aglaonema

Trådstartare
Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men hovslagaren vill inte sko henne utan. Tycker sist jag gav att jag började må lite konstigt och fick lite hjärtklappning men vet inte om jag fått i mig något kanske vore idé’ att använda munskydd.
 

Särskilda försiktighetsåtgärder för personer som administrerar det veterinärmedicinska läkemedlet till djur


Detomidin är en alfa-2-adrenoceptoragonist, som kan orsaka sedering, sömnighet, sänkt blodtryck och bradykardi hos människor.

Produktrester kan finnas i cylindern eller kolven hos doseringssprutan, eller på hästens läppar efter administrering under tungan.

Produkten kan orsaka lokal hudirritation efter långvarig hudkontakt. Undvik kontakt med slemhinnor och hud. Skyddshandskar bör användas för att förhindra hudkontakt. Eftersom sprutan kan vara indränkt med produkten efter användningen, bör sprutan försiktigt återförslutas och på nytt placeras i den yttre förpackningen för bortskaffning. I händelse av exponering, skölj exponerad hud och/eller slemhinnor omedelbart och noggrant.


Undvik ögonkontakt och i händelse av ofrivillig kontakt, skölj riktligt med rent vatten. Om symptom uppstår, sök läkarhjälp.

Gravida kvinnor bör undvika kontakt med produkten. Uterina kontraktioner och nedsatt blodtryck hos fostret kan uppträda efter systemisk exponering av detomidin.


I händelse av ofrivilligt oralt intagande eller långvarig kontakt med slemhinnor, sök läkarhjälp och visa bipacksedeln för läkaren men KÖR INTE BIL eftersom sederingoch blodtrycksförändringar kan förekomma.


Råd till läkare: Detomidin är en alfa-2-adrenoceptoragonist som endast är avsedd för användning på djur. Rapporterade symptom efter ofrivillig human exponering omfattar sömnighet, hypotoni, högt blodtryck, bradykardi, stickningar, domning, smärta, huvudvärk, dåsighet, dilaterade pupiller och kräkningar. Behandlingen bör var understödjande med lämplig intensivbehandling.”

https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20071127000048
 
Hjärtklappning är nog inte pga domosedan, det gör isåfall att hjärtat slår långsammare.

Stänker det runt omkring så kan det nog absolut vara en idé med munskydd, likaså kan hanskar vara klokt. Får du det på huden så tvätta direkt med tvål och vatten, så tas det inte upp in i kroppen.

Det kanske kan vara bra att träna med hästen så att det blir lättare att ge sprutor i munnen framöver?
 
Hjärtklappning är nog inte pga domosedan, det gör isåfall att hjärtat slår långsammare.

Stänker det runt omkring så kan det nog absolut vara en idé med munskydd, likaså kan hanskar vara klokt. Får du det på huden så tvätta direkt med tvål och vatten, så tas det inte upp in i kroppen.

Det kanske kan vara bra att träna med hästen så att det blir lättare att ge sprutor i munnen framöver?
Skulle helst inte alls ge hästen domosedan vid skoning och har tränat med sprutor i munnen det funkade ett tag att hålla fast tungan medan man sprutade in det men hästen har tydligen överlistat mig och accepterar inte det mera heller. Försöker träna så gott det går med både lyfta och slå på hovar och sprutor i munnen men verkligen svårt med en gammal envis häst. Domosedan är ju lätt att ge på en häst som står still men eftersom den kastar och viftar med huvudet blir det också risk att jag själv får domosedan på mig då jag sprutat några gånger i munnen har hästen medlet i mungipan också och efter det höll den på och tryckte nosen mot min jacka den gör så när den är obekväm med något. Har alltid plasthandskar och tvättar händerna efter får väl börja ha munskydd nu också.
 
Det hjälper inte om du håller upp hästens huvud? Det gör jag när jag gett plegicil, mest för att se till att medlet inte åker ut om de gapar eller liknande.
 
Jag gav under en period spruta med betforvatten i min förra hästs mun för att han skulle vara enkle att ge sprutor som smakar illa.
Viktigt då att efter ha gett en illasmakande spruta ge några sprutor med betforvatten.
Det fungerade kanon, min häst öppnade själv munnen till sist.
 
Skulle helst inte alls ge hästen domosedan vid skoning och har tränat med sprutor i munnen det funkade ett tag att hålla fast tungan medan man sprutade in det men hästen har tydligen överlistat mig och accepterar inte det mera heller. Försöker träna så gott det går med både lyfta och slå på hovar och sprutor i munnen men verkligen svårt med en gammal envis häst. Domosedan är ju lätt att ge på en häst som står still men eftersom den kastar och viftar med huvudet blir det också risk att jag själv får domosedan på mig då jag sprutat några gånger i munnen har hästen medlet i mungipan också och efter det höll den på och tryckte nosen mot min jacka den gör så när den är obekväm med något. Har alltid plasthandskar och tvättar händerna efter får väl börja ha munskydd nu också.
Du kanske provat men jag tyckte det var enormt mycket enklare lägga det på utsidan av tandköttet, alltså mellan kind och tandkött än att försöka få det under tungan. Det var veterinären som tipsade om att lägga det på utsidan av tandköttet istället.
 
Jag gav under en period spruta med betforvatten i min förra hästs mun för att han skulle vara enkle att ge sprutor som smakar illa.
Viktigt då att efter ha gett en illasmakande spruta ge några sprutor med betforvatten.
Det fungerade kanon, min häst öppnade själv munnen till sist.
Problemet med domosedan är att det inte ska sväljas utan ligga kvar och tas upp av slemhinnan, och du kan inte ge något efteråt för då riskerar du att skölja bort det istället eller att det sväljs

Min är lätt att medicinera och avmaska men hatade när han skulle få domosedan under tungan (däremot gick det mkt bättre när jag la det vid tandköttet istället)
 
Problemet med domosedan är att det inte ska sväljas utan ligga kvar och tas upp av slemhinnan, och du kan inte ge något efteråt för då riskerar du att skölja bort det istället eller att det sväljs

Min är lätt att medicinera och avmaska men hatade när han skulle få domosedan under tungan (däremot gick det mkt bättre när jag la det vid tandköttet istället)
Aha! Der hade jag ingen koll på. 😅
 
Problemet med domosedan är att det inte ska sväljas utan ligga kvar och tas upp av slemhinnan, och du kan inte ge något efteråt för då riskerar du att skölja bort det istället eller att det sväljs

Min är lätt att medicinera och avmaska men hatade när han skulle få domosedan under tungan (däremot gick det mkt bättre när jag la det vid tandköttet istället)

Så tolkade jag inte det. Men jag kan ha fel. Jag tolkade det som att man till vardags (alltså vid andra tillfällen) vänjer hästen vid att få betforvatten i spruta för att hästen ska förknippa sprutan med nåt positivt.
 
Så tolkade jag inte det. Men jag kan ha fel. Jag tolkade det som att man till vardags (alltså vid andra tillfällen) vänjer hästen vid att få betforvatten i spruta för att hästen ska förknippa sprutan med nåt positivt.
Jag tolkade det som skrevs om "Viktigt då att efter ha gett en illasmakande spruta ge några sprutor med betforvatten" som att det skulle ges efter domosedanet getts
 
Jag ger domesedan varje nyår till mina två. Lägger mellan tänder och kind, den gången jag skulle in under tungan tog det inte ordentligt.
Jag har nog aldrig tänkt på att ha något skydd på mig. Fick på handen sist och sköljde med lite kallt vatten. Åt godis efteråt (får ju sitta i iskalla stallet tre timmar) och mådde inte dåligt.
 
Jag minns att jag googlade detta nångång när jag råkat få en stor klick Domosedan på handen, och fick upp en flashbacktråd där folk klagade på att det gick dåligt att använda som knark då man mest blev sömnig, så tolkade det som att jag nog inte skulle dö av att få lite på huden iaf :rofl: Men ja,använder handskar sedan dess..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Viva
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp