fel försäkring?

Kommer ju till exempel inte kunna använda henne till avel.
Någon som vet hur de fungerar med dolda fel och om epelepsi innefattas under dolt fel?
 
Sv: Dolda Fel

Hur gammal är hon först och främst? Dolda fel gäller bara tills hunden är 3 år.

Har du inte hunden försäkrad i användbarhet?
 
Sv: Dolda Fel

Har fått epelepsi konstaterat på en utav mina hundar.
Hon kommer antagligen behöva medicineras inom en snar framtid.

Kan jag få ut någon ersättning på hennes dolda fel försäkring?

Kommer ju till exempel inte kunna använda henne till avel.
Någon som vet hur de fungerar med dolda fel och om epelepsi innefattas under dolt fel?

Hur har du henne försäkrad?
Hur gammal är hon?

DF är ett skydd för uppfödaren mot konsumentköplagen.
(uppfödare är ersättningsskyldiga för dolt fel upp till 3 år)

Om det går på uppfödarens dolda fel försäkring så är det kostnader för EP (vet. vård och medicin) som ersätts, dock max upp till inköpspriset.
Dolda fel ersätter aldrig förlorad egenskap (avel i det här fallet)

Har du pratat med uppfödaren?
Om hon är såld som avelshund, så kanske hon är villig att betala tillbaka en del av valppriset eller ge dig en annan valp
Obs hon behöver INTE göra det, men många gör det om de har sålt just till avel, vilket inte är så vanligt, de flesta har ju numera lärt sig att alltid sälja till sällskap.
 
Sv: Dolda Fel

hon är bara 2år och har förstått att de gäller i 3 år.

har inte exakt koll på vad min försäkring gäller angående användbarhet, så får ta reda på detta.
hunden ifråga är ju köpt till sällskap/avel för att kunna ta nån kull på henne, så jag kunde fått en avkomma efter henne.

ville mest vara mer påläst innan jag pratar med uppfödaren.
 
Sv: Dolda Fel

Vad beror ep'n på då?

Personligen så tror jag inte att det går på någon dolda felförsäkring, då det är högst tveksamt om du kan bevisa att orsaken till ep'n fanns redan vid 8 veckors ålder. Ska vara om din veterinär kan ställa en diagnos till 100% på att hunden lider av en specifik medfödd sjukdom som i sin tur kan ge ep som symptom.
 
Sv: Dolda Fel

Kolla först och främst om det går på hennes egen försäkring (kostnader för veterinär/medicin)
Om du har användbarhets skydd så kan det MÖJLIGEN återbetalas på livet också.
Fast de flesta bolag ersätter nog inte för EP via användbarhets skydet, men det skadar ju inte att fråga!

När det gäller uppfödarens dolda fel, så ersätter den som jag tidigare skrev aldrig för förlorad avelsegenskap, utan där är det i så fall veterinärkostnad + medicin.
Alltså samma som om det går på din egen försäkring.
Tänk dock på att Dolda fel alltid är begränsad till hundens inköps pris, så oftast är det bättre om det går på hundens egen försäkring.
(Du kan självklart inte få ersätning från båda försäkrimgarna)

EP är en ”knepig” sjukdom eftersom det inte är en sjukdom i egentlig mening utan ett symptom på hjärnskada som i sin tur kan bero på väldigt mycket.
Bland annat då ärftlighet därför bör man aldrig använda en EP hund i avel.

Men det kan också bero på en skada som tex ett slag mot huvudet om hunden tex har ramlat nerför en trappa eller dyl.
Även så udda saker som vitaminbrist och för starkt solljus kan orsaka EP anfall.
Och tyvärr finns det inga tester som visar vilken typ av skada som har orsakat EP,

I vissa raser är EP väldigt vanligt så där kan man utgå ifrån att det är ärftligt, i andra är det ytterst ovanligt och där kan man inte vara lika säker

Huruvida du kan få ersättning för veterinär kostnader/medicin via uppfödarens DF beror på mycket som är bäst att kolla via försäkringsbolaget, OM du inte skulle få ersättning på hennes egen försäkring så helt klart värt att kolla.

Står det uttryckligen att hon är köpt för avel så kan uppfödaren eventuellt bli skyldig att betala tillbaka en del av köpesumman (gäller inte om hon är såld till sällskap)
Det är till SKK man ringer och frågar i så fall.
 
Sv: Dolda Fel

okey får undersöka saken närmare.

hon är utav en ras där EP verkar vara ärftligt. vet även att uppfödaren haft nån kull nyligen där jag tror om de va 2 eller en valp med EP, så tydligen ganska vanligt.

antar att man heller ej bör fortsätta avla på min hunds mor då också.
 
Sv: Dolda Fel

okey får undersöka saken närmare.

hon är utav en ras där EP verkar vara ärftligt. vet även att uppfödaren haft nån kull nyligen där jag tror om de va 2 eller en valp med EP, så tydligen ganska vanligt.

antar att man heller ej bör fortsätta avla på min hunds mor då också.

nyfiken på vilken ras de är.... är det konstaterat att de andra valparna har EP eller är det vad du tror?
Om det är samma föräldrapar som din hund har kan de äl lika väl komma från pappan?
 
Sv: Dolda Fel

det är ingen jättevanlig ras. vill inte lägga ut de här.

dom hade konstaterat EP på en valp ur en kull från min hunds mamma och de ska inte vara samma pappa.
 
Sv: Dolda Fel

Eftersom du tidigare skrivit vad det är för ras, så är det väl inte direkt en hemlighet :confused:

Och i RAS står: är en relativt sund ras utan några direkt rasbundna sjukdomar, så direkt jättevanligt verkar ju inte ep vara, för då skulle det väl stått med där kan jag tycka.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 766
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 898
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp