Bukefalos 28 år!

Dricker o kissar massor...

Sv: Dricker o kissar massor...

Ja, det känner jag med. Snart kommer han få må bättre, min lilla Plupp :love: Visst, det kommer bli jobbigt med sprutor och blodprover, urinstickor o speciell mat, men kan min bebis må bra så är det värt alla besvär i världen. Om det blir dyrt o tar tid skiter jag.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Vad skönt! Det kan ta rätt lång tid att ställa in rätt dos insulin, jag tror min syster höll på i 6 veckor med vetbesök varje vecka då. Nu fick den katten tyvärr foderallergi också och enligt vet gick det inte att ge kortison samtidigt som insulin, så hon togs bort. Mina föräldrars katt (kommer du ihåg den, svartvit tjock sak?) har ju haft sin diabetes i några år nu och dom hade JÄTTEproblem att ställa in insulindosen, tydligen kan det vara så med gamla katter. Dom får fortfarande ändra lite då och då för att hon ska må bra, men det verkar funka.

Krama kisse!

Håller tummarna!
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Han kommer att må mkt bättre när han varit på insulin ett tag. Det är vanligt att de blir vingliga av diabetesneuropati, men lyckligtvis försvinner detta ofta så fort blodsockret är bättre.

Vi hade inte några problem att ställa in insulindosen, eftersom vi mätte blodsockret hemma varje dag med en vanlig blodsockermätare. Precis som hos människor är detta mkt viktigt för att minimera risken för insulinkänningar, dvs för lågt blodsocker, och att ställa in insulindosen optimalt. Urinstickor och blodsockerkurvor hos veterinären är inte på långa vägar tillräckligt för att ge information om blodsockret, och hos människor slutade man med detta i slutet av 1970-talet/början på 1980-talet. Tyvärr är inte alla veterinärer medvetna om att man kan mäta blodsockret hemma.

Man mäter blodsockret genom att sticka på örats utsida, och med samma sorts blodsockermätare som människor använder. Vill du veta mer, hjälper jag dig gärna med att hitta mätare och förklara hur man gör för att mäta blodsockret.

Du måste även skaffa urinstickor som mäter ketoner i urinen; dessa stickor heter Keto-Diabur Test 5000 eller Ketostix och finns på Apoteket. Keto-Diabur mäter även socker i urinen, men urinsocker är inte tillförlitligt och har dåligt samband med kattens aktuella blodsocker. Om stickorna skulle visa positivt för ketoner (uppkommer vid insulinbrist) måste du ringa djursjukhuset direkt.

Kan för övrigt berätta att min katt trots Hills m/d kunde ha så högt blodsocker som 20-24, men med vanlig spannmålsfri burkmat (t.ex MJAU) håller hon normalt blodsocker mellan 3 och 5. Även om Hills m/d torrfoder och våtfoder har relativt låg halt kolhydrater har det ändå 15 % jämfört med burkmat som bara har 1-2 %. Hon har klarat sig utan insulin i över ett och ett halvt år nu.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Veterinären pratade om att vi ska ta blodprov hemma i trampdynan, så jag misstänker att vi kommer få råd om vart vi kan köpa mätare, om de inte har att sälja. Urinstickor skulle mamma ta upp med dem när hon kommer dit. :)
Antar att vi kommer ha jättemycket frågor o så i början, så jag är jätteglad att det är några diabeteskunniga här som man kan få lite feedback av :bow:
Att mäta blodsockret hos veterinären sa de inte är så bra eftersom han stressar upp sig o då får de tydligen ännu högre socker.'
 
Sv: Dricker o kissar massor...

En liten rapport från dagen.
Båda veterinärerna var där. Han fick insulinspruta o de tog blodprov så mamma fick lära sig. Han reagerade inte ens, vår snälla katt. :loove: Den första veterinären (vikarien) fick även en tillrättavisning, för hon sa ju till oss att Casper BARA fick äta på bestämda tider, inget emellan. det var helt fel. Han SKA ha torrisarna framme hela tiden så han kan gå o knapra, för annars sjunker blodsockret ju och så åker det jojo.

Han ska ha insulin morgon och kväll nu. Och nästa onsdag ska vi dit o kolla nivåerna i blodet o se hur han ligger. Då ska vi få lära oss ta blodprover tyckte jag mamma sa.... hon visade lite snabbt idag genom att sticka i trampdynan, men pratade sen om nåt nytt som man tog i örat, nog det som nån av er nämnde här.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Det går bra att mäta blodsockret i trampdynan också, fast jag tycker det är lite krångligare (man måste vända katten) och mindre hygieniskt mtp allt katten trampar i. I vilket fall kan det vara bra att kunna båda två metoderna.

För att mäta blodsockret behöver du:
*Mätare
*Blodsockerstickor
*Lansettpenna
*Lansett
*Bomullsrondell eller liknande (bara till mätning i örat)
*Block att anteckna blodsocker och tidpunkt, och även insulindos och när den gavs. Detta är mkt värdefull information! Mätaren har ett minne som lagrar de senaste blodsockren.
*Kattgodis eller liknande för att belöna/muta Casper. Ge honom belöning även om du inte lyckas sticka.

Du mäter:
*Innan varje insulinspruta
*Någon gång under dagens/kvällens lopp
*När katten beter sig annorlunda än vanligt
(kan både tyda på lågt och högt blodsocker).

*Någonstans mellan 5 och 7 dagar efter att du ändrat insulindosen kan du göra en blodsockerkurva, där du mäter blodsockret flera gånger om dagen mellan två sprutor för att se hur lågt katten går och hur blodsockret ligger.

Felix visar dig hur blodkärlen i örat går. Det är de små kärlen som förgrenar sig från det stora kärlet du ska sticka i. Man kan sticka i det stora kärlet också, men det räcker väl med droppen man får ut från de små.

101_7755.jpg


På vissa märken av blodsockerstickor står en kod i en ruta, och det numret ska du knappa in i mätaren. Det är viktigt, för annars kan mätaren visa fel. Läs mer om detta i bruksanvisningen.

Här är blodsockermätare, burk med blodsockerstickor, lansettpenna, lansett och bomullsrondell.
100_1023.jpg

Bomullsrondellen håller man under örat för att stabilisera det. Lansettpennan har olika stickdjup, och det brukar gå bäst med det andra snäppet från vänster. Man brukar byta lansett efter varje gång av hygieniska skäl, men om man inte lyckas få blod direkt gör det inget om man använder samma lansett flera gånger inom samma testomgång. I nödfall kan man använda samma lansett vid två olika tillfällen.

Lansettpennan ger ifrån sig ett litet klick när man sticker med den, och det kan vara bra att låta pennan vara framme och klicka med den lite i Caspers närhet innan han sticker så att han inte blir rädd för ljudet.

När man sticker håller man lansettpennan platt mot örat och med ett stadigt tryck. Prova att sticka dig själv i fingret först, så att du kan känna hur stort tryck som behövs.
100_1032.jpg


Om öronen är kalla kan det vara svårt att få fram blod, och då kan man värma upp dem genom att lysa på dem med en lampa, massera dem lite eller använda vetekudde eller liknande.

I början är det bra att inte sätta in blodsockerstickan helt i mätaren, utan precis bara så att den är i mätarens öppning, förrän du fått fram en bloddroppe; man har en minut på sig från att man stoppat i stickan helt, och i början är det inte säkert att man får fram bloddroppen så snabbt. Det är nämligen hemskt irriterande om man äntligen har fått fram bloddroppen och mätaren piper och säger att det är för sent.

Här kommer bloddroppen upp. Är droppen mindre än ett knappnålshuvud kan du "mjölka" fram en större droppe genom att försiktigt trycka med fingrarna nedanför stickstället.
100_1035.jpg


Teststickorna har ett område, t.ex har dessa en svart halvcirkel på varje sida, som suger upp blodet. Man behöver precis bara nudda vid bloddroppen och ska inte röra vid själva örat.
100_1028.jpg


Milos ser inte särskilt stressad ut, trots att han bara mätt blodsockret någon enstaka gång (det är inte han som har diabetes) förut.
100_1037.jpg
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Du är som ett kattdiabetesuppslagsverk Mietzekatze! :) Får jag spara texten och bilderna? Jag tycker du ska skriva en artikel om detta, skicka den till Våra Katter och jag kan fixa in den i Rexpressen. :idea:

Detta är ju tyvärr ett högaktuellt ämne.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Det var en bra idé! Brukar de vilja ha vetenskapliga referenser i Rexpressen och Våra Katter eller är det mest "vanliga" artiklar? Jag har en del vetenskaplig info om kattdiabetes som jag plockat ned från nätet och från ELINs elektroniska tidskrifter.

Du får jättegärna spara ner text och bilder. Om du vill visa någon hur man mäter blodsockret går det bra att använda dem, fast man får kanske ändra "Casper" till "katten" i texten. :smirk:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Lite referenser i slutet skadar inte, men det är inget varken Våra Katter eller Rexpressen kräver.

Använde jag din text någon gång skriver jag givetvis katten, Casper känner ju inte så många till. ;)
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Du är ju guld värd, vet du det?? :love: Ska skriva ut detta när jag kommer hem! :bow: Skickar till mamma med detsamma, det är mycket värdefullt för oss med all info! Tack snälla för allt ditt jobb o den tid du lägger ner på att hjälpa oss!!!
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Fick ett sms av mamma i morse att injektionen hade gått superbra. Inte en reaktion från Caspers sida :)
Pumba har börjat knapra på Caspers torrisar nu, så han börjar väl vänja sig vid smaken :rofl:
De har nu torrfoder står framme dygnet runt, mamma lägger upp en katts dagsranson delat på två skålar, och sen fyller hon på med den andra kattens ranson när den första tagit slut. Då riskerar man inte att Casper äter för mycket. Fast det är nog ingen risk heller, han verkar bli väldigt mätt på m/d-fodret. Sen får de en tesked m/d blötmat på morgonen och kvällen, det går ner. :D

På onsdag nästa vecka ska jag få lära mig oxå, kommer få ge spruta med saltlösning då, så jag lär mig tekniken, o även lära mig ta blodprov.

Vi ska köpa såna där urinpinnar oxå.

Mamma hälsar o tackar jättemycket för all hjälp vi får här!!! :bow:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

det ser ljust ut. Veterinären berättade att väldigt många väljer bort behandling just pga att det tar tid o blir dyrt :( Hon ville väl att vi inte skulle få dåligt samvete om vi inte orkar. Men så länge han har livskvalitet och mår bra så kan vi gå genom vatten och eld för honom. om han däremot börjar må dåligt så får vi ta beslutet då. Nu ser vi framåt och han är redan piggare nu när han börjat på insulinet. Igår kväll hade han busat :banana:

Han är så lugn och snäll, så han går med på vad som helst den katten. Klipper jag klorna så ligger han glatt på rygg i mitt knä och spinner. Bara man rör honom eller ser på honom så spinner han o blundar.

Skulle veterinären be mig stå på huvudet en kvart om dagen, för att det skulle få honom att må bättre så hade jag gjort det :D Jag gör vad som helst för mina djur.... :love:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

No problem! Fråga hur mkt du vill via forumet eller PM.
Just blodsockermätningsinstruktionerna hade jag redan skrivit tidigare till andra diabeteskatter, så det var bara att klistra in och ändra till Caspers namn.

Det är väldigt sällan som katten inte tolererar insulinsprutor och blodsockermätning, särskilt hemma och med matte eller husse. Min katt kommer själv upp till "blodsockerplatsen" och blir inte ens rädd om man sticker henne när hon sover.

Om man sköter diabetesen bra kan katten leva ett gott liv i många år till. Jag känner till katter som levt med diabetes i över 10 år. Tyvärr får man ofta väldigt knapphändig och ibland föråldrad och felaktig diabetesinformation på djursjukhuset. Av den första veterinären fick vi ingen info alls, och om det inte vore för att en familjemedlem haft typ-1 diabetes ("barn- och ungdomsdiabetes) i många år hade vi inte vetat vad vi skulle göra.

Om du är intresserad av bra och aktuell diabetesinformation på engelska kan jag ge dig länkar.

En sak är bra att ha hemma - god mat som man kan ta till med om han inte vill äta. Det kan vara någon smaskig burkmat, tonfisk etc.

Han kan lätt få mer m/d burkmat (eller annan lämplig sort), för det är jätteviktigt för diabeteskatternas njurar att de får mkt vätska.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

det ser ljust ut. Veterinären berättade att väldigt många väljer bort behandling just pga att det tar tid o blir dyrt :( Hon ville väl att vi inte skulle få dåligt samvete om vi inte orkar.

Det är tyvärr väldigt många som avlivar katten innan man ens försökt med behandling. Ännu tråkigare är att man numera vet att många katter kan sluta med insulin om de äter lågkolhydratfoder, särskilt burkmat utan spannmål, t.ex var så fallet med min katt.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

En fråga till :o

Räkor och torsk, kan man ge sånt utan att det påverkar? Pratar inte om några mängder, en tesked torsk eller 3-4 räkor?
Tänkte mest att det psykiska kan behöva uppmuntras lite, bryta av smaklökarna en aning :o

Sen har Casper blivit lös i magen, kan det vara pga insulinet? Mamma försöker komma fram på telefon hos veterinären, men det verkar störtomöjligt, alla verkar ringa dit idag.... :crazy:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Det är inga problem att ge räkor och torsk som godis till en katt med diabetes. Båda två har knappt några kolhydrater, så det gör inte blodsockret värre än vad vanlig kattmat gör. De har faktiskt lägre halt kolhydrater än vad m/d har.

Räkor ska man dock inte ge för mkt av till någon katt, eftersom de har hög halt magnesium.

Andra saker som inte gör skada på blodsockret är: råa köttbitar av olika slag, MJAU våtfoder, Pussi Rik på kött, Whiskas Mmmm och andra burkmatssorter som inte innehåller ris, vete, korn, soja eller liknande.

Tror inte att hans lösa mage har med insulinet att göra.

En sak skulle jag rekommendera, och det är att ni skaffar en blodsockermätare från apoteket meddetsamma och börjar mäta blodsockret hemma. Blodsockret kan ändra sig mkt bara efter en insulinspruta, särskilt om han är lös i magen kan det sjunka väldigt fort. Min katt fick ett rejält blodsockerfall efter bara någon dag, och hade vi inte mätt blodsockret hemma skulle vi ha gett fulldos insulin och kanske orsakat en svår känning.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Vill tacka Mietzekatze för extremt bra beskrivning på hur man tar blodsockret på en katt.
Går som en dans! Jag valde dock bort stickapparaturen och använder bara lancetten då min katt reagerar mer på ljudet än på stickandet.
tycker även att det går lättare att träffa blodådern med bara lancetten.
Jag hade inte klarat det utan din hjälp Mietzekatze tack än en gång!!:bow::bow:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 283
Senast: Migo
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 991
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 854
Senast: regina11
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 227
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp