"Du får inte vara med"

Lupino

Trådstartare
Hur ställer man sig till att barn i 3-4-årsåldern säger att andra inte får vara med. Är det någon skillnad för hur detta ska hanteras på förskolan respektive privat?

Att jag frågar är att min dotter har en jämnårig kompis på förskolan (som vi även umgås med privat då vi är nära vänner till föräldrarna) som ofta säger att min dotter inte får vara med. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta för å ena sidan tycker jag det är taskigt, å andra sidan så har man väl rätt att välja vem man vill umgås/leka med!

Så vad säger ni?
 
Sv: "Du får inte vara med"

Ambivalent,

Jag tycker också att man ska få välja vilka man vill umgås med.

Samtidigt måste ju tösen lära sig empati och sociala spelregler någon gång i livet, varför inte på dagis det verkar enklare än senare. Det är inte ok att säga "du får inte vara med" på jobbet och det är lite mobbarattityd i skolan.

Det är kanske mer ok att säga det privat än på dagis, samtidigt enklare för dig att hantera det/protestera när ni umgås privat.
 
Sv: "Du får inte vara med"

För mej som är uppväxt mitt ute i de norrländska skogarna ;) så finns ingen "valfrihet" för barn vad gäller detta!
ALLA barn har rätt att vara med och leka punkt! Att välja bort den ena eller andra är inte acceptabelt.

Hur skulle den aktuella flickan känna det om hon var den som blev "bortvald"?!

/Swat
 
Sv: "Du får inte vara med"

Det är skillnad på "Du får inte vara med" för att någon skall visa sin makt eller om det verkligen är så att de personkemiska substanserna inte funkar ihop.

Oftast handlar det om makt och det är verkligen inte okej, det är mobbningstendens och empatilöst.

Den andra situationen är mera delikat, då måste man vara lite noggrann och kolla verkligen varför nån inte får vara med. Är det för att den sabbar leken ? Eller för att den är taksig mot de andra ? eller något annat..
 
Sv: "Du får inte vara med"

Mja säger jag fortfarande, jag är ambivalent, vill inte säga alltid. Jag har djävulens advokat bakom örat som muttrar, men tänk om...

Så tänk om barnet som inte får vara med alltid förstör lekarna och slår de andra. (nu har jag gått låångt ifrån ts barn, jag förutsätter att hon inte gör det såklart! det är rent hypotetiskt.) I det fallet måste väl någon vuxen ta barnet som inte får vara med och träna turtagning osv så att han får lättare att umgås i fortsättningen.
 
Sv: "Du får inte vara med"

Tack för era synpunkter. Det verkar som ni faktiskt ser lite hårdare på detta än jag själv. Ska försöka kolla upp med dagis om deras syn.

Just i mitt fall har jag svårt att tro att min dotter är någon förstörare, hon är väldigt försiktig och studerar mest andra, däremot gör hon nog inte alltid som hennes kompis säger. När vi leker privat har jag hört kompisen ge order om än det ena, än det andra hur leken ska lekas. Så det kan ju hända att kompisen inte alltid tycker att det är roligt att leka med min dotter eftersom hon inte alltid följer domderingarna.

Men som sagt i denna fråga är jag kluven för jag skulle avsky att behöva leka med någon jag inte gillade och tycker inte att någon ska tvingas. Men så har jag svårt att sätta mig in i att vara 3 år också och "leka" - Självklart kallpratar jag även med andra vuxna som jag inte gillar och det kanske är så man ska se barnens lek. Dvs att man får stå ut även om det är någon man inte gillar eller så får man själv förflytta sig någon annanstans?
 
Sv: "Du får inte vara med"

Lek är i många fall ett sätt för barn att bearbeta sina erfarenheter och upplevelser. I leken finns leksignaler. Kanske är det så att era barn inte förstår varandras leksignaler eller har olika upplevelser/erfarenheter om det de ska leka, alltså krockar de med varandra i leken, därav att det andra barnet inte vill ha med din dotter i leken.
Då får man helt enkelt som vuxen gå in och styra lite, prata med barnen om vad som händer i leken osv, för självklart ska alla få vara med.
Men det här är bara en tanke. Det är svårt att analysera något man inte själv sett :)

Lycka till :)
 
Sv: "Du får inte vara med"

Min dotter som är 4 har ibland kompisar hemma och då tycker jag att det är okej att hon vill att de ska leka ensamma och lillebror 2 år inte behöver vara med hela tiden. Så ålder tycker jag kan vara en anledning. Men om barn leker i någon form av barnverksamhet eller annat arrangemang av vuxna tex på dagis, på kalas, på mulle, eller vad det nu kan vara, då skulle jag som vuxen gå in och tycka att alla ska vara med. Men sen är det möjligtvis skillnad på om det sker en enstaka gång eller om det är ett mönster som återkommer. Min känsla vad det gäller 4-åringarna är att det inte finns nån hackordning utan de växlar fritt vem som leker med vem och att såna här infall kan förekomma utan att det betyder särskilt mycket dagen efter. Jag tycker inte att det känns som att man behöver oroa sig för mobbing innan de börjar skolan, de är fortfarande så övervakade av vuxna på dagis (om det är ett bra dagis).
 
Sv: "Du får inte vara med"

Det där låter som min lilla. Vissa funkar det inte med privat, de har båda för starka viljor. Hos dagmamman däremot var de noga med att ALLA får vara med. De är ju bara 4 barn och alla ska få vara med. Förskolan borde ta tag i det tycker jag, det är ju de som kan påverka. Du som förälder kan ju inte göra åt något när du inte är med.
 

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 965
Senast: Mirtai
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 648
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp