Bukefalos 28 år!

Dopingregler i Norden/Europa/USA

Badtz Maru

Trådstartare
Nu i dessa tider när ridsporten får det ena dopingfallet efter det andra undrar jag hur det står till med karenstider inom galoppsporten. Surfade in på Galoppsports sida och vad jag tolkar det som så är det bara i Norden som det finns karenstider, är det alltså helt fritt i övriga Europa och USA? Har hör talas om att i USA får de t ex tävla på Butta men i Europa trodde jag i a f att det fanns vissa restriktioner. Och är allt tillåtet i USA? Eller är det bara en olycklig formulering på hemsidan?
 
Sv: Dopingregler i Norden/Europa/USA

Det måste vara ett fasligt sjå att hålla reda på vad som gäller var om man har hästar som reser mycket då? Intressant i alla fall! En anledning till att jag undrar är att jag på Falsterbo fick höra att riskli är jättebra att göda upp tunna hästar med och enligt generalagenten var det tydligen jättepoppis bl a hos galopptränarna i USA. Efter lite sökningar bl a här på Bukefalos framkom det dock att riskli innehåller gamma oryzanol och det är förbjudet enligt Svenska Ridsportförbundet och även FEI, men jag kan inte hitta det på Travsports karenslista. Vet ni om det är tillåtet inom svensk galopp mao?

Däremot finns nu capsaicin (som blev på tapeten efter OS-skandalen 2008) på Travsports karenslista, och det finns även på FEIs lista. Men jag kan inte hitta någon ingo om det är tillåtet bland amerikanska galopphästar.
 
Sv: Dopingregler i Norden/Europa/USA

Jag är inte så insatt så jag kan svara mer specifikt. Men vet att i Frankrike är det främst varje stalls egen veterinär som ska ha koll på karens och liknande. De frågar när hästen ska löpa och försöker i största möjliga mån ej att ge något som hindrar hästen från att starta som planerat. (självfallet om hästen är i stånd till det..)

Men vet t.ex. att plegicil är totalförbjudet och egentligen inte ens får användas i träning. Det kan närsomhelst komma en kontrollant som kollar hästarna även i träning. Därför skal veterinären alltid veta exakt vad varje häst får, så man får liksom inte ge något på eget intiativ..

USA har jag inte så stor koll på, inte mer än att "allt är tillåtet"...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp