Dräktighet på katt!?

Sv: Dräktighet på katt!?

För att?

Att ultraljuda en normalt hanterat katt borde inte vara några problem, så sant katten inte har stora problem med att transporteras. Jag ultraljudar vid varje kul för att ha koll på ungefär hur många jag kan förvänta, och samtliga av mina honor tycker det har varit jätteskönt med all uppmersamhet och kelande på magen vid undersökningen.

Om katten är så stressad att den inte går att transportera i bil är nog den enda årsaken jag ser till att det inte är en bra ide att ultraljuda.

Bäst tid att göra ultraljud är veckan 4,5-6
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Gugge öppnade en gammal tråd men jag skulle inte heller rekommendera att göra UL på en dräktig katt. Det är ett stressmoment då veterinären vill raka magen och helst lägga dem på rygg.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Som sagt, har man en välhandterad katt, så tycker jag inte det är något problem. Mina ligger inte på rygg heller, dem rakas lite på magen och så får jag bara lyfta upp fronten på dem, så att dem står på bakbenen. Mina har iaf stått och trampat i luften med framfötterna, men dem är ju sociala och vana att fara lite rundt också.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Jag undviker onödiga besök till veterinären enbart ur smittosynpunkt och en dräktig honkatt är det minsta jag vill dra hem någon smitta med. Hur många kattungar som finns i magen är inte det allra minsta viktigt. Det visar sig ju med tiden hur många som överlever fram till förlossning.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Som sagt, har man en välhandterad katt, så tycker jag inte det är något problem. Mina ligger inte på rygg heller, dem rakas lite på magen och så får jag bara lyfta upp fronten på dem, så att dem står på bakbenen. Mina har iaf stått och trampat i luften med framfötterna, men dem är ju sociala och vana att fara lite rundt också.

Alla gör inte så. Ända ggn jag åkt in för att ultraljuda en dräktig katt rakade de hela magen på min korthåriga katt och försökte tvinga henne på rygg.
edit och hon är välhanterad
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
282
Senast: Jeps
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 315
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp