Dressyrsadel mellanprisklass

DressageNerd

Trådstartare
Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare". Budgeten för den begangnade sadeln ligger +/- 10 000:-

Normal manke, inte så bred på sidan om manken men lite bredare bogblad och bred samt rätt rund över ryggen(alltså inga takformade bossor). Det syns inte på bilden men hon är rak i rygglinjen och lika hög över baken som över manken. Sadeln bör ha rundbossor då jag måste få plats med en 18" sadel.

Jag sitter bäst i sadlar med smal midja och inte för stora vulster. Lång överskänkel så jag vill inte ha sittpunkten för långt fram i sadeln.

Tips mottages tacksamt! Vet någon om det finns andra prestigemodeller som inte är så uppbyggda bak och som är lite bredare i kanalen? Någon som vet hur Ordo Equester ligger på hästarna? Amerigo? Jaguar? Globus Crincle?
fogy7zS.jpg
 
Hur pass bred kanal?
Måste det vara rundbossor?
Är du väldigt lång, varför du behöver ha ett 18" säte, eller är det sittdynorna som måste få plats? I sådana fall kanske en sadel med öppet, flatare säte ger mer frihet, och ryms i en storlek mindre.

Jaguar, Globus Crincle och Röösli kan vara värt att prova. Childeric DI. Passier (compact är kort med vid kanal, eller kanske nån äldre rundbossad du snubblar över). Santa Cruz Leopold STP är riktigt bred och inte extremt lång heller. Finns ju en del sadlar som uppfyller dina krav på marknaden men rundbossade sadlar har blivit svårare. Och priset gör det riktigt svårt - urvalet begränsat.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 077
Senast: super
·
Utrustning någon med något tips? Har en unghäst med ganska smal bog, normal mot bred manke, ganska markerade bogblad, typ några mm mellan bogblad...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: caballus
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 693
Senast: tuaphua
·
Utrustning Efter att ha provat det mesta känns det som börjar jag ge upp.. Jag har ett arabsto med kort (inte superkort) och bred rygg. Manken är...
Svar
13
· Visningar
1 764
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp