Bukefalos 28 år!

dressyrsadel till juniorryttare

B

busmaja

Hej

Min dotter tränar dressyr och har börjat tävla. Nu är det dags att hitta en bra dressyrsadel.

Vad rekommenderar ni?

Jag har funderingar på Andrew, Albion eller Pfiff.

Vi skall till sadelbutiken och prova om några veckor men det vore bra att ha lite info på fötterna innan vi åker dit. Om vad som är bäst.

Har förstått att man skall söka efter någon som har kortare kåpor till barn, stämmer det och vilka sadlar har det?

Finns det speciella sadlar just för junior eller vilka märken har 15" för 16" blir väl för stort misstänker jag.

Har hört att Stubben dressyr är hård i sätet. Är det sant? Vi har en stubben hopp/allround idag och den gillar min dotter.

Hon är 8 år, snart 9 år. Tävlar i hoppning också.

Vore så tacksam för tips och råd.

/Dressyrmamma
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Hejsan Min dotter är snart fyllda 9 år och älskar:love: sin Morris & Nolan dressyrsadel för ponny inte farligt dyr och är byggd presic som den stora M&N sadlarna med gelsits osv. Kan varmt rekomendera den om den skulle passa er ponny. Lycka till:)
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Tack för ditt svar undrar nu vilken sitsstorlek du har på din dotters dressyrsadel? Är den omvärmningsbar i vidden?

Har hon 16" eller finns den i mindre?
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Det kanske inte blir för stort om hon provar en dressyrsadel som är 16", dressyrsadlar brukar ju vara lite djupare i sätet och upplevs därmed lite mindre :) Hur stor är ponnyn då, det är ju viktigt att sadeln inte blir för lång.

Enda sättet att veta om sadeln passar hästen och ryttaren är ju såklart att prova. Sen om en stubben passar är det inte alls säkert att en M&N gör det. Stubben är oftast lite mer svängd i bommen och M&N lite rakare (rätta mig någon om jag har fel). Stübben har ju en dressyrsadel i ponnymodell, så om dottern trivs i sin andra sadel och den passar hästen så tycker jag att du ska prova den!
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Wintec har 15 tummare. Passier Young Champ är ju bra till så ryttare med.
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Vi har haft Stübbens juniordressyrsadel, det fungerade alldeles utmärkt. (Den var utprovad av utprovare).
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Av de du räknar upp skulle jag helt klart ta Albion. Pfiff har haft en hel del problem med sina sadlar (sök på lite trådar under utrustning på Pfiff) men bl.a. sneda bommar. De finns heller inte i så väldigt breda bommar så det får inte vara så kraftig ponny om de ska fungera. Albion är däremot generösa i sina bomvidder. Men finns de i så små sitsstorlekar?
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Ja hon har haft 15 tum nu men vi ska byta nu till 16 tum hon är ganska läng för sin ålder, de går inte ändra i bomen.:bump:
 
Sv: dressyrsadel till juniorryttare

Ja hon har haft 15 tum nu men vi ska byta nu till 16 tum hon är ganska lång för sin ålder, de går inte ändra i bomen.:bump: M&N är till lite rakare ryggar som en annan skriver men det är mycket värd att prova tycker jag lycka till;)
 

Liknande trådar

M
Utrustning Vi har precis köpt en c -ponny och ska ut och jaga dressyrsadel till den... Tidigare har den haft en dressyr morris and nolan 16 tum...
Svar
5
· Visningar
2 134
Senast: maggan1010
·
Utrustning Min yngsta flicka, 9 år, 135 cm lång rider idag endast i sin hoppsadel. Den funkar ok i hoppning, men värdelös att rida dressyr i då det...
Svar
4
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·
B
  • Låst
Träning Hej Min dotter tränar dressyr och har börjat tävla. Nu är det dags att hitta en bra dressyrsadel. Vad rekommenderar ni? Jag har...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: IngelaH
·
S
Utrustning Jag har ju till och från rätt många hästar, och därför även sadlar;). De hästar jag haft tidigare som jag ridit har varit sportiga i...
Svar
10
· Visningar
2 301
Senast: HeJe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp