Bukefalos 28 år!

Dressyrfrågor

N

nossredna

Hej! Jag har ridit i ett år och vi har nyss börjat med mer avancerad ridning, grejen är det att jag fattar ingeting av vad läraren säger när hon snackar om att ställa hästen m.m? Undrar om någon här kanske kunde föklara mer nogrannt?
- Vad menas med att hästen trampar under sig? Hur kan man se om hästen trampar under sig och jobbar med bakbenen?
- Hur ställer man en häst i hörnerna, alltså hur ligger tyglarna och skänklarna m.m Hur ser det ut när en häst är stäld i hörnerna?
- På en volt säger alltid min lärare att vi ska försöka få in rumpan, så att den inte liksom prutar ut? Hur gör jag det då? Alltså vad gör man för att få en korrekt volt?
Försök nu snälla ni, att föklara på ett sätt så att en nybörjare förstår! :) Tack, vet att det blir många frågor :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrfrågor

Oj många frågor. Jag är inte bra på att skriva förklarningar men ska ge ett försök.:crazy::D

1) Att forma hästen i tex hörnen.
Ha en stadig ytter alltså din ytter tygel får inte glappa, håll om hästen med skänklarna, vinkla höften något så att du känner att hästen blir lite som en banan. Är hästen ställd i vänster säger vi, så kan du se en del av vänstra näsborren och ögat.Tänk dig att du ska rida in på en volt hur du kanske ställer hästen men i stället för att gå in på en volt så gör du det bara i hörnen. Alltså böjer hästen lite grann. Om rumpan skjuter ut så får du flytta bak din skänkel så att det pareras. Ha alltid en stadig ytter.

När en häst trampar under sig så innebär det att vikten har flyttats bak och ryggen höjs, den orkar bära sig och man känner hur tex traven blir mkt bekvämare och att energin kommer bakifrån.
 
Sv: Dressyrfrågor

Bästa tips jag kan ge är att fråga din lärare.
Jag vet av egen erfarenhet att de vill att man frågar istället för att försöker utan att man förstår,
och dem är ju där för att lära ut så frågor är aldrig fel. Hjälper säkert flera i din grupp också som inte vågar fråga ;).
Och man kommer mycket längre i sin ridning om man verkligen frågar om man inte förstår.

Jag vet att jag satt i flera år innan jag fatta hur man gjorde en viss rörelse.
Tillslut fråga jag och sen dess sitter det i ryggmärgen..
Sen att läsa om hur man gör är mycket svårare än att göra det sen.

Jag är jätte dålig på att förklara så jag överlämnar detta till andra :D.

//Lina
 
Sv: Dressyrfrågor

Gå till biblioteket och låna "Ridlära" av Bo Tibblin. Där är bra förklarat och bra bilder.
Lycka till med din ridning!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 481
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 866
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
Träning Efter en lektion där vi skulle jobba med att sitta två steg, stå ett osv. i trav, så känner jag mig lite smått värdelös. Har någon några...
Svar
6
· Visningar
957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp