Drar ner huvudet vid ridning

linneaborjel

Trådstartare
Jag håller på att skola om en travare till dressyrhäst och det har uppstått ett problem. Förut gick det att hålla stöd i tygeln med hennes mun utan större problem, men nu så fort hon tycker att det blir lite jobbigt drar hon ner huvudet ända ner till marken jättesnabbt så man antingen tappar tyglarna eller slits ur sadeln. Hon har nästan gått omkull några gånger nu eftersom hon snubblar på sitt eget huvud om jag driver framåt, hur ska jag göra?
 
Skaffa en tränare som kan hjälpa dig?
Vad har du för erfarenhet av att utbilda hästar när du tagit på dig att skola om en travhäst? Det är bra mycket svårare att skola om än att rida in, och bara det skulle jag aldrig klara utan tränares hjälp.
 
Hästen protesterar troligen på överbelastning eller för att skydda ryggraden (att kotorna komprimeras, eller tvärtom - överstretching av ländryggen t ex, vanligt när man försöker rida en häst i en form som den inte klarar av eller be den använda kroppen på sätt som är obekvämt).
Drar dom NER huvudet upplever jag att det är bakdelen dom vill skydda. Alltså till exempel ländryggen, bakknän, hovarna eller vad det nu kan vara. En ganska enkel grej att kolla själv är att inte sadeln trycker på ländryggen när ryttaren sitter i sadeln. Och att man inte råkat överstretcha länden genom att be hästen gå djup och rund t ex, eller "på tygeln" när den ännu inte orkar det så den mest flexar på nacken och hamnar bakom lod eller bakom hand.
En ännu enklare lösning isåfall - uppresande tygeltag så du lyfter upp och fram hästens huvud varje gång den hamnar för lågt och/eller dippar in med nosen. Kan ta lång tid att lära bort om dom väl vant sig. Huvudet ska vara åtminstone i höjd med manken eller högre, och näsan framför lod.
Varmblodstravare är ofta extra känsliga om ländryggen och bakknäna, åtminstone tills dom väl blivit skolade och starka, förutsatt att dom inte visar sig ha haft något fysiskt problem så man aldrig kommer dit. Det kan låta bakvänt men är mycket snällare mot länd och bakknän att se till att hästen får en friare form. Råkar hästen dippa in bara litegrann kan det krävas en tränare som hjälper till att bedöma om det ändå kommer bli konstruktivt, eller om man även då ska vara petig och plocka upp/fram huvudet.

Känner ni inte igen er, att hästens huvudposition inte alls påverkats av ryttaren men den gör så ändå - då skulle jag kolla efter andra problem fysiskt med bakdelen, ryggen eller hovarna. Annars - superenvist plocka upp hästen igen och driv gärna lite framåt samtidigt om inte hästen bara stolpar iväg då.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag har ganska nyligen börjat rida en (medryttar)häst som har "en räv bakom varje öra". Han är helt enkelt opålitlig vid ridning, både...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 666
Senast: Takire
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp