Bukefalos 28 år!

Dräktig och brunstig?

bapro

Trådstartare
Skit, idag när jag släppte ut så ställde sig mitt dräktiga (?) sto och visade ovanligt mycket intresse för valacken i hagen bredvid... Hon ställde t o m upp sig och pissade/skvätte... =( Betyder detta att hon resorberat eller kan de göra så här ändå? Hon är kollad på 45dygn och var dräktig då den 8/8... Senaste två veckorna har hon gått i en beteshage "för sig själv", ca 20m från närmsta hage med kompis i... För två dagar sedan släppte jag tillbaka henne i hennes gamla beteshage, "vägg i vägg" med två andra hästar och det är efter det som hon börjat visa brunst, märkte redan igårkväll att hon var väldigt kärvänlig med valacken och ville klias över staketet och så och det brukar hon inte göra nå ofta....
Hjälp!? Vad tror ni, själv har jag inte hållt på med avel förr så jag tänkte bättre att fråga de som har mer erfarenhet...

Ringde till betäckningsstationen jag varit på och jag skulle få komma och kolla henne nästa vecka. Hon sa att de varit med om båda delarna, alltså de som visat brunst och fortfarande varit dräktiga men även de som resorberat... men att det är inte särskilt vanligt att de resorberar efter 45-dagars kollen utan det brukar oftast vara innan i så fall...
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Har själv ett dräktigt sto som i början av dräktigheten fram till 3 månader visade ett väldigt hingst beteende, gnäggade, red på de andra hästarna, men inget brunstande, hon har aldrig visat ett sådant beteende förut då vi har haft henne i 4 år. Men hon var dräktig hela tiden, låter lite misstänkt om hon brunstar
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Mitt sto har brunstat flera gånger fast hon varit dräktig. Det har varit en aningen mildare än de vanliga brunsterna och i början av dräktigheterna. Alla dräktigheter har lett till friska föl.
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Tack =) Känns lite lugnare att det kanske inte är "kört" för att hon visar brunst... men det skumma är att mitt sto väldigt sällan visar brunst ö h t :O jag hade svårt att hitta en brunst när vi skulle seminera henne... inte ofta jag har sett henne pissa och "ställa upp sig" sådär :S så jag vet inte vad jag ska tro... Hon på betäckningsstationen sa att det oftast tar ett tag innan de visar brunst igen om de resorberat och det talar ju mot att hon skulle ha tappat bäbisen sedan kollen för dryga tre veckor sedan, kan hon verkligen ha resorberat och blivit brunstig så fort? Nåja, inte mycket att göra åt - får åka och göra en extra koll nästa vecka då... :S
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Dom kan ändra sig rejält i sin personlighet när de är dräktiga. Mitt dräktiga sto försöker betäcka de ston som brunstar.
En annan märr som var dräktig förra året brunstade många gånger under dräktigheten men fick ett fint föl, trots att hon inte
brunstade speciellt kraftigt i vanliga fall.
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Min stallägares avelssto har nu fått sitt tredje föl i sommar,hon har aldrig blivit brunstig av sig själv,utan får sprutas igång,dock i våras var hon JÄTTEbrunstig när hon gick brevid valacken,och ut kom ett jättefint stoföl nu i sommras! :love:
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Japp Jag UL mina ston här om dagen pga att den ena stod och "flörtade" med hingsten lite väl mycket så jag blev fundersam men de var fortfarande dräktiga :) så de kan luras med de små damerna:angel: eller så vill de bara retas med gubben:D
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Mitt New Forest sto brunstade så det stod härliga till under dräktigheten, kissade, blinkade och kråmade sig för valackerna, men ut kom ett fint föl.
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Tack för infon alla, fick lite hopp där men hon är kollad idag och hon är inte dräktig längre... Ganska ovanligt att de resorberar efter 45 dagar men man ska väl gå på sin egen känsla antar jag *suck* jag som var så glad att det tog på första försöket (hon är 14år och har aldrig haft föl förr) men såklart borde jag ha anat oråd... Sedan är ju detta kostnadsmässigt vädigt dåligt då det enda jag slipper är levandefölavgiften.. Bokningsavgiften på 5000kr hade kunnat sparats till nästa år om det aldrig tagit sig men eftersom hon blev dräktig så har ju hingsten "gjort sitt jobb så att säga"...

Förlåt om jag spyr lite galla här, är bara enormt besviken men jag Har inte så bra erfarenhetar av avel nu så jag borde nog inte hålla på med det... Förra (och enda) gången jag seminerat ett sto så tog det först på fjärde försöket vid hingstbyte till en hingst som jag inte ville ha egentligen men som hade bra dräktighet (hade inte så många alternativ då det var precis innan hingststationerna stänger) Avkomman som idag är 6 år opererades för lösa benbitar som treåring och då såg man dessutom att han hade spatt (!) i ena hasen... så man kanske borde lägga ner det här med avel (hur fint sto man nu än har) för risken att det ska komma ut en frisk och dessutom lovande fölunge är inte så stor... eller har jag bara haft otur? :(
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Ush jag beklagar :( jag förstår hur du känner både ekonomiskt och längtan efter ett eget föl efter ditt sto.

Mitt sto visade dräktigt på dygn 17 och 45 och nu i veckan ska vi kolla dygn 90 och jag är sjukt nervös.

Hon brunstar inte precis men bär sin svans högre än vanligt och har gjort ett par veckor sen står hon och tittar in på grannens hästar. Detta sistnämnda gjorde hon när hon skulle komma i brunst men istället för att ha valacker där nu så står det två föl som hon kanske tittar på :)

Jag försöker tänka att är hon inte dräktig nu så finns det en mening med det..

Hoppas du får en bättre chans nästa år om du vill betäcka om.
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Är så ledsen för din skull , man lägger ner så mycket pengar , tid och känslor i betäckningarna och så går det inte bra.

Sen vet jag att jag varit inne i en diskussion om just detta att nu har hingsten gjort sitt för stoet är dräktigt ? Men hur kan man vara så säker på att den sperman som nådde först utvecklas som den ska varför läggs det alltid på att det är stoets fel att det inte går vägen efter stoet fått en fosteblåsa ?

Så låter det inte när vi människor får missfall då är det fel på embryot ?

Men i såna här fall har hingsten minsan gjort sitt jobb '?*

Mia
 
Sv: Dräktig och brunstig?

Lite o.t men vårt connemarasto kissade och pep åt valacken (i hagen bredvid) på eftermiddagen, och fölade på natten efter.... Och om jag inte hade vetat att hon var högdräktig så hade jag varit säker på superbrunst... Men hennes hormoner är helknas - är väldigt glad att det blev ett föl tack vare jättebra hingststation i Bollerup!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att...
Svar
8
· Visningar
1 400
Senast: Lingon
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 224
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp