Doppresent?

Myrten

Trådstartare
Jag har begåvats med ett syskonbarn. Barnet är adopterat och tre år fyllda. Nu ska hen döpas och jag och min bror är utsedda till gudföräldrar. Jag funderar därför runt detta med present.

Det här är första barnet i min syskonskara och jag har faktiskt varit på få dop, så jag vet inte riktigt vad man "brukar" ge. Våra föräldrar var bra på sådant, men de är båda döda. Vi själva fick en gång i tiden något smycke samt silversked med datum, men vare sig jag eller brodern tycker att det är presenter som passar oss. Men vi vill gärna ge något som barnet kan ha nytta av på lång sikt. Våra funderingar går därför mot en klocka, eller rättare sagt två. Dels en "barnklocka" som kan användas nu som smycke/leksak och som även kan bidra till att barnet lär sig klockan (men det är väl några år till det), dels en "riktig" klocka som föräldrarna får förvara tills den ska tas i bruk. En bra klocka kostar ju ett par tusen, men kan förhoppningsvis användas en stor del av livet. Tanken är klassisk design, så den inte direkt är omodern när den en gång tas i bruk och bra urverk. Beträffande barnklocka upptäckte jag just Wobl som rekommenderas för hörselskadade barn, vilket hen är. Annars är Lego generellt poppis hos individen och Lego gör ju också klockor.

Vad säger ni som har större erfarenhet av barndop, är detta en ok idé? Vad finns för andra lämpliga doppresenter? Som sagt, det känns som om vi vill ge något som räcker länge. Prislappen ligger runt 2-3000.

Tacksam för input!
 
Jag är ingen expert på doppresenter men tycker att barnklocka var en trevlig idé. Dock känns en klocka för senare bruk lite långsökt tycker jag.
Har tyvärr inga direkt bra idéer på lager just nu heller. Återkommer om jag kommer på nåt.
 
Jag har begåvats med ett syskonbarn. Barnet är adopterat och tre år fyllda. Nu ska hen döpas och jag och min bror är utsedda till gudföräldrar. Jag funderar därför runt detta med present.

Det här är första barnet i min syskonskara och jag har faktiskt varit på få dop, så jag vet inte riktigt vad man "brukar" ge. Våra föräldrar var bra på sådant, men de är båda döda. Vi själva fick en gång i tiden något smycke samt silversked med datum, men vare sig jag eller brodern tycker att det är presenter som passar oss. Men vi vill gärna ge något som barnet kan ha nytta av på lång sikt. Våra funderingar går därför mot en klocka, eller rättare sagt två. Dels en "barnklocka" som kan användas nu som smycke/leksak och som även kan bidra till att barnet lär sig klockan (men det är väl några år till det), dels en "riktig" klocka som föräldrarna får förvara tills den ska tas i bruk. En bra klocka kostar ju ett par tusen, men kan förhoppningsvis användas en stor del av livet. Tanken är klassisk design, så den inte direkt är omodern när den en gång tas i bruk och bra urverk. Beträffande barnklocka upptäckte jag just Wobl som rekommenderas för hörselskadade barn, vilket hen är. Annars är Lego generellt poppis hos individen och Lego gör ju också klockor.

Vad säger ni som har större erfarenhet av barndop, är detta en ok idé? Vad finns för andra lämpliga doppresenter? Som sagt, det känns som om vi vill ge något som räcker länge. Prislappen ligger runt 2-3000.

Tacksam för input!
 
Jag har på våran pastorsexpedition köpt dop-pallar till barnen som döps och pengar från dessa går till barn i tredje värden,
 
Man lär sig mycket på Buke!:) Jag hade aldrig hört talas om doppallar, så jag fick googla. Nu har jag lärt mig något nytt. Dock känns det inte riktigt som en present som representerar mig och brorsan + att jag helst vill kunna ta grejen på flyget.

Jag är fortfarande mest inne på två klockor, men fler tips mottages mycket gärna. Det är viktigt att presenten ska ha potential att bli något barnet kan ha glädje av lång tid (som exempelvis ett smycke). Om det sedan blir så vet man ju aldrig, men möjligheten ska finnas.
 
Vanliga doppresenter i min familj är smycken, sparbössor och liknande. Saker på lång sikt så tänker jag genast på fonder. Det är typiskt mig men jag ser ju lite det här med hur svårt det är med hyresrätter där jag bor och att man tjänar på att ha en kontantinsats/början på en till vuxenåldern.
 
En
Jag har begåvats med ett syskonbarn. Barnet är adopterat och tre år fyllda. Nu ska hen döpas och jag och min bror är utsedda till gudföräldrar. Jag funderar därför runt detta med present.

Det här är första barnet i min syskonskara och jag har faktiskt varit på få dop, så jag vet inte riktigt vad man "brukar" ge. Våra föräldrar var bra på sådant, men de är båda döda. Vi själva fick en gång i tiden något smycke samt silversked med datum, men vare sig jag eller brodern tycker att det är presenter som passar oss. Men vi vill gärna ge något som barnet kan ha nytta av på lång sikt. Våra funderingar går därför mot en klocka, eller rättare sagt två. Dels en "barnklocka" som kan användas nu som smycke/leksak och som även kan bidra till att barnet lär sig klockan (men det är väl några år till det), dels en "riktig" klocka som föräldrarna får förvara tills den ska tas i bruk. En bra klocka kostar ju ett par tusen, men kan förhoppningsvis användas en stor del av livet. Tanken är klassisk design, så den inte direkt är omodern när den en gång tas i bruk och bra urverk. Beträffande barnklocka upptäckte jag just Wobl som rekommenderas för hörselskadade barn, vilket hen är. Annars är Lego generellt poppis hos individen och Lego gör ju också klockor.

Vad säger ni som har större erfarenhet av barndop, är detta en ok idé? Vad finns för andra lämpliga doppresenter? Som sagt, det känns som om vi vill ge något som räcker länge. Prislappen ligger runt 2-3000.

Tacksam för input!

Barnklocka tycker jag var en bra idé, men däremot en klocka att spara tyckte jag inte var så bra. Oavsett hur klassisk klocka ni köper så tror jag risken är rätt stor att den ändå är daterad om tjugo år. Bättre att få välja klocka själv när man är äldre.

Sen tycker jag att silverskedar och sånt går bort. Jag har i alla fall aldrig haft den minsta glädje av sådant.

Jag vet inte var du bor men i alla fall här i stockholm finns leksaksaffärer med fina kvalitetsleksaker. T ex Krabat som också har en nätbutik. Annars är en filt från Klippan en fin present som räcker länge. Eller en kaninlampa (googla). Böcker är också en bra present tycker jag. Gå till en bra bokhandel och be om råd.

Kanske fonder för resten av pengarna ?
 
Min kanske lite långsökta fundering är, är vi helt säkra på att folk kommer att använda armbandsur om 18 år? (Många slutar ju nu och har bara mobilen?) barnklocka låter trevligt.

Kolla budgeten, saker A fick vid namngivning var skedar o ngn sparbössa i silver från släkt (Georg Jensen, de verkar förresten ha en del doppresenterna o klockor), en trevlig liten fjällräven ryggsäck också. Från vänner böcker osv. Vi skulle nog blivit väldigt chockade över en present på 3000, 600 kr skulle känts generöst från vänner. (Släkt gav annars aktier eller lovade spara osv, men från vänner skulle det känts konstigt.) (inga gudföräldrar)

Har varit på ganska många dop.
 
@Myrten När vår dotter döptes fick vi massa fina grejer! Mycket leksaker, böcker och sånt som dottern älskat! Alltså helt vanliga grejer. Vi fick en silversked och vanligtvis skulle jag säga att sånt är skit tråkigt, precis som sparbössor, barnramar och sånt, förlåt, men skit, som säljs på typ guldfynd osv. Men just den skeden gillade vi, för den har anknytning till orten där vi bor och dottern döptes och jag är inne på att köpa så hon har ett helt set.
Annars så har jag en ide som är väldigt fin, men krävs lite engagemang i. Det är att man tar massa kort på barnet och trycker på tyg för att sedan sy ett lapptäcke av. Man behöver ju inte bara använda sig av lappar med bilder utan även neutrala. Kanske svartvitt? Det vore så läckert, men än så länge har det bara blivit en fin tanke som jag aldrig orkat med att göra.

När jag döptes fick jag ett smycke, en rund bricka i guld med mitt tilltalsnamn ingraverat på ena sidan och dopdatumet på andra sidan. När vår dotter döptes gjorde vi en likadan till henne, fast lite större. En sådan kommer även nästa få.
Vet att hon också fick ett hjärta i silver med hennes namn ingraverat på.
Jag föredrar ju att man ger saker som man även kan ha längre fram i livet och inte bara när man är ung. Det kommer nog från att jag dagligen använde mitt eget dophalsband... tills dess att dottern valde att slita av kedjan ;)
 
Saker behöver inte kosta en massa pengar för att vara värdefull, av min syster har min dotter fått en cd skiva med systerns favoritgrupp och ett personlige brev om musik och musiksmak och ett löfte om att hjälpa dottern att alltid ha tillgång till musik oavsett om det är musik som vi vuxna tycker är bra eller inte. ;) Och det löftet har min syster hållit och pratar mycket musik med båda barnen.
 
Tack alla för svar:bow:, intressant att få input. Jag har som sagt varit på få dop i vuxen ålder.

Först lite om det här med budget: jag är självklart (!) fullständigt medveten om att prislappen inte behöver ha något med det personliga värdet att göra. Men nu vill vi köpa en lite dyrare sak, naturligtvis förutsatt att vi inte hittar superpresenten som bara känns så rätt och den visar sig råka vara billig. Vi vill också att det ska vara en "sak". Fonder och liknande är redan påbörjat av föräldrarna. Min bror och jag är barnets närmaste släktingar på mödernet eftersom båda våra föräldrar, d v s mormor och morfar, är döda. Att vi bestämt oss för att ge en "sak" betyder att vi inte kommer att engagera oss i barnet framöver. Jag är inte heller oroad över att min syster och svåger kommer att tycka att det känns konstigt om barnet får något som kostat en del, framför allt inte om det är något som har potential att användas under lång tid.

Trots många idéer ovan lutar jag fortfarande åt två klockor. Det är inte fråga om att det kommer att dröja 18-20 år innan barnet kan använda sin "vuxenklocka", snarare 5-7 år. Och jag är inte oroad för att klassisk design kommer att bli förlegad. Mer sparsmakade klockor har ändrat sig ganska lite sedan 1930-talet, det är mest detaljer som avgör. Jag ser en klocka som ett smycke med en praktisk funktion. Helst skulle jag faktiskt vilja hitta just en snygg vintage-klocka, typ en Omega från 1960-talet. Men för det är jag för sent ute eftersom jag då borde börjat hänga på auktionssiter för månader sedan. Så nu lutar det åt, om det nu blir en klocka, en Certina eller Tissot vilka är bra klockor till överkomliga priser. Barnklockan känns gjutet med Lego.
 
Apropå klockor - min son önskade sig en klocka i 18-årspresent och han har nu armbandsur - det är jättecoolt i hans kretsar.

Jag tycker också att en klocka är en bra present. Just idén med två(eller kanske ännu fler) klockor funkar superbra!
 
Personligen tror jag att det är svårt att lyckas köpa en klocka som barnet kommer att tycka om när hen är typ 10 år. I den åldern är barn väldigt noga med att de måste ha samma som kompisarna osv. Det skulle ju vara synd om ni lägger så mycket pengar på en klocka och sedan blir den aldrig använt...

Presenterna som jag uppskattade mest när mina barn döptes var fina smycken som de kan använda nu när de är i förskoleåldern. Barnen tycker alltid att det är lite festligt att ta fram dem och sätta på sig dem när de ska på kalas eller liknande. Verkligen ett fint minne!

Själv köpte jag bl.a. en doptavla i doppresent till min systerdotter nyss. Jag hittade en på lia-design.se men det finns säkert flera ställen som säljer sådana. Jag tyckte att det var perfekt att ge bort någonting till det nyinredda barnrummet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp