Dricker o kissar massor...

Prosit

Trådstartare
Först, ja, vi har varit i kontakt med veterinär via telefon under dagen.... De sa att det inte lät så akut att vi behöver åka på jouren, så vi skulle ringa vår vanliga veterinär på måndag morgon. Blir han sämre däremot får vi komma in till Strömsholm.

Katten i fråga är 12 år gammal, kastrerad hane. Han är något rund... har alltid varit o är mycket svårbantad, äter lightfoder sedan 6 månader tillbaka o brukar busa o härja som en guttaperk varje dag med sin polare.

För 6 månader sedan var vi till veterinären o gjorde en hälsokoll, pga åldern o att han rosslade lite när han andades. Det togs alla prover man kan ta ur blodet, dock inget urinprov, då ingenting antyddes att det skulle behövas. Det gjordes även lungröntgen. Inga anmärkningar på nåt prov. Ingen förändring någonstans. Andningen är troligen en lätt astma, men inget som hindrar honom eller som han lider av. Han rosslar inte längre, utan det var troligtvis ett tillfälligt infall, gick över efter att veterinären väckt honom ur narkosen, så hon trodde han haft nåt litet som satt i halsen o irriterat som nu försvann.

I onsdags började han bli lite slö. Inte lika pigg på att leka som han brukar. Han började sova mycket och drack väldigt mycket när han var vaken. Kunde sitta vid skålen i 5 minuter o dricka. Han började även pinka floder. Normalt är han en minipinkare, som drillade 3 droppar lite då och då, så har han alltid gjort. Men nu är det knytnävar i lådan o det skvalar när han pinkar. Vattenskålarna måste fyllas på flera gånger om dagen. (vi har ingen sommarvärme här heller, mest kyligt och regn).
Torsdagen kräktes han, vätska. Han är lite bulimist, kan vräka i sig torrfoder o sen kräkas upp helt efter några minuter. Men detta var alltså bara vätska och ett par torrisbitar. En stor pöl.

Sen igår är han jätteslö. Han ligger helst och sover. Går inte upp och äter med samma entusiasm som normalt, vill inte busa med polaren eller med oss. Han är lite stel i sin gång och vill ligga svalt. Han som normalt är som ett plåster på mamma i sängen, ligger bara en stund o sen går han o sover i ett annat rum eller framför mammas fläkt. på dagarna ligger han gärna i draget från balkongdörren.
Han har kall och fuktig nos, något varma öron.
Ingen feberdimma på ögonen, ingen blinkhinna, slemhinnorna är normalt färgade.
Han är inte öm någonstans. Jag har klämt igenom hela katten idag, utan reaktion. Hittade en sårskorpa på ryggen efter polarens klor, men han är inte öm där. Däremot så fanns där en knöl, eller... hade han varit ute hade jag trott att det var en fästing, för så såg den ut. En utstående "blipp" som ett födelsemärke ungefär. Inte öm på den heller....

min första tanke var diabetes... men veterinären i telefonen var mer inne på njurarna. Vilket är värst?? :cry:

Han är inte sig själv... vill knappt gosa, men efter lite övertalning så stångade han mig i ansiktet och gosade som han brukar, om än lite lamt :cry:

Är så rädd att mista min bebis...

Vi har ju haft otur i vår familj. Hunden dog när den var 12 år. Hästen fick vi ha i 12 år innan han dog, mammas andra katt blev 12 år, avlivades pga juvertumörer för två år sen. Casper är nu 12 år...

Nån som känner igen symptomen?? Någon som har nåt lugnande att säga? Annars kan ni väl bara hålla en tumme att allt är bra, att han har en infektion i kroppen eller nåt som går bort med antibiotika??
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Vare sig det är njurarna, diabetes eller något annat låter det inte alls bra att han är helt slö, och jag skulle åka in med honom omedelbart. Det kan vara en akut försämring av njurarna, men det kan också vara diabetisk ketoacidos elller något annat, och både vid akut försämring av njurarna eller DKA måste behandling påbörjas omgående om katten ska överleva.

Diabetes är väl "minst värst" då det är tacksamt att behandla med insulinsprutor, lågkolhydratkost och daglig blodsockermätning hemma. Många katter med diabetes t.o.m kan sluta med insulinsprutor om de äter burkmat med låg halt kolhydrater eftersom blodsockret ofta normaliseras. Lågkolhydratfoder är även bra mot övervikt hos katter. Jag har en katt som fick diabetes efter kortisonbehandling för 3 år sedan, men hon mår bra och behöver inte längre insulin alls sedan hon bara äter färskfoder eller burkmat utan spannmål eller andra kolhydratkällor.

Njursvikt har ofta sämre prognos än diabetes, men det går ofta att behandla och bromsa upp förloppet på. Det beror bl.a lite på bakomliggande orsak, och hur långt gången njursvikten är.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Efter rapport från mamma så är han lite piggare nu på kvällen. Han har gosat, både i knät och kommit och strykit sig mot benen, o till o med jagat bort polaren från soffan en snabbis. Han har ätit kokt torsk med god aptit, både sin o halva polarens portion. Nu ligger han o slaggar på badrumsgolvet. Alltså lite piggare än när vi var där i em. Hon håller noga koll på honom, o ringer mig om det går åt andra hållet, då åker vi direkt.

Vetten på Strömsholm var stressad o lite snorkig, de hade visst mycket att göra nu, telefonen ringde i ett. Hon uttryckte sig "På SÅÅÅÅÅÅ (är 12år så urgammalt????) gamla katter, var det inget ovanligt med njurproblem, men det brukade också innebära kräkningar", vilket Casper INTE pysslat med mer än den där kräkan i torsdags.

När mamma frågade om hon tyckte mamma skulle åka till Strömsholm med honom ikväll så sa hon: jag är inte kattens ägare och det kan bara du avgöra"!!!!!! Jävla kommentar till en hönsmamma . Blev mamma FÖR orolig (var går gränsen för det???) så var hon välkommen att ringa igen...... :crazy:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Någon som inte har sett katten kan ju inte avgöra
om ni behöver åka in eller inte. Det är djurets ägare
som måste avgöra hur den mår och veterinären kan
bara råda utifrån vad ägaren säger.
Om ni känner någon som har urinstickor så kan ni
ju låna en och kolla om katten har socker i urinen.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Jo, jag vet ju det. Man blir bara lite ledsen när man är orolig o får en hård ton tillbaka. Idag är han lite piggare i alla fall, inte mamma dock :crazy:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

För ca 10 år sedan hittade jag min dåvarande husis i en pöl av blod när jag kom hem från stallet, fast trots att i åkte in på direkten, det var söndag kväll, så gick han inte att rädda.

Efteråt så vet att när en katt väl ger symptom på njursvikt så är det redan alldeles försent.
Plus att det då går på bara några timmar att "tippa över" så att säga....

Nu får vi verkligen hoppas att det inte är njurarna, det låter mest troligt med ev. diabetes.

Och är han pigg i dag, söndag, så klarar han sej nog tills i morgon fm.

Håller tumarna att det är något "ofarligt" och att han snart blir piggare.

Hålle oss uppdaterade ;)
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Pigg är han inte, men piggare än igår. Han följer med mamma ut i köket o tigger käk när hon går dit osv. Han är trött, men reagerar absolut på ljud, rörelse o doft omkring honom. Han blir sur när man kittlar honom, leker med sugrör och polaren. Så han är inte jättedålig liksom. Mamma ska ringa vetten direkt i morgon bitti.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Jag håller tummarna för att kissen blir bättre och att det inte är något allvarligt... Det är inge roligt med sjuka kissar. :cry:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Tycker nästan att det låter som Diabetes.
Det är ju samma symtom som människorna får. Dricker och kissar mycket, svettas lite enstörig/grinig. I och med att Vet. inte testade urinen när ni var på hälsokontroll, så kan det ju hända att han faktiskt har socker i urinen.. Åk till vetrinären i morgon.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Japp, vi beger oss så fort de öppnar, ni får gärna hålla en tumme. :(
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Håller så klart en tumme!! :crazy:
Hoppas att det inte är nåt allvarligt!
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Tack. Jag sitter här o kan inte sova, magen är orolig för vad som komma skall. :( Känslan jag har säger diabetes...

Ger man katten insulinspruta varje dag då? Kollar man blodsocker själv varje dag?
Tur att den katten är den snällaste jag mött, om det skulle bli aktuellt...
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Fick tid i morgon kl 14.30, de hade pintjockt idag hos veterinären. Men om det blir akut så gäller Strömsholm då. Veterinären i telefon tyckte dock inte det lät jätteakut, för igår kväll fick Casper ett tokryck o rännde järnet i lägenheten... busade med leksaker o polaren och hade skitryck....

Han har fått ökad aptit oxå, normalt käkar han upp gelén på blötmaten o först efter nån timma går han o äter på bullarna. I morse hade han grävt ett stort hål i maten, ingen sortering där inte. Käkade rakt av.
Sen gick han o la sig hos mamma i sängen o vräkte över sig på rygg i ville få magen kliad.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Diabetes betyder sprutor 1-2 ggr/dag, ja. Om den inte går att behandla med bara rätt mat. Mina föräldrar har en diabeteskatt, det är mycket passande och viktigt att dom får sprutorna på regelbundna tider. Hon funkar inte enbart på mat utan måste ha sprutor.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Huga, hur reagerar katten på det?? Visst kan de leva ett bra liv några år till? :(
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Håll tummarna nu, vi ska åka till veterinären om en stund.....
Han var i alla fall mycket piggare igår. Busade o jagade polaren, kom o hoppade upp på ryggstödet o ville busa med pappa, och var piggare i största allmänhet mot kvällen. :)
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Dom kan leva länge om man hittar rätt dos.
Mina föräldrar har hållit på i 2 år nu tror jag, katten lever fortfarande :)

Det är inga problem alls, hon får sprutan i nackskinnet när hon får mat och hon reagerar inte. Nålarna är väldigt tunna.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Hemma igen. Blev inte mycket klokare av veterinärbesöket. Casper var jättestressad, o inte blev han mindre stressad av att vi fick vänta 40 minuter på att nån skulle komma in till oss i rummet vi blev tilldelade, o sen ytterligare 20 minuter innan någon kom o tog blodprovet. Provet gick superbra, tjejen Jenny var suverän på att sticka o C reagerade inte ens. Tre rör tog de, skulle testa socker, plättar, sköldkörteln, lever och njurar, och så infektion.

Fick sen vänta ytterligare 35 minuter innan veterinären kom o sa att proverna inte var bra... alltså, det var för mycket fett i blodet så det gick inte att analysera. Bra att de upplyste en om att katten helst ska fasta före blodprov :roll: Så vi får åka dit i morgon igen, o ta nya prover.

Vad vi däremot fick veta var svaren på proverna vi tog för ett halvår sedan. Vi frågade då om proverna visat nåt konstigt, fick till svar att det gjorde de INTE. Idag läste den nya veterinären igenom journalen, o berättade att både njurvärdena och sockret låg på en hög nivå... alltså nåt vi skulle blivit uppmärksammade på DÅ, så vi kunde ändra hans kost o hålla koll. Detta sa de inte ett ljud om då. Det enda vi fick höra då var att han var i rundaste laget o borde bantas lite, vilket vi gör nu, lightfoder osv. Inte ett ljud om förhöjda värden. :mad:

Visst, det var mellandagar, o det var inte det vi sökte för då, men iom att de TOG alla prover som gick att ta, så tar man ju för givet att man får veta svaren på dem oxå. Speciellt när man frågar om nåt var knas på proverna....

Skit. I morgon ska vi vara där 9.30, nya prover, stressa katten på nytt... stackars Casper.
Nåt positivt var i alla fall att när vi kom hem var han piggare än på en vecka, ögonen pigga o han spatserade runt i lägenheten o smaskade gott på några räkor som vi tinade som belöning. Han var så duktig. Vår snälla katt. Han hade BRA ljud på hjärtat o jättefina tänder sa vet i alla fall.

Nya tag i morgon.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Har han högt socker är light-foder det sista han ska äta eftersom det i regel innehåller mer stärkelse än annan mat. Den moderna maten för katter med diabetes (även fetma) är kolhydratfattig mat tex. Hill's "nya" mat m/d eller helt enkelt vanlig burkmat från livsmedelsaffären.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Gaaaahhhh!!! Hur man än vänder sig har man arslet bak. Lightfodret är Hills som veterinären sa åt oss att köpa för ett halvår sedan..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 212
Senast: Migo
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 969
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 812
Senast: regina11
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 189
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp