Bukefalos 28 år!

"dominanssignal" alltid dominanssignal?

T.Alsterfeldt

Trådstartare
jag har ju två vuxna hingstar ihop o har fått omvärdera en hel del när dte gäller hingstars flcokbeteende.

nu till en fråga om hund:

omplaceringshunden( 35 kg 1,5 år Flathane som varit gravt understimulerad bla) är en supertrevlig hund

han haretttålamod utan dess like med valpen,förösker lös aproblem med leksignaler,är en artig o trevlig hund helt enklet.

när han förösker fjäska för min gamla tik( somär mkt självsäker,ranghög osv) så gör han allting rätt,dvs börjar framifrån,leköron,nosduttar,slicka öra om han får osv.

sedan kommer det intressanta.han lägger huvudet överhennes manke,får han fortsätta så blir dte lite mertryck,lite längre,och så går han sakta bakåt.

folk säger attdet där är en dominanssignal hundar emellan,men jag kan inte tyda detså..kanske betyder det olika -vem- de gör det på?

han är en hund som inte vill slåss,en typisk Flat o vill leka tom med hanar han möter,är nogamed signaler..han har extremt stor respekt fö rmin tik(o andra tikar) o han skulle nog få rejält på¨ moppe om han föröskte några dominansgrejer mot henne...

jag tyder dte hela som uppvaktning..

men å andra sidan har jagen Flat (observera Flat) tik som morrar o försöker knuffaomkull hundar hon leker med...

ochnär hon skall kela så biter hon i näsans mellanvägg

så helt normala hundar kanske jag intehar;)

Thina
 
Sv: "dominanssignal" alltid dominanssignal?

Jag som retrieverägare måste säga att jag inte kan köpa allt rakt av som jag läser i alla hundböcker. Det går som inte riktigt ihop. Jag vet inte om de på nått vis har avlats och tappat bort lite signaler?

Läste i nån bok att hundarna inte kunde ligga bredvid varandra om matte också satt där. *hum* Några sådana problem har defenivit inte mina hundar. Jag har läst att INGEN äldre hund skulle acceptera det och det beteendet av en yngre *hm* Här hoppas och studsas det hej vilt på varandra utan att någon knorrar.

Att trycka med huvudet på manken skulle jag också uppfatta som en uppvaktingssignal, så gör ju hundar. Men säkert som domins i ett annat sammanhang. Min äldre tik gör så på den yngre när hon löper och så juckar hon på henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp