Bukefalos 28 år!

Driva boskap i USA

F

fraithergirl

:bump:
Hallå!
Jag vill ha hjälp! Jag å en vän vill åka över till staterna i sommar (helst texas) och driva boskap. Vi vill inte betala pengar för att komma till någon turist-ranch utan skulle vilja bo med en familj som driver eget företag. Vi tänkte stanna juli-augusti. Vi är båda skickliga ryttare, ansvarstagande och hårt arbetande (22 resp.23 år). Någon som har några kontakter/adresser/erfarenhet?
:love: Tacksam för ALLT!!
 
Sv: Driva boskap i USA

Utan den erfarenhet som krävs är det nog inte realistiskt att tro att man bara kan komma rakt in från vänster och "driva boskap", så jag tror nog att en turistranch är ett mer närliggande alternativ när man är grön. Rancharbete är ju inte bara ridning. Det igår tillsyn av kreatur, kontroll av att de är friska, om de inte är det - att man kan göra nåt åt situationen, hantera lasson med en kossa eller kalv i andra änden av snöret mm mm
 
Sv: Driva boskap i USA

Det finns väl något företag som arrangerar ranch-resor till USA? De kanske kan hjälpa er på något sätt i alla fall... Jag tror dom heter Swanson eller något liknande... :)
 
Sv: Driva boskap i USA

Håller med Bill det är nog inte så lätt att bara och åka iväg och tro att man kan arbeta som ranch hand utan någon erfarenhet. Mer realistiskt är att spendera någon tid på en working cattle ranch som tar emot ett begränsat antal betalande gäster och som får delta i de dagliga ranchsysslorna. Sök på webben med sökordet working catlte ranch och du finner flera eller prova siten www.hiddentrails.com .Se upp för rena turist rancher s.k. Dude ranches. Lycka till.
 
Sv: Driva boskap i USA

Åh vad skoj om ni hittar nån stans att vara och det blir av :)
Jag har släktingar i Kanada som har ranch med hästar & boskap och de har flera höstar tjatat på mig att åka dit och hjälpa dom med indrivningen av boskapen men jag verkar aldrig ta mig dit :crazy:
Men nångång (när jag får tid & råd) så ska jag ta mig dit och hjälpa dom :D :)
 
Sv: Driva boskap i USA

bonefish skrev:
Håller med Bill det är nog inte så lätt att bara och åka iväg och tro att man kan arbeta som ranch hand utan någon erfarenhet. .

Det är ju helt enkelt så att ingen vill anställa en gröngöling som inte har kunskaper att uträtta ett ansvarsfullt jobb, så det hela faller på sin orimlighet direkt.
 
Sv: Driva boskap i USA

Bill skrev:
Utan den erfarenhet som krävs är det nog inte realistiskt att tro att man bara kan komma rakt in från vänster och "driva boskap", så jag tror nog att en turistranch är ett mer närliggande alternativ när man är grön. Rancharbete är ju inte bara ridning. Det igår tillsyn av kreatur, kontroll av att de är friska, om de inte är det - att man kan göra nåt åt situationen, hantera lasson med en kossa eller kalv i andra änden av snöret mm mm

Nu är det ju inte så att vi är helt gröna vad det gäller att hantera boskap utan har båda gått naturbruksgymnasiet och även jobbat med kreatur, så den biten ska nog inte vara några problem!
Och lassokastning kan man ju träna, men det går ju att klra sej utan. På två månader hinner man lära sej masor. Dessutom tror jag att många skulle ta emot två hårt arbetande för att betala bara mat å husrum!
 
Sv: Driva boskap i USA

Saybia skrev:
Åh vad skoj om ni hittar nån stans att vara och det blir av :)
Jag har släktingar i Kanada som har ranch med hästar & boskap och de har flera höstar tjatat på mig att åka dit och hjälpa dom med indrivningen av boskapen men jag verkar aldrig ta mig dit :crazy:
Men nångång (när jag får tid & råd) så ska jag ta mig dit och hjälpa dom :D :)

Hej! Min kompis som jag åker med har tidigare varit i Canade på ranch och jobbat. (fast med hopphästar) Du anar inte hur glad jag skulle bli för någon av dina kontakter därborta som du nämner. mvh, Malin (du kanske vill haka på oss?
 
Sv: Driva boskap i USA

Bill skrev:

Måste bara fråga varför du så nedvärderande skrattar??? Kanske missuppfattar jag ditt inlägg? Är du rädd för konkurens kanske??? Man kan väl inte kunna allt från början, men de här tjejerna är iaf. inte helt gröna och man måste ju börja i nån ände... Det du säger stämmer inte, att man måste kunna ditten och datten, jag har flera bekanta som åkt iväg och jobbat på rancher och fått lära sig en hel del av arbetet sen de kom dit (kanske inte PRECIS varenda arbetsuppgift men vad gör det) som har vart mindre rutinerade än vad de här tjejerna beskriver att de är... NE fy skäms på dig!
 
Sv: Driva boskap i USA

Hejsan, vet inte om det här inlägget kan vara till någon hjälp, men jag har en bekant som åkte med sin kompis till en ransch i Idaho, hennes kompis har tävlat lite trail innan, men hon (min bekant) hade bara suttit i westernsadel ute i skogen innan... De mailade i alla fall till alla rancher de kunde hitta på internet och frågade om jobb på det sätt ni beskriver, och fick svar från några ranscher... Så kunde de komma iväg kan säkert ni också få jobb... Maila runt helt enkelt, så kanske det löser sig... Vad deras jobb gick ut på vet jag inte så noga, känner henne inte så väl, men däremot vet jag att de fick rida in unghästar och jobba lite med boskap, dock inte till den största delen... Lycka till, hoppas ni hittar något.
 
Sv: Driva boskap i USA

Jeg jobbet på en dude ranch i AZ noen år tilbake..men framgangsmåten for å få jobben var å sende mailer rundt til de ranchene jeg var interessert i. Det finnes jo nok av rancher som har egen hjemmeside. Google i vei, og send mail evnt ring opp de du synes kan passe deg.

Lykke til!
 
Sv: Driva boskap i USA

Ett alternativ är ju även att åka som praktikant genom en organisation. Jag har själv varit iväg i USA, dock som trädgårdspraktikant, men samtidigt som mig, var det några ranchpraktikanter också.

Fördelen med att åka så, även om man faktiskt måste betala lite för visum osv. är att man 'vet var man hamnar' -organisationerna har vanligen lite koll på värdfamiljerna- och dessutom är det lättare att hitta 'rätt' plats.

Det finns faktiskt värdfamiljer för alla; har man lite/ingen erfarenhet inom det man vill jobba med, skickar organisationen en till en familj som är införstådd med detta och kanske tillochmed efterfrågar det.

Tro det eller ej, men det finns en hel del som föredrar att lära upp traineen själva. Det viktigaste, särskilt när det gäller USA, är att man visar arbetsvilja och intresse att lära sig. Som exempel kan jag nämna en vän till mig, som åkte över för att köra stora maskiner på en gård. Innan han åkte arbetade han som... ...musiklärare! och hade aldrig ens suttit i en traktor. Men med en hel del vilja och en bra värd gick det galant för honom!

Så då ska väl ni också kunna hitta något! Det som kan vara svårt för er del är väl att utbytesprogrammen vanligen är längre. Sen vet jag nte hur mycket jobb det finns i juli-augusti, egentligen. Iallafall i det området jag var, skedde det mesta arbetet med boskapen antingen innan (branding ungefär april-maj) eller efter (hämta boskap efter sommarbetet). Men det är säkert olika.

Ett par organisationer som sysslar med utbyte är: IAEA/Agriventure och MAST Trainee

Lycka Till!
 
Sv: Driva boskap i USA

Vill oxå fara över till USA/Kanada och jobba på en ranch, helst i Montana...min största dröm...Tänk vad roligt det skulle vara att få lära sig riktig westernridning m.m. är det fler som har samma dröm så kan vi väl hålla kontakten?!!...:banana:
 
Sv: Driva boskap i USA

Vad exakt har ni tankt er att gora?
Jag bor ju har i Kanada och har flera kontakter med olika stall och rancher.
Vill ni verkligen driva boskap eller ar huvudsaken att ni komma till USA/Kanada?
Det enklaste skulle nog vara att aka med reseforetag som organisera allt for er men saklart kostar det mer pengar da.
Aker ni pa egen hand sa kollar upp forsakringen forst!!
 
Sv: Driva boskap i USA

Cinemon skrev:
Vad exakt har ni tankt er att gora?
Jag bor ju har i Kanada och har flera kontakter med olika stall och rancher.
Vill ni verkligen driva boskap eller ar huvudsaken att ni komma till USA/Kanada?
Det enklaste skulle nog vara att aka med reseforetag som organisera allt for er men saklart kostar det mer pengar da.
Aker ni pa egen hand sa kollar upp forsakringen forst!!


Hej svejs!!
Jag och en kompis tänker nog fara /sugen nästa sommar, och driva boskap åh så på en riktig ranch inte på en turist ranch helst iaf. Åh helst runt i Montana el Colorado, altn. Canada!! Om du vet något bra ställe så få du gärna PM mig, det skulle vara guld värt!!:banana: :banana:
 
Sv: Driva boskap i USA

hej! tänkte bara höra om du kom iväg till usa? jag tar studenten nu till sommarn och vill jätte gärna åka till usa och driva boskap nämligen... men har inga kontakter. tänkte höra om du har några tips?
mvh frida:)
 
Klart!

Hej allihopa!
Tack för alla råd och tips. Vi har nu hittat en ranch att åka till och det bär av den 26 juni. De ville att vi skulle vara där 4 juli som ju är nationaldagen för då finns det jobb att göra. Det är visserligen en turistranch, men det ska ändå bli skoj och vi ska jobba som hästskötare, men även hjälpa till där det behövs, t.ex på fester, bröllop och i köket å städa lite. Vi får betalt varannan vecka plus att vi får behålla all dricks (50-100 USD/dag som bäst!)
På rancen finns även Vi stannar två månader.

Jag sökte på internet å fick fram ett register på guestranches i hela usa å jag mailade typ 60 stycken. Fick många svar men många hade redan anställt inför sommaren. Ranchenär belägen i Rocky Mountains, Colorado med en underbar utsikt!

www.americansafariranch.com

tackar å bockar
Malin, Wrangler

Om intresse finns kan jag lägga in bilder och "dagbok" från over there
 
Sv: Driva boskap i USA

Hejsan!!!
Vad roligt att ni kom iväg!!
Jo jag skulle själv behöva lite hjälp!!
Det är så att jag och min kompis ska ha en praktik i slutet av vårat tredje år på gymnasiet....praktiken är på 6 veckor. Men istället för att ha praktiken i sverige, som alla andra Så drömmer vi om att få åka till Usa och praktisera på en ranch!! helst till colorado eller montana! :D Men nu till problemet! Är den någon som kan tipsa hur man går tillväga att hitta en bra bra praktikplats? kanske har ni varit på ett ställe och kan rekomendera? vad ska man tänka på med valet av ranch? Vi behöver verkligen all hjälp vi kan få!! hälsningar Emelie :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 462
Senast: Mineur
·
Fritid I slutet av juli planerar vi (mannen och jag) en resa till nordöstra USA. I fjol sålde vi en häst som nu bor på Long Island och vi ska...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: Summerwind
·
Western Hej! Jag är en tjej på snart 22 år som vill åka till USA sommaren 2014 för att jobba på ranch och bla. fösa boskap och allt som hör...
Svar
4
· Visningar
4 582
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 538
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp