Dräktiga ston 2017/2018

Här är vi nu inne på dygn 345. Det då och då välfyllda juvret har de senaste dagarna skrumpnat i takt med regnet. Hoppas nu på att värmen ger mig ett föl i helgen. Egentligen är jag ganska tacksam att jag sluppit ha ett nyfött föl de senaste dagarna med tanke på regnet.
 
Idag har Najomi vit grumlig klibbig mjölk och juvret har växt ytterliga sedan igår och bäckenbanden är slappa men inte helt släppta. Hon har haft kristaller på spenarna i två veckor men nu var det lite mer än bara kristaller men ändå inte så jag tänkte att det var vaxproppar. Men börjar nu tänka att det kanske kan ha varit det!?
Känner mig verkligen ringrostig på det här 😅
Hade så klart inte mobilen med så jag kunde ta kort. Ska se om jag kan fota senare idag.

Igår när jag var ute och fyllde vatten lade hon sig helt plötslig ner helt på sidan och det såg ut som att hon började krysta. Men efter en liten stund bara så ställde hon sig upp, var lite flådig men gick till höet och åt. Lugnt hela dagen sedan.

Vad tror ni som är mer erfarna? 🙄
Jag hoppas hon kniper några dagar till. Regnar/blötsnöar på tvären och är bara lera i hagen...
 
Nu ikväll när jag borstade av henne var hon jätte känslig på rumpan. Neg å drog in rumpan så fort jag kom åt med borsten.
Någon som varit med om det när fölning närmat sig eller kanske hon bara har stått och spänt sig i skitvädret som varit :confused:
Brukar inte vara så öm även om det är dåligt väder.
 
Hur långt innan börjar mjölken smaka sött?
Smakade en droppe nu då hon började läcka några droppar när hon kom in i boxen och den smakade sött.
Vågar jag gå å lägga mig i natt?! :nailbiting:
 
Om hon läcker så att det droppar så hade jag absolut inte gått och lagt mig.
Nja, det var lite torkad mjölk på spenarna när jag tvättade av dom. Sedan borstade jag henne typ 20 min och då var dom krutrorra hela tiden. Släppte in henne i boxen och hon började äta. Tittade till henne 15 min senare och då hängde det droppar där. Smakade en droppe och den smakade sött. Men efter det kom ingen mer droppe under de 20 min jag var kvar.
Väldigt kännslig över rygg, rumpa och under magen. Brukar inte vara så.
Mjölken är fortfarande lite för blaskig för att jag ska tycka att den är "klar" och fortfarande bara 18 på reffen.
Märkligaste beteendet har hennes shettiskompis som inte rört höet sedan hon kom in. Brukar ju kasta sig över höet, känner hon att något är på gång tro? Och hästarna som är kvar ute på lösdriften gnäggade efter henne när hon gått in. Brukar dom inte göra...
Dygn 322 idag.
IMG_6444.JPG
 
Nja, det var lite torkad mjölk på spenarna när jag tvättade av dom. Sedan borstade jag henne typ 20 min och då var dom krutrorra hela tiden. Släppte in henne i boxen och hon började äta. Tittade till henne 15 min senare och då hängde det droppar där. Smakade en droppe och den smakade sött. Men efter det kom ingen mer droppe under de 20 min jag var kvar.
Väldigt kännslig över rygg, rumpa och under magen. Brukar inte vara så.
Mjölken är fortfarande lite för blaskig för att jag ska tycka att den är "klar" och fortfarande bara 18 på reffen.
Märkligaste beteendet har hennes shettiskompis som inte rört höet sedan hon kom in. Brukar ju kasta sig över höet, känner hon att något är på gång tro? Och hästarna som är kvar ute på lösdriften gnäggade efter henne när hon gått in. Brukar dom inte göra...
Dygn 322 idag.
Visa bifogad fil 14364
Jag hade gått o lagt mig o ev ställt klockan för en titt i halvtid.
 
Jag hade gått o lagt mig o ev ställt klockan för en titt i halvtid.
Nu en timme efter förra kollen så har reffen stigit till 23 och det kommer nya mjölkdroppar men inte så att det droppar konstant.
Skulle sätta in kameran ikväll, men sambon har så klart tagit med vår extra telefon med sim-kortet som ska vara i kameran när han och dottern åkte bort över helgen 😬
 
Inget föl i natt men nu på morgonen visar det 30 på reffen. Så från 18 till 30 på 9 timmar, det borde väl ändå skvallra om att fölis är på väg snart?! Vitt längst ut på spenarna.
Gick inte och åt direkt i hagen utan gick runt och nosade och stod och tittade sig omkring. Tillslut gick hon och åt nån tugga.
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
54 037
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 168
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 285
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp