Bukefalos 28 år!

Dräktiga katter

S

Sugarfoot

Kan en katt bli för gammal för att få ungar? Hur gamla kan dem bli i så fall?
 
Sv: Dräktiga katter

Kan en katt bli för gammal för att få ungar? Hur gamla kan dem bli i så fall?

En katt kommer inte i klimateriet som människan utan löper hela livet men för de är det inge bra för katten att få kull jättesent i livet. Ju äldre en katt är desto mer komplikationer vid dräktighet och förlossning får man räkna med.
 
Sv: Dräktiga katter

Jag har två honor som får en till två kullar varje år, den ena är 4, dem blir ju äldre än så, men är det bäst att sterilisera henne när hon blir äldre?
 
Sv: Dräktiga katter

Det är bäst att kastrera de oavsett ålder. Att producera fram ungar varje år sliter på kroppen. Dessutom finns det redan gott om katter som behöver hem (men som aldrig kommer få det) är rätt dumt att producera fram nya under sådana förutsättningar.
 
Sv: Dräktiga katter

Vi har inte råd med att sterilisera just nu =/ det är inga planerade ungar, dem är utekatter och det finns tyvärr flera hanar i området
 
Sv: Dräktiga katter

Jag tycker ni är väldigt oansvariga.

Har man katt (alla djur) ska man ta sig råd att göra det som är bäst för dom också, i det här fallet kastrera!

Det är jättetaskigt mot katthonorna att behöva klämma ut ungar hela tiden, och det finns tusentals katter överallt som behöver hem.
 
Sv: Dräktiga katter

och vad gör ni med alla kattungar? dödar dom?säljer? låter ni dom springa vind för våg?

OM ni inte har råd att kastrera, ha dom som innekatter?!? Ni får prioritera så ni får råd.. ni borde haft råd någon gång under dessa fyra år om ni sparat lite..
 
Sv: Dräktiga katter

Vi har inte råd med att sterilisera just nu =/ det är inga planerade ungar, dem är utekatter och det finns tyvärr flera hanar i området

Är de utekatter är de destå mer anledning att kastrera dem! Hur kan du inte ha råd med kastrering men råd att födda upp en kull..men ni kanske låter kullen födas för att sedan slå ihjäl dem?:confused:
 
Sv: Dräktiga katter

Försöker ni inte ens ge dom p-piller?
Kastrering är att föredra och det säkraste sättet att förhindra att katten blir dräktig.
Så vitt jag förstår hindrar p-pillerna katthonan från att löpa men hon kan ändå bli dräktig om en hankatt tvingar sig på henne.
Det är inte bra att ge p-piller en längre tid då risken för biverkningar är stor, men att låta katterna få kull efter kull sliter på kroppen.
Dräktiga och digivande katter behöver extra näringsrik mat, får dom det?

Sedan får man ta högst 2 kullar om året på katterna utan tillstånd.
 
Sv: Dräktiga katter

Varför i helvete skulle vi slå ihjäl kattungar? Vi säljer dem varje gång. Vi hade råd med kastrering först, men då behövdes det inte för då hade bara vår ena hona fått en kull, men om ens mamma är ensamstående och har lite dålig lön så är det inte så lätt att få råd när katterna i första hand ska ha mat. Vi har planerat att kastrera dem och så fort vi får råd SKA vi göra det.
Att helt plötsligt tvinga dem att vara inne skulle vara djurplågeri. Dem har varit ute hela livet och katter är egentligen utedjur, det är där dem trivs.
Dem får den näring dem behöver, det har vi redan kollat upp för att försäkra oss om att det är rätt.
 
Sv: Dräktiga katter

Vi hade råd med kastrering först, men då behövdes det inte för då hade bara vår ena hona fått en kull, men om ens mamma är ensamstående och har lite dålig lön så är det inte så lätt att få råd när katterna i första hand ska ha mat.


Vad menar du med det fetstilta? Visste ni inte att andra honan också kommer bli könsmogen? Trodde ni att bara för den ena honan fått en kull så kommer hon inte få fler?

Och skaffar man djur ska man veta att man har råd med allt vad det innebär och inte bara "i första hand ska dom ha mat"... Ingen tvingade väl er att skaffa katt liksom..men gör man det så har man sen skyldigheter gentemot djuret och att följa lagar och regler.. Dom är ju ändå till för djurens bästa.

Och ni tycker det är djurplågeri om katter får vara inne, men inte om de får en till två kullar varje år!?
 
Sv: Dräktiga katter

+1

katthonan kan löpa om när kattungarna är ynka en vecka gamla och bli dröktig igen.

Det ni gör, är Djurplågeri på riktigt. Att stänga in en katt, är att se till att djuren inte utsätts för risker såsom bilar,a andra katter och giftdöd. . För inte släpper ni hundar, ungar, hästar, kor eller era BURfåglar, vind för våg?:confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
663
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Squie
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
998
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp