Bukefalos 28 år!

Driva istadig häst bakifrån...

Det är mycket möjligt men det är ägarens beslut.

Vi har gemensamt i stallet bestämt oss för att ställa upp (ett måste att alla är med eftersom han kan vara en fara) och gått igenom hanteringsregler så det skall bli så konsekvent och rutinmässigt som möjligt.
Tjejen skulle få det jättetufft utan oss för jag vet inte ett stall där hästen skulle bli mottagen.

Tills vidare så gör han minimala framsteg och hittills har det inte gått bakåt - helt suveränt.
Det som är lite kluvet är att han fortfarande ser skillnad på person och alla tycker inte han gjort lika stora framsteg som jag :smirk:.

Vi får se vad som händer, en dag i taget.
Just nu tror jag han kommit in i en växtperiod så nu skall vi vara extra snälla ;).

Jag har flertalet gånger fått hjälpa folk lite på traven när de har hästar som till vardags är svårhanterade. Ofta har detta varit väldigt lätt avhjälpt, denna häst är ett eldprov, det är helt klart en utmaning.

Ett proffs skulle säkert få ordning på honom "vips" men ett proffs finns ej att tillgå...tyvärr.
 
Sissu

"Rida en häst som inte klarar av vardagen tycker jag är oansvarslöst och kan sluta i rena katastrofen"

Absolut, håller med dig till 110%.

I detta fall går jag helt på min känsla - den brukar stämma och hittills har det lett till förbättring.
Notera dock att jag informerade ägaren om riskerna och ev bakslag innan hon fattade beslutet.

Som K-pelli skrev så inser man snabbt när det inte fungerar och då är det bara att avbryta.
 
Han kommer troligen alltid se skillnad på personer och jag tycker inte att ett helt stall kan kräva att han skall lyssna och tycka lika om alla, då blir han ju "kuvad" på nytt. Låt honom ha och visa sina åsikter under vissa ramar och respektera detta. Likaså med andra hästar, det kanske dröjer år innan han kan bete sig normalt med dem, tror många gånger att en sådan häst mår bra av att få gå ensam eller med bara en häst och få lära sig en sak i taget.

Sedan hoppas jag att ägaren kommer att stå ut eftersom han trots allt så här långt har visat framsteg, och att hon/ni inte går för fort fram. Är övertygad om att den dagen han "vaknar" så kommer han att bli mycket jobbig, men på annat vis för då skall han lära sig och titta på allt som finns i hans omvärld som han troligen inte sett tidigare, det kan bli en jobbig period, så då blir han en unghäst på nytt igen så att det inte ses som bakslag.

Men vad hon än gör om hon inte orkar skicka inte denna häst vidare då där han måste bli utsatt igen, han är ju på botten redan.
MVH/
 
"Men vad hon än gör om hon inte orkar skicka inte denna häst vidare då där han måste bli utsatt igen, han är ju på botten redan".

Om hon inte orkar så är jag övertygad om att hon kommer sälja honom vidare, om han inte är i uppvisningsbart skick så kommer han antagligen gå rätt in i hästhandlarvärlden och därifrån till...ridskola kanske?

Du vet lika väl som jag att pengar generellt får styra och hon kommer inte vilja ta den ekonomiska smällen utan köpa sig en ny häst.

Jag försökte sälja min häst genom att upplysa om alla hans olater som jag inte fick ordning på, inte ens de som annonserar efter "problemhästar" ville ha honom för 10 000kr.
Då valde jag att ta bort honom och ta den ekonomiska smällen.
Bara det att jag faktiskt upplös om alla olater och med vittnen ville frånsäga mig allt ansvar tror jag är otroligt ovanligt. Hur många hästar har inte komplicerade sidor som säljarna vill mörka?

Det är inte lätt att vara häst.
 
Här är ju i alla fall en sak säker. Att hästen inte går framåt är inget problem, utan en 'biverkning'. Och det är först och främst problemet som ska lösas, efter som att det är det som gör att hästen inte mår bra.

Efter som att hästen varken fungerar med människor eller andra hästar så har ju något gått riktigt snett, säkert på flera ställen och väldigt tidigt. En häst som inte mår bra mentalt, beter sig ju inte normalt med andra hästar och om detta kommit väldigt tidigt så kanske det är så att hästen fått fel behandling även av de andra hästarna, större delen av sitt liv.
Det gör ju saken svårare efter som att den då kanske inte använder språket och reagerar på samma sätt som en annan häst skulle göra.

Därför är det ju ännu viktigare att försöka läsa av hästen och prata med den, så att man lär känna den.
Som alltid skulle jag börjat med att släppa hästen lös i en corall(eller på ridbanan etc). När hästen är lös och får vara ifred är den sig själv. Efter en stund, när hästen känner sig trygg(så trygg den kan bli), och du har sett den röra sig, reagera på saker den träffar på etc. så är det kanske dags att säga någonting tillbaka. Hittils är det ju hästen som har stått för snacket. ;)

Börja med små saker, prova att närma dig på olika sätt, från olika håll och var noga med att ge respons på alla hästens reaktioner. Du ska som sagt bara försöka förstå dig på hästen, inga krav, du ber den inte att göra något, bara stället frågor som kan besvaras precis hur som helst.

När du börjar komunicera med hästen på det här settet, avslappnat, utan krav och med ett språk som den förstår, så kommer den ju även att börja svara på samma sätt. Den här hästen behöver någon som förstår den. Efter ett liv med mestadels missförstånd och osäkerhet, tar det ju ett tag innan hästen vågar öppna sig och lita på att du förstår den om den säger något.

På det här sättet bygger man upp en konversation och den utvecklas sedan till positiva känslor, trygghet och till slut förtroende och respekt. Man måste bygga upp relationen från grunden och hela tiden lämna plats åt hästen.

Som jag förstår så är inte det här din häst, och det gör ju situationen svårare efter som att det helst bara ska vara en person som gör detta, då alla har olika sätt att använda sitt kroppsspråk på och man ska utsätta hästen för så lite förvirring och förändringar som möjligt. Dessutom kan det ju ta tid. Har dock fått för mig att du är NH-utövare sen ganska länge tillbaka(om jag inte blandat ihop dig med någon annan) och det är ju en fördel efter som att du då har lite kunskaper i VAD hästen säger och HUR du ska svara på det.

Ibland behövs inte proffs, bara en trygg hand och lite kärlek.
 
Nej, det är som sagt inte lätt att vara häst.. Man kan bara hoppas på att hennes samvete gällande hästen kan ta överhand om "någon" berättar vad som kanske vore bäst om "ni" hamnar där.

Har själv varit i samma sits en gång för många år sedan, det var en otroligt intelligent häst som efter mycket om och men fungerade för mig, men som fick ett bakslag som jag inte lyssnade på och jag blev skadad varpå vi inte kunde vara i varandras närhet efter det då allt gick förlorat vi byggt upp.
Denna häst genomgick allmöjlig utredning, men det fanns inget fysiskt fel. Jag tänkte också ekonomiskt men försökte genom utredningen finna någon fysiskt fel så att han kunde avlivas på försäkringen.
Så blev det inte och en man fick höra talas om honom och skulle till varje pris ha denna häst trots att jag inte sparade på något av vad han gjort eller gjorde. Vad jag en sa så ville han ha hästen, jag skulle få en annan av honom. Till slut så gav jag med mig och han kom och de var som gjorda för varandra dessa två individer, så jag såg honom som en räddande ängel för både mig och hästen.

Allt gick toppen tills den dagen mannen i fråga bytte hela sitt liv. Skilsmässa, sålde hästarna, flyttade m.m.m.m

Efter denna händelse så vad jag vet idag är hästen hos sin femte ägare efter mig och alla vad jag vet utom mannen har upplevt och gott igenom samma som jag gjorde. Dessutom har alla betalat ett sådant överpris så det är pinsamt, så de har inte heller sett någon annan utväg än att "lura" på någon annan hästen.
Det som blev så bra då, får jag lida för resten av mitt liv och jag ångrar bittert att jag lät mig övertalas, men jag såg vad jag såg och det var så perfekt. Idag skulle jag inte göra om samma sak med en sådan häst, idag skulle jag ta den ekonomiska smällen utan att blinka.

Det är bara synd att man måste ha åsamkat en häst lidande i onödan av egoisktiska orsaker och det är därför jag idag kan reagera så starkt på när "folk" tar sig en häst som de igentligen inte borde ofta för att de tycker synd om hästen och de vill prova om det går.

MVH/
 
har haft hand om en häst som var precis likadan fast tvärtom*öh hur blev det där nu då :crazy: :confused:*
Han var en vbl hingst som jag var skötare på. Var en fodervärd som hade honom då.
han kunde vara supersnäll och jättego vissa dar. Och helt elak rent ut sagt, andra dar. Vad det berrode på var (åtminstone en väldigt stor orsak) att hans äg är en total idiot :mad: Kort sagt, hästen har det jävligt! Tänker inte gå in på i detalj vad den hästen har varit med om. Men det är i stora drag, spö i massor, ett stall som e liiitet trång och mörkt (hästen är 182) Absolut för litet för en normalstor häst. En äg som njuter av att skada djur och människor både fysiskt och psykist :mad:
*läskig människa* :crazy: + en massa annat. Hästen i fråga har helt enkelt lärt sig och hata människor. Första gången jag red honom gick det bra, han var lugn och bara knata på typ. Men sen, :crazy:, han stegrade sig och sprang runt varje (läs varje dag) när man skulle gå från hagen. Eller så försökte han rida på den andra hästen som stod i samma stall. (har förresten samma äg också men e helgo konstigt nog) ha nstod inte still i gånge, han både sparkade och bet, när man skulle sitta upp så reste han sig, när man väl var uppe (ibland kunde det gå jättebra) så gick han inte, han stegra sig, han backa, gick åt sidan m.m. Vi red oftast båda hästarna samtidigt men om vi av nån anledning tog ut den ena först och den andra sen blev han heltokig. Hade honom själv i stallet en gång, andra hästen var i paddocken utanför. Och han var helt tokig, kastade sig runt, högg och skulle bara ut. Vet inte om det går och få den hästen att acceptera människor, det gick rätt så bra med fodervärden så det går säkert men det krävs enormt med jobb och lär ta enormt med tid. Skötte honom inte så länge. Han stegra sig när i red, och kastade sig runt så jag flög av och bröt armen. (men var faktist uppe på honom igen samma dag strax efter :) :D) men i alla fall så sa mina kära päron tvärnej då :cry:. [bild]
http://album.lunarstorm.se/fullsize/F67/{F676A337-BAC5-4372-AABD-05884F241F3B}.jpg[/bild] *vacker :love:*

det jag vill säga är att det är sjukt att så många hästar behandlas så illa att dom stänger in sig i sig själva helt enkelt. *syftar då inte på att ni har behandlat hästen illa utan att h*n troligen blev illa behandlad innan h*n kom till er* :) . funkar inte bilden så kolal på kollage på min lunar: mirre_myra under hästar. Första bilden
 
Fast det där låter inte konstigt i mina öron, en hingst med separationsångest, att han kunde visa vilja och aggressivitet beror nog på hormonerna....hingstar kan vara såna utan för den skull vara störda....men dom måste ha en vettig ägare så dom kan ledas in på rätt spår...får en hingst övertaget så är det inte så lätt....då kan dom bli farliga och troligtvis är ägaren rädd för sin häst och det spelar han på..... :angel:
 
Är hästen kollad av vetrinär massör osv? de låter som den har stora problem nån stanns å innan man hanterar en sådan häst ser man till att den blir genom gådd bit för bit,ingen hantering kan hjälpa hästen ifall den har ont,allt löses inte med Nh, man kollar att hästen är fullt frisk för övrigt...

En som praktiserar Nh filosofin med vett å etikett, kolla hästens hälsa först den mår ju inte bra.
 
Tintilar.

Du har helt rätt.

Sanningen är att jag inte tordats vistats med hästen på begränsad yta som i mindre ridhus eller corall eftersom han tenderat till att bli hotfull när han känner sig trängd och jag arbetar bara med honom under förutsättningar där jag själv känner mig säker.

Jag har istället valt att studera honom i hagen där han är mer avslappnad.
(Jag har en känsla av att han har ganska dåliga erfarenheter av ridhus och liknande). Han har tidigare haft svårt att acceptera att vi människor vistas i hagen men nu fungerar det hyfsat.
En dag i taget som sagt.

Idag kom emellertid ett bakslag. Jag noterade att hästen väjde för en i stallet när hon skulle smeka hästen på halsen - har aldrig hänt tidigare. Efter en check så framkom att ägaren låtit ilskan rinna över...

Jag visste att detta skulle hända, känns jäkla typiskt nu när han börjat släppa garden.
Det var flera saker som hade hänt bl.a. att hon slagit honom på bogen och frambenen (han har ju precis slutat stegra) när han inte backade för att hon viftade på grimskaftet - hon hade läst i en NH bok att hästen skall flytta sig bakåt om man viftar lite med grimskaftet....

Dessa j-a NH-böcker.

Jag förklarade för henne att folk köper NH böcker först när de har ett problem (precis som hon) - då är det ju redan försent och man är helt plötsligt inne på överkurs där det gäller att själv använda fingertoppsskänsla, kunna läsa hästen och att agera snabbt och innovativt vid varje enskild händelse - samt acceptera att börja om från absoluta början.
NH-böcker om hanteringstips och riktlinjer för god kommunikation människa kontra häst är något som är bra när den novise skaffat sig en häst som har goda förutsättningar d.v.s en god relation till människor.

Denna jäkla NH-bok hjälpte ju till att sabba lite extra.

Det tål ju att upprepas att det inte är hästarna som är problemet utan till 99.99% vi människor.
 
När han inte backade för att hon viftade med grimskaftet? :confused:
Måste säga att det var något av det dummaste jag hört en människa göra. Det är nog inte heller så där väldigt bra att bara försöka läsa sig till NH och sen prova på under tiden man hinner igenom ett kapitel. Men det är säkert inte omöjligt att så ofta är fallen med folk.

Hoppas du lyckas "få ordning" på dom där människorna. Låter ju som att det är dom som är problemet. :smirk:
 
Det låter lite som min ena häst, det har tagit tre år att få ordning på honom och han var 11 år och ett vrak när han kom till oss. Nackdelen med vår häst var att alla var rädda för honom i stallet. Gick in i hagen och kastade snöbollar och andra hårda saker på honom.

Det låter som att hästen försvarar sig innan det händer något otrevligt för hans del. Om jag hade den hästen skulle jag ta bort alla tillhyggen som kan användas mot honom inklusive longerpisk och helt enkelt börja om. Belöna det betende som ni vill ha samt vara konsekvent. Helt enkelt att börja om.

När han inte vill gå framåt har ni försökt att backa hästen Om han vill gå på bakbenen använd en silkeslina och slå till bakom frambenen, det har fungerat för mig.

Få ut hästen från stallområdet och lek fram ditt/ert ledarskap över hästen. Om jag var i dina kläder skulle jag snabbt se till att få ägaren mer involverad i sin häst och dess hantering. Hon har ingen nytta av att du är den som kan hantera hästkraken.

Det viktigaste för mig är att aldrig tappa tålamodet och att inte visa rädsla. Nu har vår häst blivit en trygg individ som har återupptäckt att livet är roligt. Att tillägga jag är ingen NH människa.

Hoppas att det går bra för hästen
 
Det skulle vara intressant om du berättade mer om hans relationsproblem med andra hästar. Har han till exempel någon framgång med sitt bråkande i hagen. Klättrar han i rang? Var ligger han på rangskalan? Slåss han med de andra hästarna, alla? Hur stor är flocken?

Är det med andra ord helt uteslutet att hans agerande i hagen skulle kunna vara rationellt?

Vad gäller själva istadigheten skulle jag inte använda pisken, eller rygga, utan snarare flytta bakdelen eller få honom att gå runt runt tills han fortsätter framåt.
 
Vill bara ge ett litet facit:

Problemet löste sig, jag hjälpte ägaren att arbeta hästen samt att försöka lära hästägaren grundläggande principer.
Hästen svarade tillslut riktigt fint men inpå livet hade han inte släppt mig.

Hästen blev bättre och under 1-2veckor var han tom trevlig.
Jag slutade arbeta honom, det är tidskrävande och jag har fullt upp med mitt eget men erbjöd stöd och råd - vilket ägaren tolkade som att jag skulle göra allt :smirk:.

Sedan vände allt.
Ägaren klarar inte av att läsa hästen han får beröm när han gör fel och tillsägelse när han gör rätt.

Ägaren är okensekvent och otydlig och hästen är som bevisat en svår individ. Hästägaren har en attityd som baserar sig på att denne vet och kan bäst själv så jag har lyft min hand från fallet, orkar inte med tramsande småungar.

Det sista hästen behöver är en ny flytt men vad göra, har man skaffat en häst så är hästen ens eget ansvar och inte andras.
 
Round pen!?

Har du provat Roud-pen abete? Kanske ett steg för honom att fundera på om han kanske ska lämna över ledarskapet?
Det tar tid och det krävs nog många timmar innan han joinar människan men kolla filmer om "round-pen" på YouTube! dom inspirerar en del.
Mitt dominanta/rädda varmblod fick sig en tankenöt när jag provade det, men hon har inte gett sig än...
 
Sv: Driva istadig häst bakifrån...

jag känner igen det här beteendet!

vi hade en liten ponny i mitt förra stall som va så sur högg efter alla,surade öronen fastklistrade med superlim bakåt.
sparkade åt alla,sparkar när han åt och allt,bet alla som gick förbi.han va en jävel.

dock så älskade han en person och va en ängel i hennes sällskap och det va min syster.dom älskade varann han gnäggade när hon kom och han bet henne aldrig,sparkade aldrig han va hennes.
men sen om det gick förbi nån annan så högg han eller sparkade eller vad som helst.
han har sparkat mig ett antal gånger men jag blev ju så jävla f.örbannad så han fick sig en rejäl dask av sopkvasten och då sparkade han mig inte mer sen men han va dock sur på mig.(förstår jag,hade jag oxå blivit om nån daska till mig med sopen)heh.



men vi gjorde såhär när han skulle äta vi la in all mat först så det va färdigt och gjorde han iordning för natten utanför boxen och stängde in honom och lät han va sen,stördee han inte alls.
och aldrig gav vi godis till han.mot slutet innan han såldes så blev yhan dock lite bättre.men fortfarande fastklistrade öron.

kan tillägga att han stod på en liten ridskola.
 
Sv: Driva istadig häst bakifrån...

En fyra år gammal tråd:smirk:, intressant att höra slutet på historien dock;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp