Pippi på tivoli (Ulvlek)

Ceta

Trådstartare
Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi och Tommy och Annika har väntat länge på att tivolit ska komma, och har planerat för många roliga timmar tillsammans. Prussiluskan och poliserna tycker dock att mängden roligt kraftigt ska begränsas för alla och arbetar aktivt för att så många som möjligt ska stängas ute från roligheterna. Tjuven Dunderkarlsson är arg på Pippi och hennes vänner för att hon sett till att tjuven Blom satts i finkan. Han arbetar därför i det dolda för att sabotera för Pippi och hennes vänner.

Lekens gång:

Spelet inleds med en obligatorisk fråga som publiceras efter att rollistan har skickats ut.

Varje speldygn har två deadlines (DL):

Dag-DL: då samlas spelarna för att rösta på någon de tror är ond/låtsas tror är ond och som därmed får lämna tivolit. Röster måste motiveras och backas upp med teorier. Dag-DL är 21:00.

Natt-DL: spelare som har specialförmågor gör under natten sina val och dessa publiceras vid natt-DL som oftast är på morgonen efter dag-DL.

Alla röster och val kan ändras fram till DL.

Regler och Information:
Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! LL är jag (Ceta) samt Heffaklumpen.

Varje spelare ska varje dag avlägga en röst (med teorier) och skriva teorier om minst två olika spelare. Missar man att rösta ska man snarast möjligt lägga en efterhandsröst och förklara hur man skulle röstat om man inte missat och varför. Vid två uteblivna röstningar och/eller bristande aktivitet är det sannolikt att man blir kickad från leken. Om du av någon anledning känner att du inte kan eller vill fortsätta – säg till LL så försöker vi hitta en ersättare.

Det går bra att hänvisa still tidigare teoriinlägg. I röstinlägget ska dock teorin finnas med. Röst måste vara fetstilt för att gälla: Hedinn röstar på Heffaklumpen för att…

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", du måste skriva nåt om varför du tror det.

För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.

Hintar – är förbjudna på så sätt att man inte får ond/godförklara andra spelare helt utan teorier eller bara hänvisa till att man ”vet” (för att man har information). Allt ska backas upp med teorier. Brott mot hintningsregeln kan medföra någon form av ”straff” för den aktuella spelaren (och därmed hens sida) eller kompensation för motståndarsidan. Det är däremot fullt tillåtet att genom språket försöka få fram dolda meddelanden.

Goda vinner när den sista ulven i lyan är död, onda vinner när de är fler än goda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.

LL är allsmäktig när det gäller regeltolkning, men förslag och input är välkommen.

Skriv gärna OT-inlägg i avvikande färg. LL försöker använda blått, så undvik den färgen. Och glöm inte att många har buke i dark-mode, däribland denna LL, så ska du skriva inlägg i vanlig text-färg efter ett stycke färgad text, tryck här och inte på vit/svart:

Skärmklipp.PNG


Det är ok att ljuga i ulvspel, men använd helst inte IRL som anledning till vad du skriver i leken om det inte är sant. Generellt ifrågasätter inte spelare att någon vimsade till teoriinlägget pga [infoga valfri, jobbig IRL-händelse] och därför är det inte ok att hitta på något sådant. Det är inte heller ok att ifrågasätta om någon ljuger om IRL. Sen är det självklart helt ok att konstatera att man fortfarande misstänker spelaren för att… även om personen haft dåligt med tid pga IRL.

Rollista och deltagarlista i nästa inlägg
 
Nu ska alla roller vara ute, säg till om någon saknar sin :)

Rollista:

Goda roller

- Pippi Långstrump - får ställa tre påståenden till LL (ett påstående per natt, som ska avges till natt-DL). Pippi måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag har blivit siad”, ”X är ulv” och frågorna får bara involvera en person. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. (Besserwisser)
- Herr Nilsson - siar själv natt 1 och kan därefter dela ut en sia varje dag. Natt DL för utdelandet men sian kan av mottagaren användas valfri DL. (Givmild siare)
- Efraim Långstrump - kan väcka en god död spelare som då blir spöke. Spöket får samtala med spökväckaren och rösta i PM till LL. Spöket får inte skriva i tråden och kommer inte till Villa Villerkulla. Dör spökväckaren efter att spöket är väckt får spöket ändå fortsätta rösta. Spökväckaren har 3h på sig (från att uppdateringen postats) att väcka den döda spelaren, annars hamnar hen i Villa Villerkulla. Spöket kan inte ta emot paket. (Spökväckare)
- Tommy - får varannan natt skydda en deltagare med start natt 1. Natt DL. (Ängellärling 1)
- Annika - får varannan natt skydda en deltagare med start natt 2. NattDL. (Ängellärling 2)
- Tommy och Annikas klasskompisar - har inga specialförmågor men är ändå goda. (Bybo)
- Lilla Gubben - goda åskådare (som inte räknas in i vinstvillkoren) som bor i Villa Villerkulla. (@Myrten & @Squie)

- Villa Villerkulla - Lilla Gubben bor här och välkomnar varmt alla goda spelare som dött under spelets gång. De får samtala med varandra och har möjlighet att under lekens gång dela ut totalt tre paket, ett beskydd, en lottad siarad ("onda siaren siar X" eller "givmilda siaren ger en sia till X") och en röst. Men som vi alla vet så gör inte alltid Pippi som man säger till henne och denna leken är inte ett undantag. Pippi har nämligen fifflat med adresslapparna så paketet med den extra rösten är adresserat till folket i Villa villerkulla som själva får rösta när denna ska användas. Paketen har dagDL för utskick och används i nästkommande DL, annars brinner de inne. OBS om paketet med en röst används så skickas det exempelvis DagDL 2, men rösten får läggas först DagDL3, pga posthanteringen på det lokala postkontoret. (god lya/brevbärare)

Onda roller
- Prussiluskan - Vill styra över Pippi och hennes vänner. Har genom sina kontakter tjuvat till sig en extra röstlapp och har därmed varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden). Är en del av lyan. (Anpassad roll för denna lek - Ond röstfifflare).
- Kling och Klang. Poliserna vill inte att Pippi och hennes vänner ska ha roligt på nöjesfältet. Försöker varje natt slänga ut någon av gästerna från nöjesfältet. (Ulvar)
- Dunderkarlsson - känner inte till poliserna eller Prussiluskan och de känner inte till Dunderkarlsson. Är förargad på Pippi och hennes vänner och ser hellre att de råkar illa ut än att han själv gör det. Kan varje natt sia en deltagare. Försöker hjälpa poliserna och Prussiluskan. (Ond siare)

Deltagare:
1. qitis
2. Blacksmithfarm
3. Mirtai
4. hemlig
5. Habina
6. cirkus
7. Queenlilith
8. fio
9. LenaH
10. Jfrelin
11. Lobelia
12. Elo
13. Klara

Dag-DL1 Onsdag 21:00
Natt-DL1 Torsdag 9:00
 
Och så till den obligatorisk frågan: Vilken är din favoritattraktion på nöjesfält/tivoli?
 
Nu ska alla roller vara ute, säg till om någon saknar sin :)

Rollista:

Goda roller

- Pippi Långstrump - får ställa tre påståenden till LL (ett påstående per natt, som ska avges till natt-DL). Pippi måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag har blivit siad”, ”X är ulv” och frågorna får bara involvera en person. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. (Besserwisser)
- Herr Nilsson - siar själv natt 1 och kan därefter dela ut en sia varje dag. Natt DL för utdelandet men sian kan av mottagaren användas valfri DL. (Givmild siare)
- Efraim Långstrump - kan väcka en god död spelare som då blir spöke. Spöket får samtala med spökväckaren och rösta i PM till LL. Spöket får inte skriva i tråden och kommer inte till Villa Villerkulla. Dör spökväckaren efter att spöket är väckt får spöket ändå fortsätta rösta. Spökväckaren har 3h på sig (från att uppdateringen postats) att väcka den döda spelaren, annars hamnar hen i Villa Villerkulla. Spöket kan inte ta emot paket. (Spökväckare)
- Tommy - får varannan natt skydda en deltagare med start natt 1. Natt DL. (Ängellärling 1)
- Annika - får varannan natt skydda en deltagare med start natt 2. NattDL. (Ängellärling 2)
- Tommy och Annikas klasskompisar - har inga specialförmågor men är ändå goda. (Bybo)
- Lilla Gubben - goda åskådare (som inte räknas in i vinstvillkoren) som bor i Villa Villerkulla. (@Myrten & @Squie)

- Villa Villerkulla - Lilla Gubben bor här och välkomnar varmt alla goda spelare som dött under spelets gång. De får samtala med varandra och har möjlighet att under lekens gång dela ut totalt tre paket, ett beskydd, en lottad siarad ("onda siaren siar X" eller "givmilda siaren ger en sia till X") och en röst. Men som vi alla vet så gör inte alltid Pippi som man säger till henne och denna leken är inte ett undantag. Pippi har nämligen fifflat med adresslapparna så paketet med den extra rösten är adresserat till folket i Villa villerkulla som själva får rösta när denna ska användas. Paketen har dagDL för utskick och används i nästkommande DL, annars brinner de inne. OBS om paketet med en röst används så skickas det exempelvis DagDL 2, men rösten får läggas först DagDL3, pga posthanteringen på det lokala postkontoret. (god lya/brevbärare)

Onda roller
- Prussiluskan - Vill styra över Pippi och hennes vänner. Har genom sina kontakter tjuvat till sig en extra röstlapp och har därmed varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden). Är en del av lyan. (Anpassad roll för denna lek - Ond röstfifflare).
- Kling och Klang. Poliserna vill inte att Pippi och hennes vänner ska ha roligt på nöjesfältet. Försöker varje natt slänga ut någon av gästerna från nöjesfältet. (Ulvar)
- Dunderkarlsson - känner inte till poliserna eller Prussiluskan och de känner inte till Dunderkarlsson. Är förargad på Pippi och hennes vänner och ser hellre att de råkar illa ut än att han själv gör det. Kan varje natt sia en deltagare. Försöker hjälpa poliserna och Prussiluskan. (Ond siare)

Deltagare:
1. qitis
2. Blacksmithfarm
3. Mirtai
4. hemlig
5. Habina
6. cirkus
7. Queenlilith
8. fio
9. LenaH
10. Jfrelin
11. Lobelia
12. Elo
13. Klara

Dag-DL1 Onsdag 21:00
Natt-DL1 Torsdag 9:00

Den givmilda siaren; den delar alltså ut en sia nattdl2. Men betyder det att om man får sian kan man sia redan till dagdl3?
 
Och så till den obligatorisk frågan: Vilken är din favoritattraktion på nöjesfält/tivoli?

Jag har hittat hit och ser fram emot att ha skoj. :) Jag är inte sådär jätteförtjust i tivolin, så om det finns ett lugnt pariserhjul så åker jag gärna det.

För jag antar att langos inte ingår som attraktion? ;) Men jag kommer försöka äta langos iaf.
 
Meddelande från LL!

Ett litet förtydligande om siorna: både sior för onda och goda sidan visas i sin helhet, dvs siaren får veta den siade personens roll. Tex "Heffaklumpen är ond siare".


Den givmilda siaren; den delar alltså ut en sia nattdl2. Men betyder det att om man får sian kan man sia redan till dagdl3?
Nej, det blev lite knas i texten. Herr Nilsson får sia själv natt 1, sedan har han dagDL för att dela ut sian och sian ska användas följande natt. Dvs om han ger en sia till Ceta dagDL2 så får Ceta sia någon nattDL2 :)
 
Här!

Jag är sinnesjuskt åksjuk men har varit på alla stora parker i USA och på Six Flags Over Georgia finns det en berg o dalbana utan loop, vilket är ett måste för mig, som är sinnesjuk. Goliath heter den.
Annars gillade jag Jetline men nu vete fan om jag någonsin kommer åka den igen.
 
Jag är här!

De enda attraktionerna jag klarar av är sånt som inte snurrar, dvs även de snällaste barnattraktionerna som snurrar går fetbort. Så någon snäll berg- och dalbana kanske?
 
Jag är här och har fått min roll.

Jag älskar Masken, den snälla bergochdalbanan. Minnen från jag var liten och åkte med pappa och nu har mina ungar blivit stora nog så jag kan skapa minnen ned dom och åka den.
 
Jag älskar virvelvinden! Gjort sedan barnsben och den hisnande känslan när den verkligen snurrar runt runt runt är så härlig!
Just nu ska jag nog dock inte göra den med konstaterad hjärnskakning (som jag trodde jag klarat mig ifrån efter blivit nedsprungen av en häst förra veckan ) 🤕 sjukskriven minst en vecka till :(
 
Prussiluskan - Vill styra över Pippi och hennes vänner. Har genom sina kontakter tjuvat till sig en extra röstlapp och har därmed varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden). Är en del av lyan. (Anpassad roll för denna lek - Ond röstfifflare).
Har jag fattat detta rätt att prussiluskan alltså har 2 röster varje DL? Dvs att rösten i leken gäller plus att den dolda rösten gäller ?
Och inte som en ”normal” röstfififflare att den lagda rösten öppet i leken inte gäller och det är den dolda som räknas ?
 
Har jag fattat detta rätt att prussiluskan alltså har 2 röster varje DL? Dvs att rösten i leken gäller plus att den dolda rösten gäller ?
Och inte som en ”normal” röstfififflare att den lagda rösten öppet i leken inte gäller och det är de. Dolda som räknas ?
Rätt tolkat. Rollen är baserad på den goda Röstfifflaren, så prussiluskan har alltså två röster totalt i varje dagDL.
 
- Efraim Långstrump - kan väcka en god död spelare som då blir spöke. Spöket får samtala med spökväckaren och rösta i PM till LL. Spöket får inte skriva i tråden och kommer inte till Villa Villerkulla. Dör spökväckaren efter att spöket är väckt får spöket ändå fortsätta rösta. Spökväckaren har 3h på sig (från att uppdateringen postats) att väcka den döda spelaren, annars hamnar hen i Villa Villerkulla. Spöket kan inte ta emot paket. (Spökväckare)
Förtydligande. Den väckta personen förlorar eventuella särskilda förmågor och får endast rösta från det att den väckts.
 
Villa Villerkulla - Lilla Gubben bor här och välkomnar varmt alla goda spelare som dött under spelets gång. De får samtala med varandra och har möjlighet att under lekens gång dela ut totalt tre paket, ett beskydd, en lottad siarad ("onda siaren siar X" eller "givmilda siaren ger en sia till X") och en röst. Men som vi alla vet så gör inte alltid Pippi som man säger till henne och denna leken är inte ett undantag. Pippi har nämligen fifflat med adresslapparna så paketet med den extra rösten är adresserat till folket i Villa villerkulla som själva får rösta när denna ska användas. Paketen har dagDL för utskick och används i nästkommande DL, annars brinner de inne. OBS om paketet med en röst används så skickas det exempelvis DagDL 2, men rösten får läggas först DagDL3, pga posthanteringen på det lokala postkontoret. (god lya/brevbärare)
Leken har ingen spion och därför ingen spioninfo som jag kunnat läsa mig till ? 😅 är det korrekt ?

Tänkte först att det stod fel -ang ”en lottad siarad”(brukar ju vara en spionrad)
Men insåg efter att ha läst igenom någon gång till att det nog faktiskt var menat som det stod ?
Annorlunda !
Men svårt för goda lyan att kunna hitta någon god som inte är i villerkulla ändå (såtillvida inte givmilde siaren eller någon som fått chansen att sia efter den är där -och har siat en en god innan förstås -spöket får ju inte vara där om jag förstått det rätt ? Och spökväckaren kan ju hamna där men men utan kunskap om vem som är god i leken ?
 
Är tivoli i Sverige samma sak som i Danmark? I tivoli i Danmark har man massor godis och olika stånd man kan gå runt till med. Min favorit där som barn har alltid varit sockervadd :d alltid varit en gottegris. Jag gillar inte stora karuseller då jag blir åksjuk och är höjdrädd 😳
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 242
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 584
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 874
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 790
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp