Bukefalos 28 år!

D

Donnan

Hur stor är risken att en tik blivit dräktig om inte hanen "suttit fast" i henne?
tacksam för svar:)
 
Sv: Dräktig?

Nope, de blev inget häng, men dom parade sig..Vad glad jag blir nu när de kanske finns en chans. För detta var självklart planerat. Hanen började "steppa" på bakbenen och då antar vi att han varit i henne, men såg inte de då dom har så mycke päls långh collie plus att de va mörkt ute. Sen svällde han utanför henne.
 
Sv: Dräktig?

Rekommenderar att para tiken igen i alla fall i morgon/övermorgon för att vara på den säkra sidan då :)
 
Sv: Dräktig?

Hon parades 3 dagar i rad. Parningen va för 6 veckor sedan imorgon. Gjorde ultraljud igår, men det är svårt att se när de gått så långt, skulle gjort de tidigare. Så vi borde ju kunna se de snart i sånna fall, såvida de inte bara är en bäbba där inne:). Är ju jätte bra å veta då de behövs en del förberedelser.
 
Sv: Dräktig?

Aha..

Trodde hon blev parad idag :o

Har hon dräktighetsflytning? Den är ju ett tämligen säkert tecken.
 
Sv: Dräktig?

aa, jag vet om den flytningen, men det är skitsvårt att se me all päls å dessutom är vi inte hemma hela tiden. Hon har spytt några grr och de kan dom ju oxå göra, men de kan ju bero på nåt annat. Bädddar har hon oxå gjort, men det kan ju vara att hon e skendräktig eller skall bli.
 
Sv: Dräktig?

Att hon har mycket päls bör göra det lättare att se dräktighets flyttningen
fastnar i pälsen, vet du hur det ser ut?

Brukar också gå att känna om dom är dräktiga om de är på 6 veckan.
Res henne i frambenen så hon står som en människa, sträck henne ordentligt och känn på magen,
på en "normal" mage går det inåt när man sträcker upp dom, på en dräktig känner man tydligt en "bula"
 
Sv: Dräktig?

Nja, har ju inte sett den in real life, då detta skulle vara våran första kull, men har läst på om det. Tack för ditt tips, skall göra som du sa å se om jag känner nåt:)
 
Sv: Dräktig?

Dräktighets flytning skiljer sig från andra flyttningar genom att vara ljus, (vit eller gulvit)
Den är tunn och seg och brukar fastna i pälsen, men eftersom den är tunn så krävs en viss vana att se den, jag har inga problem att se den, men kan tänka mig att är man helt ovan kan det vara svårt.
Alltså lyft på svansen eller enklare vänd henne ”upp och ner” leta runt i byxorna och se om du ser några långa, sega trådar = Jipiii!:banana:
 
Sv: Dräktig?

Vi brukar känna på våra tikar vid 6 veckor att dem är lite rundare om magen än vad dem brukar vara. Inget du har lagt märkte till??
Vi ha en tik nu som blev parad för ngr veckor sen, beräknas få valpar v 9 och jag har märkt att hon ha fått större och rosa tuttar och blivit rundare om magen. Har oxå långh. Collie:)
Så hon är dräktig:laugh:
Kolla tuttarna på din, är det en första gångstik så bli tuttarna alltid större. Och är dem rosa på köpet så är hon dräktig;)
Btw vad är det för ngn tik du har? Blev nyfiken nu:D
 
Sv: Dräktig?

Vi ha en tik nu som blev parad för ngr veckor sen, beräknas få valpar v 9 och jag har märkt att hon ha fått större och rosa tuttar och blivit rundare om magen. Har oxå långh. Collie:)
Så hon är dräktig:laugh:
Kolla tuttarna på din, är det en första gångstik så bli tuttarna alltid större. Och är dem rosa på köpet så är hon dräktig;)
Fast hon kan ju lika gärna vara skendräktig, eller hur?
 
Sv: Dräktig?

nä, då bli dem ju inte rundare om magen. För inte sväller magen upp om dem är skendräktiga:crazy: Har jag aldrig hört talas om
Visst kan dem vara skendräktiga ändå dem få större och rosa tuttar, men man kan ju kolla på det om man ha svårt att se flytningarna. Vill man vara på den säkra sidan så får man väl ta ultraljud.
Och hur stor är chansen att tiken är skendräktig efter 3 paringar??
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktig?

Och hur stor är chansen att tiken är skendräktig efter 3 paringar??
Ingen aning. Men om tiken resorberar i ett tidigt stadie så fortsätter resten ändå att utvecklas. Magen brukar ju inte bli mycket rundare, det är sant, men rosa spenar etc får ju även skendräktiga tikar. Och oftast ger man dräktiga tikar mer mat, så det är inte orimligt att de även blir lite tjockare även om det inte finns några valpar där inne.

Jag parade min JRT-tik i somras. Två stycken parningar med bra häng. Hanen har många valpar efter sig, sista någon månad innan parningen med min, så han är fertil. Men det resulterade i en skendräktighet, eventuell resorbering. Hon spydde, hade flytning mm. Men hon gick inte upp i vikt dock.
 
Sv: Dräktig?

Nja, vi tycker nog inte hon har blivit rundare, men jag har hört att det inte behöver synas om de är få valpar, så vi kan ju inte utesluta att hon inte är dräktig. Boobsen har nog inte blivit större, men rosa e dom. Våran tiks mamma kommer från Ässtorps. Vart kommer din ifrån? Har du en kennel?:)
 
Sv: Dräktig?

Känner ingen bula, så hon har nog inga bäbbar där inne:cry:
 
Sv: Dräktig?

Har redan gjort ultraljud, först sa dom att de va bäbisar, men sen helt plötsligt visste dom inte. Gjorde de lite sent, så de är svårt att se.. Röntgen är ju iof ett alternativ.
 
Sv: Dräktig?

Nja, vi tycker nog inte hon har blivit rundare, men jag har hört att det inte behöver synas om de är få valpar, så vi kan ju inte utesluta att hon inte är dräktig. Boobsen har nog inte blivit större, men rosa e dom. Våran tiks mamma kommer från Ässtorps. Vart kommer din ifrån? Har du en kennel?:)

Precis, en av våra andra tikar syns det inte på förrän sista veckan. Då bli magen rund och fin. Så det är ju från hund till hund. Men på vår tik nu så brukar hon vara lite smalare just om magen och nu har hon blivit en aningen rundare och äter gör hon som en häst:o:D
Aha okej, dem känner jag till. Min mamma har en kennel, Ottey's Kennel. Så vi ha parat en av våra egna tikar och detta är hennes första kull. Ska bli mkt spännande. Jag vet att hon kommer bli en toppenmor!

Bild:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/17530000-17539999/640x480/17538909.jpg

Hoppas din tik är dräktig. Vore ju väldigt taskigt annars efter 3 parningar:crazy: Hur långt gånget är hon??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Elvasaga
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
315
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 254
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 603
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp