Dräktigt sto

F

frizza

Jag undrar lite hur ni gör med era dräktiga ston, låter ni dem gå i samma hage som de brukar göra? I vårt stall har vi bara en hage och mitt sto går med två valacker. Nu brukar det bli lite småbråkigt när de får lunch (de äter ute) och ibland händer det att den ena valacken sparkar mot henne. Ibland träffar han men mest är det i luften. Skulle ni göra en egen hage till henne om det var er häst?
 
Att dom slås beror ofta på att dom är hungriga, hästar som får tillräckligt med stråfoder brukar ha mindre intriger
 
Jag hade varit rädd om mitt dräktiga sto och valt att göra en egen hage om jag hade möjlighet. Då vet du oxå hur mycket hö hon får i sig.
 
Om man ser till att lägga ut tillräckligt många högar (dvs MINST en mer än antalet hästar i hagen) med hö och att de dessutom ligger en bit ifrån varandra, så bruakr det inte bli något bråk.

Jag kan till och med ha mina ston och mina får ätandes hö samtidigt i hagen, i samma högar, om jag gör så! :)

Skulle faktiskt inte drömma om att göra egen hage till ett dräktigt sto här hemma... (möjligen flyttar jag ett av stona till en egen hage när det närmar sig fölning, men det beror enbart på att det itne går att fånga henne i den stora hagen...)
 
Mitt sto går med två andra ston. Det fungerar mkt bra, de är vänner, står oftast alla tre tillsammans och gräver i snön. Vid lunch kan det bli lite livat men bara man ger ledarhästen först och sen gör som ameo sa, fler högar än hästar och en bit ifrån varandra så är det aldrig några problem.

Skulle aldrig drömma om att ha mitt sto ensam, då skulle hon bli olycklig och orolig, hon är van att gå med andra hästar. Men hon är iofs heller inte den som hamnar i bråk, hon går alltid undan.
 
Mitt dräktig sto går ensammen, men inte pga att hon är dräktig, utan att det helt enkelt inte fungerade mellan hästarna i hagen.
Hon mår bättre nu, ser det på henne, då dom gick tillsammans var hon stressad vid fodringar i hagen och insläpp, då det var allmänt oroligt mellan hästarna.
Så detta känns bäst för alla. :)
 
Mitt dräktiga sto går som vanligt i samma hage som ungponnyn. Har lösdrift hemma och båda trivs med livet. De har ett stort skydd att gå in i (halmat), vilket de också gör när det blåser eller regnar!

När det är dags för utfodring av kraftfodret så tar vi in det dräktiga stoet i hagslussen så hon får äta i lugn o ro i sin egen takt. Hö har de fri tillgång till i två "lådor" (SJ-pallar med två pallkragar på varje) med rejält avstånd emellan. Allt funkar jättebra!

Har även en mindre hage jag kan använda om det behövs av olika orsaker.
 
De flesta dräktiga ston håller sig undan *bråkmakare* ju längre dräktigheten fortskrider, på så sätt får de ju lite extra motion också.. såvida du inte rider henne förstås!?

Är valackerna förj**liga (vilket de kan vara om de är två!).. och stoet inte kommer undan, dååå skulle jag dela av hagen så att hon får sällskapet ändå!

Jag har enbart ston/ungston som går i flock.. ändrar inte om något där inte, alla vet *sin plats* i flocken :D
 
jag håller med Bia men också ameo, fungerar det och stoet verkar trivas låt henne gå, men verkar hon stressad och rädd dela hagen. Hon kanske vantrivs att gå ensam och föredrar att bli lite jagad, eller tycker hon om att stå själv.... en smak sak för stoet. Jag har ston som föredrar bäggedelarna.
 
Jag har fem ston tillsammans i en hage (två av dem är dräktiga). Där går dessutom tre föl och en valack.
 
Jag brukar alltid lägga ut några extra högar. Men vallacken som är högst i rang vill jämnt gå runt och "provsmaka" på alla högar och då jagar han bort de andra stackarna. :crazy:
 
Nej, hon rids inte eftersom hon inte är inriden än, men jag går promenader med henne.
Det är nog bara den ena vallacken som det är problem med, den andra är en liten shettis och har inte mycket att säga till om. :smirk: Det där med att dela hagen tåls att tänka på. Jag vill helst inte ha henne ensam eftersom hon bara gått på lösdrift med flock tidigare. Kanske jag kan låta henne gå med shettisen och låta den andra drummeln gå ensam i sin del. :idea:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 983
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: cirkus
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp