Dräktiga ston 2017/2018

Funderingar så här på kvällen. Vid felläge ex bakåtslaget huvud . Tar man hål på hinnorna ? Verkar halt och svårt annars ? Kvävs inte fölet om man trycker in det då ( Om hinnorna är sönder) Har ofta sett att hinnorna är sönder när hovarna kommit ut ( stoet skrapat mot väggen eller så ) har sluppit felläge men det kan ju hända . Hittade inget om just detta . Ni har kanske varit med om något och vill berätta

Ska man rätta ett felläge så måste man in i säcken. En av riskerna om man har hål på säcken är att hovarna perforerar stoet så det gäller att ha koll på föluingens fötter
 
Blir det något??
Nä, ingen fölis ännu.
Hon har fyllt ännu lite mer juver och nu i morse när jag släppte ut henne så stog hon och skrapade, lyfte på svansen och såg besvärad ut ett tag innan hon tillslut gick och åt.
Vulvan som hade börjat bli lång och slapp var i går kväll pytteliten! Var som att hon verkligen knep allt vad hon orkade 😅

Fölvakning, tvååring med öroninflammation plus jobb börjar ta ut sin rätt och jag orkar inte hetsa upp mig över nya små tecken på att fölningen är nära längre 😴😂😏

Dagens juverbild ser i alla fall ut så här 😉
IMG_6551.JPG
 
Reffen nere på 23 igen efter att i förrgår ha visat i topp. Brukar det pendla såhär?!
Får för mig att det sjunker när hon är ute i hagen och rör på sig. Alltid som mest på morgonen! Kollade aldrig i morse men nu hade hon en så fin droppe hängandes så jag kunde inte låta bli :)

Droppar ännu lite mera mjölk nu. Kommer en var 5:e minut typ. Men fortfarande blaskig mjölk.
 
303 dagar idag för min. Hon är stor som ett hus. En del är ju fortfarande ödem men det får gärna inte vara en mastodonthäst därinne.

Min väninna har lite hästuppfödning och en av deras vägde nästan 80kg när han väl kom ut. En vecka senare tittade det ut ett litet "normal" föl eller vad man ska säga och det ser ut att skilja x antal månader på dem.

Inköpt kamera så nu har vi övervakning i stallet :)
 
Vit mjölk i kväll! 👏🏻 Dock visar reffen bara 17, hoppas hon ser till att fixa bättre råmjölk innan fölis är ute... Så mycket tycker jag inte att hon har droppat att det borde vara någon fara pga det.
Hon ville in in i kväll, det brukar hon inte utan är gärna ute dygnet runt. Kan ha varit myggen som hon tyckte var besvärliga också. Går runt i boxen och gräver runt i höet lite mer än vanligt.
Dygn 328 i dag.
IMG_6612.JPG
 
Jo då, efter en del dramatik då krystvärkarna inte kom igång förrän ca 45 min efter att vattnet gått och Najomi hade det rätt jobbigt, så kom hon äntligen!
Världens sötaste lilla stoföl som får arbetsnamnet Maja i väntan på ett mer sofistikerat namn 😁
Har nappat henne ca 2 dl och nu väntar vi på att hon ska komma upp på benen. Kämpar för fullt!

IMG_6647.JPG
 
Tack! Hon är bedårande :love:
Men hon har ännu inte fått sig upp på benen. Har försökt men inte lyckats. Försöker dock inte tokmycket. Vi har försökt hjälpa henne men det är som att benen är lite för svaga ännu. Har nappat henne 5 dl. Reffen har visat kring 23-24.
Bör jag bli orolig?
Äter med god aptit när hon får flaskan och försöker dia på allt hon kommer åt.
 
Hon föddes 01.30 och nu strax innan 7 har hon inte fått sig upp. Dock märker man att benen blir lite starkare för varje gång vi hjälper henne upp. Men hon kan inte stå själv.
 
Inför fölningen så behöver vi ju skaffa hem en nappflaska. Men för en som aldrig haft barn är det här med nappflaskor en djungel.

Vilken ska man välja? Tips någon?

Hästen är stor som ett hus och en del är vätska som jag hoppas släpper snart för hon har det jobbigt. Idag är dygn 307. Har införskaffat kamera till stallet då jag är helt övertygad om att denna madam kommer vilja föla ifred. Förra stoet vi hade hemma gjorde det på kvällskvisten när vi var i stallet, Mest okomplicerade ever. Här måste vi hålla utkik efter redbag och vara behjälpliga.

Hon går i dagsläget med en liten ponny ska se om vi inte ska flytta över ponnyn till mitt andra sto och ge henne lite egentid om det inte stressar henne. Helst hade jag velat ha alla hästar ihop på dagran men är man så dum och åker och köper ett sto med bara nån månad kvar innan fölning vill man inte gärna släppa ihop dem.
 
Inför fölningen så behöver vi ju skaffa hem en nappflaska. Men för en som aldrig haft barn är det här med nappflaskor en djungel.

Vilken ska man välja? Tips någon?

Vi har en 1 litersflaska för lamm till fölen, de brukar gilla den storleken på nappen . Finns på typ, Granngården. Ett tips är att rugga upp nappen lite i förväg, annars gå det väldigt trögt att nappa dem ur den. Efter att ha förlorat vårat sto efter fölning skulle jag även råda att ha mjölkersättning hemma, ifall det värsta händer. Det blir rörigt ändå att lösa det med amma, och inte sällan fölar de ju nattetid så det kan vara svårt att fara i ilfart och köpa mjölkersättning också.

En supersmart grej som hjälper mjölka ur stoet är en bröstpump, det går så mycket lättare! Bara den är stor nog så spenen passar så sparar den verkligen på armarna på en.
 
Hehe tänkte passa på idag när hovis var på besök att ställa min tant i kanten på rapsfältet, tanken var vackra bilder på en häst med spetsade öron osv. Hästen var inte av samma åsikt utan ville äta, enbart... :) Hon har förvandlats till nån Mulle-figur som jagar mat konstant. Mindre än 2 månader kvar nu!
20180515_162617.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 836
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 145
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp