Dominus dressyrsadel (lite långt)

N

nancy

Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar nämligen bli aningen desperat. :smirk:

Har två (tre för tillfället) New Forest-ponnyer, en stor c-ponny och medelstor d-ponny som verkar stört omöjligt att hitta sadel till! De har väldigt platta och breda ryggar, brett framparti med rejäla bogblad och liten manke. C-ponnyn har lite kortare rygg än d-ponnyn, men inte extremt kort, och båda har lite lätt svängda ryggar. Har haft en vid County av äldre modell till min NF-hingst (även han stor c-ponny) i många år som verkligen varit suverän och passat de allra flesta hästar - men alltså inte de två ovanstående. Är inte van vid sadelproblem och börjar, efter mer än 20 provade sadlar, att ledsna lite. För mig verkar det som om 90% av dagens sadlar är gjorda för hästar av fullblodstyp, med hög manke och smalt bogparti...

Till saken hör ju sedan att en sadel ska ju inte bara passa hästen, utan även mig som vet ganska exakt hur jag vill ha det. ;) Vill ha en inte alltför djup, mjuk sits med smal midja och medelstora knästöd. Storleken på knästöden är egentligen inte avgörande, så länge de just "ger stöd" och inte hindrar. Gillar inte de där "fåtöljsitssadlarna" där allting är stor och brett och det är massor med stoppning överallt. Är inte kräsen, vet bara vad jag vill ha. :p

Sadeln jag funderar på att köpa är en Dominus 17,5" XW. Mina funderingar gäller hur vid en XW är egentligen (skiljer ju enormt mycket mellan olika märken) och om en 17,5" kanske blir för lång för c-ponnyn (har själv ca. strl: 40 i byxor och misstänker att jag knappast får plats i en 16,5", men det skiljer ju också mellan olika märken och modeller).

En annan fråga är ju också om man ska chansa på en begagnad sadel för 8-9 000:- eller man i så fall ska satsa på en ny (kostar ju ända "bara" runt 15 000:-) och kunna prova ut rätt strl. innan man köper. Men det är ju ändå en hel del pengar som bara "försvinner" mellan nypris och andrahandsvärde. Å andra sidan är ju 9 000:- väldigt mycket pengar om det sedan visar sig att den inte passar och man måste ta besväret att sälja den vidare...

Har alltså många funderingar. :D Men skulle gärna vilja höra lite om andras upplevelser av Dominus dressyrsadlar. Hur är de i storlekarna och designen jämfört med andra märken och hur trivs ni i era (ni som rider i såna)? Kan det tänkas att en Dominus kan passa in på mina önskemål tror ni?

Har även kikat lite på Amerigo, men då är det ju en helt annan prisklass som gäller. Hade väl i teorin haft råd, men det tar faktiskt emot lite att lägga så mycket pengar på en sadel...
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Dominus kan du glömma... Kommer inte passa...
De är inte särskilt breda och ligger inte bra på breda platta ryggar.
Har du bilder på dina hästar och vad har du provat för sadlar?
Har du bara rpvoat 20 sadlar ska du inte ge upp ;) Jag har provat mycket mer än så och det tar ett tag att hitta en bra sadel ;)
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Har själv en ny dominus. Va typ det ända som passade min häst. Har en 18/ HW (haflingerwide) är gjord för breda platta ryggar... Jag är super super nöjd med min. Bra knästöd osv. Men jag tror inte att du kommer att trivas i den, den är nämligen jättebred i midjan... Kostar 16500 kr ny.. Men som sagt jag är jättenöjd med min... Kolla bilder på min tråd "ny sadel-passar den?" på att ha dressyrhäst.
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Jag frågade på sadelmagasinet hur bred Dominus XW är och den var bara 105 grader. Kan ju tilllägga att min häst är 120.. en c-ponny med platt bred och svankig rygg.
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Men den som är HW då?? den är ju bredare än XW och gjord för haflinger typen.... hur många grader är den???
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Hade jätte svårt att hitta sadel till min stora häst då han har fullblods bogblad!! Men hittade iallafall en dressyrsadel som ligger bra på honom men passar inte alls mig men hellre att jag anpassar mig för han kan ju då inte anpassa sig :smirk:

Har en passier optimum som ingdams/Olof Olov (stavar?) utpassat till honom.
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Dominus kan du glömma... Kommer inte passa...
De är inte särskilt breda och ligger inte bra på breda platta ryggar.
Har du bilder på dina hästar och vad har du provat för sadlar?
Har du bara rpvoat 20 sadlar ska du inte ge upp ;) Jag har provat mycket mer än så och det tar ett tag att hitta en bra sadel ;)

Kanske ska tillägga att jag provat runt 20 sadlar till de här två ponnyerna. Provade minst 30 st till hbl-stoet för något år sedan med samma problem. Hon är visserligen 1,73 hög men byggd som en ponny med obefintlig manke, platt och bred rygg. Hittade faktiskt aldrig någon som passade utan slutade bara leta när vi bestämde att hon fick gå till avelsboxen istället. Börjar bli lite lätt frustrerande måste jag säga... :smirk:

Vad jag har provat hittils? Få se nu, började med två modeller av County (eftersom jag redan hade en sådan), Competitor och WB bomvidd 4 - låg väl inte helt dåligt, men jag gillade dem inte alls. Provade sedan en Euroridning Diamant som en kompis hade till sin cob (för bred sits för mig), en Jacson, tror modellen hette Arthur (för smal framtill i strl XXW), Wintec (vidaste koppjärnet för smalt), Kentaur Penelopa (för smal framtill i vidaste strl), en Passier Lennox av lite äldre modell (för smal och för hård sits för mig), en Wellington, kommer inte ihåg modell (för platt och hård i sitsen, låg inte perfekt heller), en äldre Pariani (underlig passform för mina hästar, tryckte på manken och kändes baksutten), Prestige Hippos (provade bara den nästa vidaste strl, möjligen skulle den vidaste passa hästarna men sitsen passade inte mig), några olika modeller av Kieffer (ingen låg särskilt bra och de var för hårda och vissa för djupa för mig), en Albion av någon modell (alldeles för bred för mig) samt ett helt gäng till som jag inte kommer på just nu.

Huvudproblem är:

Även de vidaste storlekarna har ofta väldigt mycket stoppning på insidan framtill som kräver att hästen är åtminstone lite konkav bakom/nedanför manken (dvs början på ryggen) - mina är inte det, snarare tvärtom.

Djupa, breda sitsar är på modet (och har varit ganska länge) och de passar inte mig. Gillar inte att känna mig låst och inte att tryckas mot framvalvet när man sitter ner (vilket man gör i vissa). Får dessutom ont i höfterna efter en tids användning. Ofta är det i kombination med enorma knästöd som jag ibland tycker känns helt feldesignade (men det kan kanske ha att gör med hur långa ben man har). Känns helt meningslöst att köpa en sadel som passar hästarna men inte mig, går inte att komma till någon bra ridning då.

Sedan har jag ingen lust att lägga två hela månadslöner på en sadel vilket kanske är det avgörande problemet egentligen :smirk:. Har flera hästar, bl.a. två 2-åringar som inte kommer att kunna ha en XW sadel, måste alltså ha sadlar till dem också. Har även en hoppsadel (en Jacson Celine som passar hyfsat om de inte är alltför runda om magen, vilket de gärna vill bli så här sommartid...) som jag inte vill göra mig av med. Är ju "tvungen" :p att hoppa lite då och då. Många sadlar = inte gratis...

De märken jag har sett som jag gillar utseendet på är Amerigo, Jaguar, Cobra och Dominus då (som jag alldeles precis nyligen fått upp ögonen för). Har dock inte provat några av dessa märken, mest för prisets skull. Möjligen passar de inte hästarna alls...

Ska prova en kompis Stübben Juventus (32") i helgen. Tycker dock att sitsen ser ut att vara i minsta laget för mig. Dessutom har den kilbossor vilket jag inte är säker på är en bra idé. Men vi får se. Jakten fortsätter! :D

(Gud, vad långa mina inlägg blir. Finns väl snart ingen som orkar läsa färdigt dem skulle jag tro... Sorry :angel:)
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Globus då?

Det går att be en sadelmakare att ta bort lite stoppning vid framvalvet (det har jag fått göra på vissa sadlar). Då blir de inte lika svängda.
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Det krockar redan i dina önskemål för din egen del:)

En vid sadel med bred kanal kan omöjligt erbjuda en smal midja. Då måste man ha byggt upp sätet mycket mer än vanligt för att ge den där djupa känslan. Då försvinner mycket av kontakten mellan dig och hästen. Visserligen en smaksak.

Är själv i den sitsen. Ska till hösten bygga mig en egen sadel och har givetvis den "optimala" ressyrsadeln på näthinnan. Djup sits , smal midja, Vid bom med breda anliggande bossor och ett trevligt framvalv på sadeln...

Har insett att jag fått prioritera hästen i detta område.. Suck!
Även om jag är kräsen så kan jag ju bygga upp en smal midja, men vill jag tulla på kontakten mellan mig och hästen.

Den bommen jag valt är en vidare modell som är gjuten på hästryggen men bred i kanalen då och som sagt erbjuder ingen smal midja.

Försök att inte bli för kräsen för din egen del om du letar begagnade sadlar, för då får du hålla på länge.

Lycka till iallfall med letandet. Just "den" sadeln finns därute men de flesta håller nog hårt i de de har.

Kan inte ge några direkta råd för märken. Min anky sadel MW 17,5" ligga bra på förvånansvärt många hästar av rund rygg modell samt musklade halvblod. Är normalsvängd (mellan) och väl tilltagen i vidden. Har även en Dominus 17" W modell som passar, är omstoppad att passa unghästen nu men är den som platsar bäst i min "dröm sadel" syn sitsmässigt. Fördelen med Dominusen tycker jag att det är rundbossor som är bra för korta ponny ryggar, men du kanske inte har problem med för långa sadlar?

Miagi
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Men nu blir jag förvirrad, i första inlägget skriver du att hästarna är lite svängda i ryggen (under arbete förmodar jag), men sen skriver du att de inte är det?
Iom att de är så breda finns det bara ett fåtal märken som kan passa, och iom att du inte har obegränsat med pengar - har du provat ponnysadlar? Vad behöver du för sitsstorlek?
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Men nu blir jag förvirrad, i första inlägget skriver du att hästarna är lite svängda i ryggen (under arbete förmodar jag), men sen skriver du att de inte är det?
Iom att de är så breda finns det bara ett fåtal märken som kan passa, och iom att du inte har obegränsat med pengar - har du provat ponnysadlar? Vad behöver du för sitsstorlek?

Uttryckte mig lite luddigt. När jag pratar om att de inte är konkava menar jag på "bredden", alltså tvärs över, inte längs med, ryggraden. De påminner mer om platta matsalsbord, så långt ifrån en toppig fullblodsrygg man kan komma. "Äppelformade" snarare än "päronformade" om du förstår vad jag menar? Däremot är de lite svängda "längs" med ryggen, dvs. när vi pratar svankighet (c-ponnyn väldigt lite, d-ponnyn lite mer).

Vilka märken/modeller kvalificerar sig som ponnysadlar? Har kikat lite på Griffins haflinger/cob-sadlar, men vill inte ha en syntetsadel (i alla fall inte i det materialet) och ska som sagt prova en Stübben Juventus som ju är en "juniorsadel". Kräver dock 17-17,5" i de flesta märken (är en 38/40 nertill - även om jag har planer på att försöka ta mig ner till de lite mer seriösa 36 igen... :angel:). Hade säkert varit lättare att hitta modeller i 16-16,5".

Har även slängt ett öga på bomlösa dressyrsadlar, men är väl lite lätt skeptisk... Kanske inte till passformen till hästen, men ridegenskaperna. Men ska väl egentligen inte uttala mig om det innan jag provat, det ser i alla fall lite speciellt ut.

Har dock börjat inse att det nog blir att börja gräva i den stora plånboken ändå... Försöker rationalisera det genom att intala mig själv att 2-åringarna (en d-ponny och ett hbl) är byggda på ett helt annat sätt och det kommer att blir mycket lättare (och därmed billigare) att hitta sadlar till dem så det jämnar ut sig i längden. :idea: Medel finns alltså, det tar bara emot att lägga mer på en sadel än bilen man drar runt dem med... :smirk:
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Jo, insåg ganska snabbt att det inte går att få allt precis som jag vill ha det. :smirk: Kan dock tänka mig lite mer stoppning mellan mig och hästen för att få en smal midja, men har inte hittat någon sadel av den modellen ännu. De som har mycket stoppning har oftast det på "bredden" snarare än "höjden". Klarar av någon anledning inte av platta, breda sitsar (vilket ju i teorin ska passa kvinnor bättre än män har jag hört) utan får ont i höfter och bäcken, ibland direkt, ibland efter lite mer regelbunden användning. Vill ju i vilket fall inte ha en sadel som är direkt obekväm, därför går platta sitsar bort och även superskålade (dvs. alltför djupa) eftersom jag inte gillar att sitta fast och tryckas mot saker och ting. Sedan behöver jag en rätt mjuk sits också, eftersom jag bröt svanskotan för ett antal år sedan.

Det var mycket därför jag blev intresserad av Dominusen (och även Cobra, Amerigo och Jaguar). Sitsarna såg (i alla fall på fotona) ut som något som skulle kunna falla mig i smaken - inte alltför skålade med lite smalare midja. Men sedan är ju tydligen Dominusen också bred i sitsen i vida storlekar (som Johanna.Ingvarsson skriver) så där föll ju det lite grann... :smirk:

Ska ta och kolla lite modeller nere i Falsterbo nästa vecka och se om jag kan få lite nya uppslag (brukar ju alltid finnas något "nytt"). Går man nu upp till prisklass "mer-än-vad-hästen-kostade-i-inköp" så borde man väl kunna hitta någonting bra. Eller...? :D

Rätt läckert att kunna bygga sin egen sadel måste jag säga. Och lyckas du lösa det här med bred häst/gnällig ryttare (som moi t.ex. :cool:) lär du bli miljonär! :)
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Men hur breda är ponnierna då? Bomvinkel?
Vilka märken/modeller som är ponnysadlar kan du se på tillverkarnas hemsidor.
De är i regel mycket bredare. M&N kanske hade varit nåt? Dock finns ju ponnysadlar bara upp till 16,5-17", vissa slutar vid 16".

Tycker att du iaf borde prova bomlöst. Även om du tycker det ser speciellt ut ;)
 
Sv: Dominus dressyrsadel (lite långt)

Ts har ju många hästar, både de som är ridbara nu, och de som är 2. Det känns ju som ett självklart val att testa bomlöst, då kan man ju lägga ut lite mer pengar på den sadeln, eftersom den kommer kunna användas till alla. Det finns ju jättesnygga bomlösa! Star treks "nya" är ju så fin..
Så jag tycker som Diabolical kitten att du ska kika på bomlöst iaf, du tjänar på det i längden..
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
865
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp