Bukefalos 28 år!

Dressyrsadelinköp - dos and don'ts

Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Tre hästar har väl sadelutprovare? Det ligger ju precis på gräsen till Kungälv, så det är inte så långt. Sen finns Sandris i Vårgårda, och finns det inte nån i Kungsbacka också?

Apropå sadlar så tycker jag också om Amerigon :)
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jag har ju en Amerigo som jag är hemskt nöjd med. :love: Men har tidigare haft County, Frank Baines, Morris & Nolan, Passier i dressyrmodell så det är bara att fråga om du undrar över ngt!
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Ja, Kieffern är jag ju lite rädd för, efter varningens ord från tidigare Kiefferägare. :crazy: :o

Ja, en begagnad vore ju guld - om det inte var så jäkla svårt att hitta bra begagnade. :crazy: Framför allt eftersom jag behöver hjälp att prova ut den också - OCH passa mig. Finns ju inte så många begagnade i den sitsstorlek jag vill ha. :o (Dags att banta SaraMara kanske? :angel: :o)

Hmm. Knivigt det här. Får väl börja rida dressyr i min hoppsadel istället, den ligger väl (än så länge) ganska bra... :D
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jo, Tre Hästar har nog en - men de åker ju inte ut. Har dessutom inte så mycket att välja på som jag önskar. Och jag ryser bara vid tanken på att stå där på deras parkering och prova sadlar på min bilrädda häst - kan bli GRÄSLIGT dyrt. :crazy: :D

Sedan vill jag ju gärna provrida i sadeln också, inte bara lägga på den och känna så, vill kunna se hur den ligger under rörelse, och känna hur den känns för mig.

Kungsbacka hade jag glömt bort - har de auktoriserade sadelutprovare? De har ju ett bättre sortiment. Någon som vet hur det är med Haglunds kanske?
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jag har en Albion SL, kanonskön. Sitter inte heller fastlåst, har också rätt stor rumpa så jag har en 18 tums sadel. Pållan har rak rygg och är av den grövre typen. Det var bara Albion och Passier GG som låg bra på henne. En ny Albion SL kostar cirka 20.000 kr. Har funnits en begagnad till salu här på Buke, ser jättefräsch ut med garanti kvar. Kan vara värt att kolla in...
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Kan tillägga att jag köpte min Albion SL begagnad och den kommer från Göteborg. Haglunds sadelmakeri tror jag det hette. Fick med kvitto och garantibevis.
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Tack för tipset!

Haglunds köpte jag min första dressyrsadel till nuvarande hästen av - fungerade bra. Den var dock mer en "slit och släng-sadel" så den provade jag själv hemma med hjälp av stallkompisar och tränare... :o
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Vad jag kan se på deras hemsida, så har de sadelmärken av god kvalité och kan bistå med sadelutprovningen.
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jag har fått höra både det ena och det andra av missnöjda Kieffer-ägare. Tyvärr. För JAG trivs bra i de flesta Kieffersadlar jag suttit i (har aldrig haft någon själv dock).

De har varit sneda, fel på bommen, ställt till massor av problem och skador på hästarna. Om man skall tro dessa "olyckskorpar" i min närhet alltså. Och det gör jag ju, eftersom jag inte har någon lust att chansa. :o
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Men hur ser man om den är sned om man inte kan något? :crazy: JAG kan erkänna att jag nog inte skulle se det iaf, man litar ju till att en sadel som är helt ny är "okej" så att säga. :o

Finns det kurser för presumtiva sadelköpare tro? :idea: Jag skulle nog behöva en sådan! :D
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Ellen Ofstad har haft såna kurser, finns en video att köpa också.

Sandris har ju ridbana och efter vad jag kan se på hemsidan massor med sadlar. Vårgårda är ju inte så långt från dig! www.sandris.nu tror jag adressen är.
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Okej! :) Så det FINNS verkligen. Tufft! :bump:

Sandris skall jag kolla på, senaste gången jag letade sadel strök jag av någon anledning dem som alternativ - minns inte varför faktiskt. :crazy: :confused:
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

du får försöka komma i håg det då. ;)
själv har jag ingen erfarenhet av dom, men verkar ha mkt bra utval.
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

När jag tänker efter var det nog pga att jag letade begagnat då, och de inte hade det inne som jag ville ha. Ingen värre orsak än så alltså! :D
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Skulle också rekomendera Kieffer,County eller Morris och Nolan.Sköna sadlar alla tre.Själv har jag haft ett flertal Kieffersadlar (till olika hästar) under 20 år och jag har aldrig haft problem med dem,inga ryggproblem på mina hästar(peppar peppar).Heller aldrig varit problem vid omstoppningar eller dylikt.
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

På Susans häststuga i Veddinge finns en tjej som är auktoriserad sadelinprovare. Hon kom ut till mig med 20 sadlar :-) 2 passade... Hon var mycket noggrann och kunnig. (Jag bor i GBG också)
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Såg att en begagnad Röösli (vet ej modell) här kostade 19500. :crazy: Vet ej om det är överförbart till alla andra förstås, har bara sett en.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 575
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 048
Senast: MiniLi
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
601
Senast: Freazer
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 149
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp