Behöver hjälp att bolla tankar, blir inte klok på min häst

Bakknän ÄR väldigt lömska just för att det kan vara svårt att upptäcka hälta där, så där skulle jag ha legat på lite till.

Tanken att ge smärtstillande trots att han är ”frisk” är just för att då kunna rida på som vanligt och se om beteendet blir bättre, då är det antagligen pga smärta han gör som han gör, och då är det läge att göra en ordentlig genomgång.
Blir det ingen skillnad så kan beteendet sitta i huvudet om han varit med om något trauma, eller att det bara är sån han är.

(Däremot ska man ha i åtanke att det självklart kan vara pga smärta endå, trots att han inte skulle bli bättre på smärtlindring. Han kan ha haft ont så länge så han vet att det kommer göra ont och reagerar där efter, trots att han är smärtlindrad.)
Smärtstillande i form av de vanligaste preparaten som ges till häst hemma tex butta eller metacam är NSAID preparat som motsvarar normala receptfria värktabletter. De är visserligen smärtstillande och antiinflammatoriska men tar knappast bort svåra smärtor på ett sätt som gör att man kan dra slutsatsen att hästen inte har ont eller att "någonting sitter kvar mentalt" om den fortfarande krånglar vid ridning.

Visst kan man prova att vila hästen och ge den antiinflammatoriskt ett par veckor för att se om rörelsemönstret förbättras men det enda man egentligen kan säga av det är att hästen då uppenbarligen har lite ont någonstans men inte extremt svåra smärtor.
 
Som Angel skrev. En häst med smärta kan äta NSAID utan att bli bättre men orsaken är ändå smärta.

Jag har, på veterinärs inrådan, satt en hund och en häst på smärtlindrande för att se om det blev förändring i beteendet. I ena fallet en liiite förändring som inte märktes om man inte kollade extremt noga. I andra fallet ingen skillnad.

Båda hade ont. Skitont faktiskt. Båda från led/er. Båda hade undersökts av flera vet utan att "hitta något". Den ena hittades av sjukt duktig ortopedvet som noterade att hunden höll andan och blundade vid provokation av led. Den andra av att man gick in och bedövade bakknä trots ren på böjprov och ohalt och sen ultraljudade.

Så det är inte alls så lätt som att sätta hästen på metacam och beter den sig likadant vet man den inte har ont. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 301
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 081
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp