Dom ska riva vårt stall!!!

C

CarolaLind

Snacka om Surprise!

Nu behöver vi tips på boxar! Ja inte bara boxar utan på allt! Det ska bli nytt nytt nytt och vi är så jäkla glada!

:bump: :bump: :bump:

Berätta hur ni gjort och vad ni fokuserat på vid nybygge!

Tacksam för alla tips!

:bow:
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

Första sakerna ni ska stälnig till är pris,matrial,foksion.

Om ni ska bygga ett stall för fyra hästar för 2hundratusen vad har ni råd med? Lös drift eller vanligt.

Tänk på hur ni vill ha det en rengnig tisdag eller en snötänkt onsdag. Bära vatten så kort som möjligt å andra sköna handikappfunkoner. Försk att bygga så stoora boxer som möjligt det är bätre med en förs stor en än förliten...

Dä finns tusen saker till att tänka på men hinner/får inte skriva mer.

Foksion är bätre än designe, men inget slår båda:smirk:
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

extra utrymme för förvaring, det finns alltid behov för ett extra rum/skrubb där man kan "gömma" saker som inte är alltför vackra att ha framme..

ligger stället där ni ska bygga stallet i en slänt så kan ni med fördel planera in en lucka eller halvdörr så att ni kan tippa gödsel rakt ut..

du får gärna ge lite mått(både plattan och omgivningen och önskemål så kan jag rita lite :p (se diamonias tråd)
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

BeastieBabe skrev:
extra utrymme för förvaring, det finns alltid behov för ett extra rum/skrubb där man kan "gömma" saker som inte är alltför vackra att ha framme..

ligger stället där ni ska bygga stallet i en slänt så kan ni med fördel planera in en lucka eller halvdörr så att ni kan tippa gödsel rakt ut..

du får gärna ge lite mått(både plattan och omgivningen och önskemål så kan jag rita lite :p (se diamonias tråd)


:) Vi har väggarna kvar, det som är bestämt nu är att det blir öppet upp i nocken, måtten är 16.70 långt och 7.65 brett.då ligger det en sadelkammare i hörnan som ska bli fölbox också. inte inräknad i dessa måtten.

Jag vill ha en uppställningsplats precis vid dörren på kortsidan och en mitt inne i.

:bow:
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

Appetax skrev:
Första sakerna ni ska stälnig till är pris,matrial,foksion.

Om ni ska bygga ett stall för fyra hästar för 2hundratusen vad har ni råd med? Lös drift eller vanligt.

Tänk på hur ni vill ha det en rengnig tisdag eller en snötänkt onsdag. Bära vatten så kort som möjligt å andra sköna handikappfunkoner. Försk att bygga så stoora boxer som möjligt det är bätre med en förs stor en än förliten...

Dä finns tusen saker till att tänka på men hinner/får inte skriva mer.

Foksion är bätre än designe, men inget slår båda:smirk:


Tack för svar!!! :bow:
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

Jag funderar ju fram och tillbaka på mitt stall. Det jag tänker på är framförallt hur jag kan få det så arbetsbesparande som möjligt. Smarta lösningar är högsta prioritet.

Den senaste ideen är att ha gödselstacken en "våning ner", köra in en tippbar traktorkärra, tippa gödseln rakt på den och sedan köra ut den utan att behöva skotta alltför mkt. Den kommer ligga i den befintliga byggnaden, man kör över loggolvet och öppnar en lucka i golvet.

En annan tanke är att alla hästarna skall kunna gå in vid dåligt väder om jag inte är hemma. Jag jobbar heltid och är borta en del...

En annan är att planera utfodringsanordningar i varje box, för att slippa passa tider och att hästarna ändå får mat regelbundet.
Det låter som om jag är jätte lat, men det är jag inte. Jag har bara haft en lång vinter med en massa släpande på vattenhinkar, hö och halm kors och tvärs över gårdsplanen, från huset ner till stallet.

Jag tänker ha betong för att hållbarheten ökar och underhållet minskar. Mina hästar har redan knaprat i sig vissa delar av mitt lösdriftsstall :mad:, på några månader bara... Jag vill ha kvalitet och långsiktiga lösningar. Jag tror det blir billigare i längden. Sen hatar jag krimskrams så jag vill absolut inte ha galler med knoppar på eller sånt trams!

Kolla i den andra tråden eller på vår hemsida om du vill se ritningarna. Jag vil gärna komma på ännu bättre lösningar så har du andra förslag så shoot!
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

Saker som jag tänkt på efter mitt stallbygge.
Bred tvätthall minst 2 meter med lutande golv mot ytterväggen, tvätthallen avskärmad från resten av stallet för att slippa fukt i stallet.
Frostfritt foderrum, uppvärmd behandlingsbox (av egoistiska skäl*).
2 meter bred stallgång är det minsta som är ok.

Uppvärmd sadelkammare, ett annat rum för blöta täcken och med dtvättmaskin.
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

CarolaLind skrev:
:) Vi har väggarna kvar, det som är bestämt nu är att det blir öppet upp i nocken, måtten är 16.70 långt och 7.65 brett.då ligger det en sadelkammare i hörnan som ska bli fölbox också. inte inräknad i dessa måtten.

Jag vill ha en uppställningsplats precis vid dörren på kortsidan och en mitt inne i.

:bow:
hur många boxar ska du ha in? på bara en sida eller på båda sidor?
ska du ha in salde/foderkammare på den ytan också?
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

Jag har fokuserat på att har stora boxar, höga boxväggar och ett utrymme mellan boxarna för spånförvaring eller liknande...det hade en lugnande inverkan för hästarna i mitt stall. Dom fick stå ifred och stördes inte. Saknar det stallet:( ...dottern huserar där nu;)

Här är det lågt till tak men jag har ordnat med två boxar som håller minimimått då hästarna är under 1.55. I sommar kommer hyresvärden att höja taket minst 1 meter och då ska jag se över boxytan igen och ev.placering...fast, vi ska ha vindskydd i hagarna så hästarna kommer endast stå inne vid kraftfodergiva och efter ridning en stund, sen åker dom ut igen:D
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

stallinside2.jpg


dusch.jpg


box.jpg


krubba.jpg


tackroom.jpg


tackroom2.jpg


tackroom3.jpg


tackroom4.jpg


tackroom6.jpg
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

:bow: :bow: så underbart fint och ombonad :love:
så varmt stallet ser ut :)
:love: :bump: :bump: :love:
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

Hm, vilka är Dom egentligen? Hästarna?, inackorderingarna (de mänskliga)?, barnen?, grannarna?, spökena? :confused: ;)

... och hur kommer det sig att de annonserade rivningen i förväg?

*nyfiken*

Skoj att få bygga nytt! :bump:

Lina_Olsson > Urtjusigt! är det ditt stall?
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

:eek: :eek:

Har det öht vistats några hästar i det stallet? Var är de obligatoriska bajsfläckarna på väggarna?
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

ja, stallet används för fullt. Bajsfläckar finns, men städas bort med jämna mellanrum.
 
Sv: Dom ska riva vårt stall!!!

Skall inte stallgången vara minst 3 meter bred?? :confused:
Har för mej att jag läst det i samband med mitt planerade stallbygge..
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 139
Senast: Hajfisk
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp