Bukefalos 28 år!

Drömstället!

N

Ninjaninis

Jiho..äntligen hittat "vårat drömställe" Fast det har många många många fel.... :smirk:

Nu har jag massa frågor om stallet!! Har beställt bok om hur man bygger om till häststall, men i väntan på det skulle jag behöva veta lite saker... Stallet är ett omgjort svinstall och i dagsläget finns det i stort sett bara 2 stora boxar.
Resten är öppen yta... (är väl inte så jättepraktiskt, ska nog bygga in så jag får en rejäl sadelkammare, foderkammare)
Vad är minimi höjden på innertaket? Det kändes lite lågt tyckte jag, men mäklaren sa att det var helt ok, att den som haft hästar där fått det godkänt.
Det största och mest akuta problemet är att hela taket lutar... min pappa har självklart vart med och kollat och han säger att det går att rikta upp det. Frågan är ju då om man inte ska passa på att höja hela taket en bit... Ngn som har erfarenhet? Ur skönhetssynpunkt tycker jag det vore jättesnyggt om man höjde så man såg bjälkarna och så...men är det praktiskt? (kallt? bättre/sämre ventilation?)

I stallet finns det en utgång till hagen genom ett stort skjul som jag tänkt kan bli lite som ett utestall/regnskydd.

Gödselplatta finns.

Vatten indraget. (finns tiom toalett!)

Hagen är ca 1 hektar, men helt ok med att arrendera bete från grannen. (som är precis bakom huset :love:)

Boxarna är jättesnyggt gjorda med fina galler och gammaldags beslag på dörrarna :love: Har tänkt mig nån ljus färg...
Jag och min kille är rätt så händiga båda två så förhoppningsvis ska vi klara att göra det mesta själva, samt har min pappa och bror att fråga när det gäller ngt stort ingrepp...

Vad ska man mer tänka på?

Vad är era bästa tips när det gäller att inreda stall??
Hur ser era drömstall ut?

Jag vill ha så många tips som möjligt för att få mitt drömstall!! :love: :love: :love:

Förlåt om det blir svamligt *sväva på små rosa moln*
 
Du såg inte Hästliv på TV4+ igår? Peder och Lisen hade ett jättefint stall byggt i tegel och med tak öppet ändå till nocken dvs ingen höskulle ovanpå. Groomroom med plats för att spola och klippa mm. Fint som tusan hade dom - såklart.

Mitt drömstall har dessutom betydligt mer mark, minst 1 ha/häst.
 
Tror jag har sett lite utav det innan. Nu har ju kanske inte vi den butgeten... : :angel:
Men vill ha det så bra som bara möjligt för det!
Tyvärr sa min kille att öppna upp så högt i tak går nog ej...pga bärande bjälkar under innertaket...men själva innertaket ska nog ändå gå att få upp så det blir lite högre iaf.
Satt och skissa lite igår....
Finns som sagt 2 boxar intill varann...sen pytte sadelkammare och toalett. Jag vill nog bygga till en box till och sen en större sadelkammare. Om man gör de lika stora ungefär så har vi en slags fyrkant med bred gång mellan. Blir som en liten korridor till gödselplattan... och sen ett eget rum till foder och kanske ngt utrymme till verktyg, skottkärra och sånt...Sen tänkte vi dela av ladugården med en vägg...
Låter det som ett bra upplägg??
Eller är det ngt mer jag ska tänka på...kommer ju finnas mkt plats...
 
Sen är jag jätteintresserad av att se bilder på andra stall! Före och efter bilder så man får lite mer insperation!
Vet att det fanns ngn sån tråd förut..men kan ej hitta...
 
Sv: Drömstället!

För att börja med takhöjden ska den vara minst 1,5 ggr mankhöjden. Hoppas att boken du har beställt är "Bygga häststall - en idéhandbok", för den boken är helt suveränt bra :bow:

Vad gäller att höja innertaket ska du tänka på vilken typ av ventilation du ska ha. Om du sätter tilluftsdon i ytterväggarna så högt upp det går blir luftströmmarna störda av bjälkar och annat som gör taket ojämt. Dock, inredning och annat skrot stör också, och vi pratar verkligen finlir nu....

Jag håller precis på att bygga om ett stall, en del hästar har redan kommit på plats på sommarbete, och resten flyttar in nästa helg. Skicka gärna ett meddelande om du vill se bilder från olika stadier i ombyggnationen. Aktuell information hittar du på Willands Farm
 
Sv: Re: Drömstället!

Ja, just det, tack för att du svarade...den tråden letade jag efter där ditt stall var med! Otroligt snyggt!!!!
Vad ska du måla i för färg??
 
Sv: Drömstället!

den boken är det ja :) Har skickat pm till dig nu...vill se mer :)
 
Sv: Drömstället!

Fint! Vill oxå ha så ljust och fint...men det kanske inte är så lämpligt då min häst har för (o)vana att trycka sig mot väggen när han bajsar :confused:
Hoppas att du uppdaterar med bilder, vore jättekul att se det färdiga resultatet sen!!
 
Sv: Drömstället!

För att börja med takhöjden ska den vara minst 1,5 ggr mankhöjden. Hoppas att boken du har beställt är "Bygga häststall - en idéhandbok", för den boken är helt suveränt bra :bow:

Vad gäller att höja innertaket ska du tänka på vilken typ av ventilation du ska ha. Om du sätter tilluftsdon i ytterväggarna så högt upp det går blir luftströmmarna störda av bjälkar och annat som gör taket ojämt. Dock, inredning och annat skrot stör också, och vi pratar verkligen finlir nu....

Jag håller precis på att bygga om ett stall, en del hästar har redan kommit på plats på sommarbete, och resten flyttar in nästa helg. Skicka gärna ett meddelande om du vill se bilder från olika stadier i ombyggnationen. Aktuell information hittar du på Willands Farm


Dock minst 2.2m i takhöjd
 
Sv: Drömstället!

Fint! Vill oxå ha så ljust och fint...men det kanske inte är så lämpligt då min häst har för (o)vana att trycka sig mot väggen när han bajsar :confused:
Hoppas att du uppdaterar med bilder, vore jättekul att se det färdiga resultatet sen!!

Det gör mitt russ oxå, fattar ej varför dom gör det :confused: svansen är ju inte renast, testat med svansskydd men dom åker ju av, men de är ju väldigt lätt att mocka, mitt russ bajsar allt på exakt samma ställe, väldigt skönt ;)
 
Sv: Drömstället!

Du kan skicka Pm till mig så ska du få se bilder på mitt stall före/efter.

Om jag skulle göra nytt stall skulle jag se till att använda ytorna så mycket som möjligt. Ett problem kan vara att om det blir för stort är det svårt att hålla plusgrader på vintern, och då slutar ofta vattnet fungera, förutsatt att man inte har värmevattenkoppar.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
988
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 367
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp