Bukefalos 28 år!

Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Lager

Trådstartare
Har ni sett denna undersökning? Väldigt intressant tycker jag, som främst tränar just dressyr. Någon som vill kommentera?

Jag nämnde den här undersökningen i en annan tråd, men tycker att denna fråga är värd en helt egen diskussion...

Är dressyrhästarna mer pressade av dubbla signaler såsom studier visar?
Det är ju inte amatörer som ridit hästarna genom att dra fram och sparka bak så att säga, det ska ha varit utbildade beridare.

Utklipp från:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=58155&a=Dressyr%20kan%20g%F6ra%20h%E4star%20stressade

"Häst
Onsdag 10 februari 2010

Dressyr kan göra hästar stressade
Dressyrridning är mer stressande för hästar än till exempel hoppning. Stressen leder till stereotypa beteenden som krubbitning, enligt en fransk studie.

Dr Martine Hausberger och hennes kollegor vid Université de Rennes 1 delade in 76 franska ridvalacker i grupper, beroende på vilket arbete de skulle göra.

Grupperna fick bland annat träna fälttävlan, hoppning, dressyr eller voltige en timme om dagen. Resten av dygnet stod de uppstallade och sköttes likadant, skriver Equine Science Update.

Av de 76 hästarna i studien visade 65 stycken minst ett stereotypt beteende. Bland hästarna som reds i avancerad dressyr fanns störst problem med allvarliga beteendestörningar som krubbitning, luftsnappning, huvudskakningar och nickningar.

Slickande och bitande var mer vanligt bland hopphästar och fälttävlanshästar. Hästarna som använts till voltige, där gymnaster gör akrobatiska övningar på hästryggen, visade minst tecken på stereotypa beteenden. Där det förekom var de av mildare slag, som lek med tungan.

Forskarna tror att dressyrhästarnas beteendeproblem kan bero på stress. Instruktioner som hästen kan uppleva som motsägelsefulla är vanligare inom avancerad dressyrridning än de övriga sporterna. Bland annat uppnås de samlade rörelserna genom att ryttaren hindrar hästen att gå framåt med hjälp av tyglarna, samtidigt som hon eller han driver hästen framåt med skänklarna, enligt Equine Science Update.

Studien heter Could Work Be a Source of Behavioural Disorders? A Study in Horses.
"

http://www.equipage.se/artikel2358/dressyr_kan_gora_hastar_stress.html

http://busenkelt.wordpress.com/2010/03/05/stereotypa-beteenden-paverkas-av-traning/
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Jag är absulot ingen expert inom ämnet tävlingar och tävlingshästar m.m, men jag tycker faktiskt att dressyrhästarna verkar mest stressade och svårhanterade. Jag har även hört det från en riktigt duktig uppfödare.
Så ja tror absolut att de kan stämma att dressyrhästarna har mer stressrealaterade olater än hopp/fälttävlan/voltige hästar. Skulle gärna höra åsikter från någon med erfarenhet ! :)
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Nu läste jag bara det du skrivit, men det kan inte vara så att hästarna helt enkelt stimuleras (både fysiskt och psykiskt) på ett annat sätt i de andra grenarna, så de helt enkelt mår bättre?

Jag kanske missförstod, men tränade hästarna "sin" gren varje dag?

Enl den erfarenhet jag fått så märker man ju iaf tydligt att en häst som får göra "roligare" saker, eller bara mer varierande saker mår betydligt bättre, och har glimten kvar i ögat än de som bara pressar på banan.
Även de hästar som är dressyrinriktade. Dvs, ju mer de rids på banan, desto sämre mår de helt enkelt. Att bara ridas dressyr på banan är ju extremt enformigt hur man än lägger upp arbetet.

Men det är klart, stress kan ju också ha med saken att göra. Jag tror alla hästar mår bäst av att få släppa loss och slappna av regelbundet. Att bli "fasthållen" (dvs ridas i form) jämt gör ju att hästen blir mer "instängd" och det kan säkerligen ge mer stress.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

jaghar sett det hrä förut - och har hänvisat till Andrew Mac Lean, som förklarar exakt vad det här beror på

Grejjen är att det finns ett ridsystem nedskrivet för kommunikation med hästen, detta ridsystem kräver vissa förutsättningar för att fungera i praktiken, genomsläpplighet i ryttarens sits, smat dennes förmåfa att kommunicera rätt

Finns dessa grundföruusättningar så håller sig hästen självborta från för mycket tryck i munnen genom sin hållning = ingen stress

saknas grundförutsättningarna så blir det ett konstant tryck i munnen - och skillnaden mellan DRessyhästar och övriga discipliner ät att de alltid hålls komprimerade mer eller mindre - då får aldrig sträcka ut och slappna av i en mer öppen form

Här Andrew skriver om misslyckad komunikation här, men det sitter i sitsen också...

Och i systemet på tävling där man premierar lydnad före korrekthet så även de ryttare som egetligen kan rider hästen med alldeles för mycket kontkat fram

Sedan hur många av er gör kopplingen till Kittel och Scandics tunga :angel:

räck upp en hand!
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Dels är ju hästarna i voltige en helt annan sorts häst, det är inte så konstigt egentligen, det är knappast moderna GP-hästar.

Men ang dressyrhästarna så ja, jag antar att de kanske har minst omväxlande arbete, om de endast står i box och rids på dressyrbana (som jag fattade det) De är i hög kondition och får inte utlopp på samma sätt som en hopphäst eller ft-häst tex. tänker jag.

Men sen är det väl en fråga om HUR de rids, det är ju många variabler att ta med. Man skulle vilja se en studie med olika dressyrhästar, tränade enligt olika system, hage eller inte, omväxlande träning eller inte osv osv.

Har inte läst länken..
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

*kl*

Min tanke är att det kan ha med avel att göra lika mycket som med typen av stimulans. Man eftersträvar ju vissa psykiska egenskaper i aveln inom de olika grenarna.

Fanns det dessutom inte någon undersökning som visade att dressyrhästar på hög nivå (hbl) var mest "korkade" av de olika raserna?
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Nu läste jag bara det du skrivit, men det kan inte vara så att hästarna helt enkelt stimuleras (både fysiskt och psykiskt) på ett annat sätt i de andra grenarna, så de helt enkelt mår bättre?

Jag kanske missförstod, men tränade hästarna "sin" gren varje dag?

Men det är klart, stress kan ju också ha med saken att göra. Jag tror alla hästar mår bäst av att få släppa loss och slappna av regelbundet. Att bli "fasthållen" (dvs ridas i form) jämt gör ju att hästen blir mer "instängd" och det kan säkerligen ge mer stress.


Som jag förstod det så tränade hästarna bara på "sin" gren under själva undersökningen, ja. Tanken var att göra tydligt mätbara skillnader i hur hästarnas beteende påverkades av deras träning. Så att stressen var en reaktion på just ensidig ridning kan säkert stämma delvis, men då borde voltigehästarna visa samma symptom - om någon är ensidigt så är det väl att jogga runt på volt?

Jag tolkade resultatet som att man bedömde dressyren som så krävande mentalt (mer bestraffningar genom ex utebliven eftergift om hästen gav efter för sina egna känslor/behov), att stressen ökade även utanför banan. Det som jag blev förvånad över var att det inte var några amatörer som tränade hästarna, de ska ha tränats av beridare som borde följa utbildningskalan och inte pressa fram stessbeteenden hästarna... eller jag är kanske bara naiv?
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Jag orkar inte läsa hela artiklarna. Men bara i dtt urklipp av det står det bla att samling uppnås genom motstridiga hjälper som att hindra hästen från att gå fram med tygeln och driva med skänkeln för framåt.

Är det så att man ridit dem så illa, är kunskapen hos de som gjort studien så låg att man inte kan tro på den? Det är det jag funderar över.

Samling uppnås ju inte genom att bromsa hästen i munnen. Visst fasen kommer hästen bli stressad då om man driver. Samlar gör man med sitsen. Och förhoppningsvis har man lärt hästen att skänkeln betyder energi och inte fram. Om den ska fram eller bak eller stanna på stället styr man med sätet.

Att utbilda en häst till högre skola dressyr är ju inget man gör på en pisskvart, eller för den delen som Svensson-ryttare. Det krävs ju att man har en ingående förståelse i att systematiskt utbilda hästen steg för steg.

Jag har inga problem med stress i mina dressyrhästar. Men så rastas de av som de behöver och fostras och utbildas i avspänning. Då är den ena tom utdömd för psykprob för en herrans massa år sedan.

Jag tror dock att många skulle må bra av att lära sig mer om hästhantering utöver ridningen. Och med det skulle man nog kunna få flertalet av de nya, lättare och mer högblodiga tävlingsdjur vi har idag att coola ner sig och lyda bättre avsuttet och uppsuttet.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Tyvärr är du nog naiv.;)

Det finns otroligt gott om folk som utbildat sig och arbetat hela livet med hästar som faktiskt inte kan mycket alls. Jag brukade bli förvånad, sen ledsen och nu mest bara lite uppgiven.
Men jag är själv ingen GP-ryttare. Så who am I to blame, liksom.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Men bara i dtt urklipp av det står det bla att samling uppnås genom motstridiga hjälper som att hindra hästen från att gå fram med tygeln och driva med skänkeln för framåt.

Är det så att man ridit dem så illa, är kunskapen hos de som gjort studien så låg att man inte kan tro på den? Det är det jag funderar över.


Detta reagerade jag också på, jag har ingen bra förklaring till varför det står så. Men de skriver också att ryttarens krav på total kontroll över hästen var en del i stresspåslaget, att man inte accepterade några känslouttryck från hästen (ex bakutspark) under träningen.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Dels är ju hästarna i voltige en helt annan sorts häst, det är inte så konstigt egentligen, det är knappast moderna GP-hästar.

Men ang dressyrhästarna så ja, jag antar att de kanske har minst omväxlande arbete, om de endast står i box och rids på dressyrbana (som jag fattade det) De är i hög kondition och får inte utlopp på samma sätt som en hopphäst eller ft-häst tex. tänker jag.

Men sen är det väl en fråga om HUR de rids, det är ju många variabler att ta med. Man skulle vilja se en studie med olika dressyrhästar, tränade enligt olika system, hage eller inte, omväxlande träning eller inte osv osv.

Har inte läst länken..

Ja - det vore intressant med en sådan studie! Här har man försökt göra resultatet så lätttolkat som möjligt genom att sätta alla hästar i en lite ovanlig situation. Ingen utevistelse och väldigt ensidig träning. Men det är ändå intressant att hästarna som reds av amatörer mådde bättre mentalt än de som tränades av proffs... Det fanns fälttävlan, hopp, "amatör", dressyr och voltige. Voltigehästarna och "amatör"-hästarna, alla av samma ras och kön, hade lägst stresspåslag.
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Tyvärr är du nog naiv.;)

Det finns otroligt gott om folk som utbildat sig och arbetat hela livet med hästar som faktiskt inte kan mycket alls. Jag brukade bli förvånad, sen ledsen och nu mest bara lite uppgiven.
Men jag är själv ingen GP-ryttare. Så who am I to blame, liksom.

:o Kanske är det så, men jag blir ganska nedstämd vid tanken... Jag har någon vision om att man faktiskt som beridare och tävlingsryttare på högre nivå får med sig/utvecklar en viss hästkänsla. Men igen - det kanske bara är fördomar och rosa moln. :confused:
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

men vadå "man" vissa gör ju så i eliten - och de som inte gör så är ju så försvinnande få att de inte märks i den stora klumpen, och som jag skrev - även de som inte rider så - rider ju med starkare kontakt på tävling

Läs också om alla ridproblem här så kan du ju fundera över huruvida hästarna har rätt kontakt med bettet

Ska och gör - är inte samma sak

(bara en hand uppräckt?)
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

:o Kanske är det så, men jag blir ganska nedstämd vid tanken... Jag har någon vision om att man faktiskt som beridare och tävlingsryttare på högre nivå får med sig/utvecklar en viss hästkänsla. Men igen - det kanske bara är fördomar och rosa moln. :confused:

det beror på var du är utbildad
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

Samling uppnås ju inte genom att bromsa hästen i munnen. Visst fasen kommer hästen bli stressad då om man driver. Samlar gör man med sitsen. Och förhoppningsvis har man lärt hästen att skänkeln betyder energi och inte fram. Om den ska fram eller bak eller stanna på stället styr man med sätet.

Det där varierar! Holländarna lär hästarna att skänkeln ALLTID betyder fram, och tygeln ALLTID stopp. Hur det får ihop samlingen vet jag inte riktigt, men för hästen är det väl knappast någon skillnad på att gå i mellantrav framåt med energi och gå i passage med energi om den är tränad för det?
 
Sv: Dressyrhästar visar fler stereotypa beteenden

men holländarna kritiseras ju också starkt för att de medvetet rider och gasar och bromsar samtidigt

Kolla in min länk också
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp