Bukefalos 28 år!

Dressyrsadelinköp - dos and don'ts

SaraMara

Trådstartare
Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jahapp. Dags för ny dressyrsadel känner jag. Dels trivs jag inte fullt lika bra i min dressyrsadel längre - vilket säkert kan höra samman med det faktum att den inte längre ligger riktigt bra på min häst.

Har idag en Prestige Hippos, men märker nu att den ligger an för hårt på "mitten", som om sadeln låg lite och balanserade på mitten. Sedan börjar den bli för trång också, så det är helt klart läge för ny.

MEN, hur gör jag? Eftersom kusen min nu börjar bli "vuxen" vill jag köpa en BRA sadel. Har strax över 20.000kr att lägga (runt 25.000kr max).

Vill ha den utprovad av någon DUKTIG. Alltså inte någon försäljare i ridsportbutik som gått en utprovningskurs för att kunna hjälpa till vid försäljning av deras egna sadlar.

Vet inte alls vad som kan tänkas vara aktuellt - men jag vill ha ALLA tips, tankar och idéer som möjligt är. Funderar över lufstoppat - vad har ni för erfarenheter?

Hästen min är en ganska grov halvblodsvalack, lägger in några bilder längre ner på hur han ser ut ifrån sidan.
Jag är lång, rätt tjock (behöver minst 17,5 i sitsen - mer om sadeln är djupare skålad) med rätt långa ben. Vill inte ha för mycket klossar vid benen, gärna en del, men vill inte bli "fastlåst".

Märken ni kan rekommendera eller avråda från? Vill inte gå i fällan och köpa en sadel för mycket pengar som sedan blir förstörd på några månader pga dålig kvalitet. Vill gärna ha möjlighet att korrigera sadeln efter hand som hästen ändrar sig.

Snett framifrån
Från sidan

Jättesvårt att se på foton, det förstår jag med.

Tar tacksam emot alla tips och idéer, både om utprovare, butiker, märken osv. :bow:
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jag provred i en Spirig i går och det är en bästa och skönaste sadeln jag har suttit i! Den ger stöd men den låser inte fast en (Som min Jaguar gör) Så man kommer verkligen åt hästen! Den görs efter mått speciellt efter hästen och så efter dig.. Men det tar 3 månader innan den är klar :crazy:! Den är så inte så "känd" i Sverige men Lussan har en sådan!

Annars så finns väl Mustang dit man tar med hästen och det finns väl jätte måna sadelmärken där Och luftstoppade?

I Jaguar och Childric så blir man väldigt fastlåst! Och det är väl på gott och ont!
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Amerigo Close Contact! :idea:
Det är en dressyrsadel i flatbackmodell, du slipper garanterat bli fastlåst! Min medryttarhäst har en sådan, den är mkt mjuk att sitta i och kvalitet verkar super. Den går att få med extra långa kåpor om man har långa ben! :)
Sadeln jag rider i är en extra vid och ligger mkt bra på hästen som är rätt "rejäl". Ser ut såhär på pållen: http://community.webshots.com/photo/120578647/120582361XHttdI Jag tror nog att det finns chans att Amerigon skulle passa även din pålle ( som är jäkligt snygg btw..:d ) ;) .
Har inte priset i huvudet just nu, men tror den ligger på runt 25-27 000... Dominussadlarna ska enl. ryktet vara en lite billigare "kopia" av Amerigo. Jag har inte suttit i en själv, men det kankske också kan vara värt att kollas upp?

Nirak
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jag provade ut min sadel hos Mustang i Märsta. Min sadel är av märket Jeremy Rudge och är handgjord i Walsall, Storbritannien. Finns i alla möjliga storlekar och utformningar och jag tror att man kan specialbeställa sadlar direkt därifrån. Vet tyvärr inga andra i Sverige än Mustang som tar hem från Jeremy Rudge. Jag betalade 18000:- för min sadel.

Angående luftstoppning så är det hästen som avgör om det fungerar med det eller ej. Min häst gick nästan i taket bara vi la på en sadel med luft i så det var helt uteslutet för vår del. :D
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Har klurat över den! Kanske att det är dags att kosta på sig en BRA sadel? :love: Någon som vet hur stor sitsstorlek man kan få? Jag har STOR rumpa... :o
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Mustang? Shlm eller? :confused: Liiite långt att åka - iaf om man skall ha hästen med. :(

Spirig - låter svindyrt. :crazy: Men bra iofs! :) Några prisuppgifter?
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Den går att beställa i en mängd storlekar! ;)
Dock så tycker jag att den är rätt mkt "one size" eftersom den inte är då djup. Jag har stor rumpa ( :o ) men hästägaren är jättesmal/liten och därför är sadeln inte så stor. Men jag ryms ändå! :D
Men som sagt.. går att beställa i en mänd olika storlekar om jag minns rätt! :)

Nirak
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jeremy Rudge finns upp till strl 18 och det borde finnas det bland de andra lite dyrare märkena också tycker jag!
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Okej! Får ta mig en titt på Rid-in's sida och klura...

Får konsultera finanserna också. :D Är ju hemskt sugen. :love:
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Ja det var Mustang i stockholm som jag tänkte på!
Spirig kostar tror jag 25´000 Kr!
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Okej! Vet någon vart man kan få tag på dessa? Och har någon erfarenhet av dessa sadlar kvalitetsmässigt?
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Du har inte kollat på Venus då? Då kan man ju värma om bommen eftersom hästen växer.

Jag är inte så insatt i dressyrsadlar, så kna inte rekommendera någon speciell modell. ;) Men Passier har också ändringsbara bommar
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Har fått för mig att den är byggd efter samma princip som Hippos - och därför är för "skålad"? :confused:

Usch, kan alldeles för lite om sadlar.

Passier är för hård. :o Liksom Stübben... :o
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Finns det ingen autoriserad sadelutprovare i närheten utav dig? Liknande Mustang (flera sadelutprovare, boxar och ridhus)?
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Kan inte komma på någon? :confused:

Tar tacksamt emot tips dock! :)
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Jo det är den, men det är efter vad jag hört Amerigo också. Jag funderade ju på Amerigo/Dominus, och då sa min sadelmakare att det i princip är samma bom som i Prestige, dom gör bara bossorna extra stora baktill för att lyfta sadeln.... Så jag fick ta en "hård" Passier istället. :p
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Precis som NiraK skriver så skall du absolut ta en titt på Amerigos sortiment. Jag har precis specialbeställt en dressage close contact och den går på ca 24 000. 6 -7 veckors leveranstid (om man har tur :D )
Du kommer inte att ångra dig och både du och din häst kommer att älska den. Så här ser den ut: http://www.frogpool.com/product-202.htm
/puppan
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

Det där är ju jätteindividuellt! Om du har en häst med rak, längre rygg så är Kieffer (tyvärr...) jättebra, en kortare rygg ligger prestige bra på. Varför inte prova en Prestige Venus D? Eller Amerigo kanske? Amerigo är det skönaste jag ridit i och inte så där överdrivet dyr för att vara dyr. Annars är Venusen väldigt lik Amerigon om du frågar mig, väldigt skön sadel!
Sen om du frågar mig så är det onödigt att köpa dyra sadlar, han kommer ändra sig fleeeera gånger och du kommer svära som fan när du märker att dyra sadlar har bra andrahandsvärde = folk köper hellre en ny då eftersom det är så lite skillnad!
Hitta hellre en fin, inriden begagnad sadel; amerigo, röösli, jaguar eller vad du nu vill ha.
Finns ju massa modeller beroende på om man vill ha mycket/lite knästöd, djup sits osv.
 
Re: Dressyrsadelinköp - dos and don\'ts

www.jensensport.se

Jag har en Höpfner som jag älskar, ligger utmärkt på min fullblodsvalack som är rätt grov o har rak rygg.
Jag har korta ben men stor rumpa, sitter bra i en 17" av dessa. Min har jag dock köpt begagnad för 2500:-..... dock kostat på den 2000:- (ny stoppning) och både jag o häst stortrivs. Min sadel är gammal men är genomgången o helt felfri i bom etc. Det är mycket bra kvalitet på dem...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 580
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 053
Senast: MiniLi
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: Freazer
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp