Bukefalos 28 år!

"DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

KopparbergsEmme

Trådstartare
Nå, vad gör ni med era DP? är de korkade eller tävlar ni lätt lydnad/agility/spår what ever med dem...? Nu vill jag veta. Sanningens ögonblick! :D
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

Igår tävlade jag lydnadettan med min, men det gick inte så bra men vi fick två 10: or och en 9,5:a. I fredags plockade jag en pinne i agility 1 och en i Hopp 2 och nollade ett öppet hopplopp. I söndags gick vi viltspår för 3:e gången och hon tog ett 150 meters spår jättebra. Sa jag att hon är sjukt skendräktig just nu så hon inte har så mycket energi ;)
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

Kalas!
Hur aktiv är den, är det en aktiv sällskapshund (för jag har fattat att många har dem till just sällskap) eller är de en miniatyr brukshund..?
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

Svårt att svara på då det är min första hund så jag vet inte riktigt hur mycket man behöver jobba med en brukshund eftersom jag inte har erfarenhet av det.

Min hund klarar av att ta det lugnt ett par dagar men när vi varit på semester och hon varit hos svärföräldrarna och bara promenerat en vecka börjar hon bli lite odräglig.

Jag tror att det går att ha bara till sällskap men då måste man vara väldigt konsekvent och ha många regler för annars lär de aktivera sig själva och det är ju inte alltid det hittar på något vi människor uppskattar ;)
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

De dvärgpinchers jag träffat har tränats och tävlats med. Den enda dvärgpincher jag träffat lite mer (alltså mer än bara "hej, du har en DP, vad gör du med den?") var tokaktiv. Hon är en sådan hund som skulle kunna vara ute och röra på sig 25 timmar om dygnet utan att tröttna.
Visst, tränades hon mentalt en timme och fick långpromenad kunde hon ligga och vila, men så fort någon gick i dörren eller liknande efter en timme, då var hon redo att sätta full fart igen. Hon var helcharmig, men jisses vilket energiknippe!
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

Visst, tränades hon mentalt en timme och fick långpromenad kunde hon ligga och vila, men så fort någon gick i dörren eller liknande efter en timme, då var hon redo att sätta full fart igen.

Stämmer klockrent på min vovva :D
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

är det din karl som har sagt ovanstående?
för visst letar ni hund åt honom?
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

Båda mina är otroligt arbetsvilliga och lättlärda. Dom orkar dessutom hur mycket som helst, samtidigt som dom inte har några problem med att ta det lugnt någon dag. Så ni bör nog förbereda er på att få hem ett energiknippe snarare än ett pucko om ni bestämmer er för DP. ;) :D
 
Sv: "DP är jättefina, jag är orolig att dras med ett pucko bara.."

Jag har min 4:e dp, han är 8½ år nu och blev omplacerad när han var 9 månader. Han tycker det är skitkul att träna allt: lydnad, agility, rallylydnad, personspår, viltspår eller tricks. Eller så är han soffpotatis, allt efter mitt önskemål. Inga speciella regler, håller jag på med något här hemma så går han och lägger sig och sover.

Hans föregångare har också fått träna ungefär samma saker. En av dem blev Lydnadschampion plus att han blev uppflyttad i appellklass spår. Samma sak med dem, har gått och lagt sig och sovit bort en halv dag utan att man har behövt köra med tvång.

Ingen av dem har klättrat på väggarna för att det har gått en vecka ibland mellan träningstillfällena.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp