Vägrar flytta

trav.1

Trådstartare
Hej hej

Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har.

För 5årsedan fick min mamma hyra mitt stall ( muntligt avtal) som jag själv hyrt sedan 2012 jag fick godkännande från min hyresvärd en andrahandsuthyrning dvs han som äger gården som jag har skriftligt kontrakt med. Både jag och hyresvärden är eniga med att jag står på kontraktet en idag. Min mamma motsäger sig att hon är andrahandshyresgäst utan hävdar att jag skulle pratat med min hyresvärd om en överlåtelse av mitt kontrakt redan när dom började hyra. Detta stämmer inte och detta har jag vittnen på som jag pratat med precis innan dom fick börja hyra. Nu skrev vi aldrig kontrakt pga att det är min mamma och jag skulle aldrig tro att hon skulle kunna göra något sådant här. 7/4-23 va jag på plats och informerade om att jag ville ha tillbaka stallet 1/4 -24 skrev även sms till henne samma dag om detta. Jag skickade rekommenderat brev hon inte hämtade ut och sedan slutligen filmade när jag la ner det i hennes brevlåda ihop med nycklar hem till henne som jag verkligen inte vågade att ha pga anklagelser. Efter ett tag så blir jag kallad till ett möte med hyresnämnden där vi ska komma överens. Hon yttrar då att hon vill ha 500.000kr för att flytta pga att hon har gjort saker i stall och på mark som ingen någonsin har ställt krav på. Stallet är ett självkostnadsstall på 5000kr/månad dvs all förbättring är frivillig, då hon hyrt på samma villkor och summa som mig. Jag orkar inte bråka utan ger henne 5år till att hyra stallet med viss renovering till förslag i hyresnämnden. Hon återkallar efter detta sin ansökan och jag åker till stallet när jag vet att hon är där för att prata med henne då jag ville ha stallet ifrån 1/4-24 och har även här i åtanke att ge henne längre tid för att hon verkligen ska kunna rodda upp allt med flytt. Jag blir här utkörd ifrån stallet och hon svarar bara att jag kommer få reda på om dom ska flytta eller inte. Dvs att jag inte ger henne längre tid då allt gick på under 2min. Jag har skrivit till kronofogden om avhysning.
Vad hade ni gjort? Hon har gjort försök till kontraktsbrott och angivit först att jag skulle överlåtit kontraktet och sedan att hon har muntligt kontrakt med hyresvärden, vilket inget av detta är sant då jag och hyresvärden har väldigt god kontakt.
Här är alla tips, hjälp och tankar välkomna🙏
 
Ta hjälp av någon annan för kommunikationen. (Du kan ta en paus från din mamma och låta bli att svara på sms, samtal m.m. tills detta är löst.)

Ta hjälp av en jurist. Din mamma hävdar skrämselsaker och du behöver veta exakt vad det är som gäller. Dessutom är det viktigt att du, samt din hyresvärd, agerar på rätt sätt och i rätt ordning.

Kanske blir det ett läge att kräva din mamma på återställande av de förändringar hon har gjort? Hennes kostnader är inte relevanta om hon inte hade lov att göra förändringarna.

Har du ingen jurist så kan vem som helst vettig människa vara ditt juridiska ombud med fullmakt och därmed företräda dig och sköta all kommunikation med din mamma runt detta. Men som sagt, du behöver i så fall ta kontroll på vad som gäller så att du gör rätt från din sida.
Rådgör med en jurist innan om ingen här på forumet kan ge bättre besked, så kan du ta beslut på fortsättning från det.
 
Ta hjälp av någon annan för kommunikationen. (Du kan ta en paus från din mamma och låta bli att svara på sms, samtal m.m. tills detta är löst.)

Ta hjälp av en jurist. Din mamma hävdar skrämselsaker och du behöver veta exakt vad det är som gäller. Dessutom är det viktigt att du, samt din hyresvärd, agerar på rätt sätt och i rätt ordning.

Kanske blir det ett läge att kräva din mamma på återställande av de förändringar hon har gjort? Hennes kostnader är inte relevanta om hon inte hade lov att göra förändringarna.

Har du ingen jurist så kan vem som helst vettig människa vara ditt juridiska ombud med fullmakt och därmed företräda dig och sköta all kommunikation med din mamma runt detta. Men som sagt, du behöver i så fall ta kontroll på vad som gäller så att du gör rätt från din sida.
Rådgör med en jurist innan om ingen här på forumet kan ge bättre besked, så kan du ta beslut på fortsättning från det.
Vi har ingen kommunikation alls då hon hotade med både det ena och det andra via sms valde jag att inte ha någon kontakt alls. Hon hade advokat i hyresnämnden och jag gick upp och förde min egna talan. När det återkallades avsatte hennes advokat sig deras talan. I dokumenten från hyresnämnden står det att vi är överens om att det gäller en andrahandsuthyrning.

Jag vet ju lite vilka vägar jag kan gå då jag snart kommer ha hela JB som ett lexikon i huvudet eftersom hon drar upp lagar som inte finns.

Ja mycket är skrämselsaker men hon kan agera med tyvärr, hon har inga spärrar. Jag har sett hur hon har gjort mot andra människor, men trodde ändå att hon hade lite spärrar för barn och barnbarn, men jag ack vad fel man kan ha. Jurist tar man väl inte in förrän rättegång? Eller menar du rådfråga?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 097
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 661
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 240
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp