Du som har halvfodervärd eller är halvfodervärd

EgoGirl

Trådstartare
Jag är helt grön inom fodervärdsvärlden och behöver all hjälp jag kan få!

Har tänkt söka skola till hösten och då kommer det bli knivigt att ha en häst som tar en stor del av det ekonomiska.

Skulle gärna vilja veta hur ni som har halvfodervärd till eran häst har räknat och tänkt.
Gärna lite åsikter från såna som är halvfodervärd.

Det som är självklart för mig att man delar på är stallhyra, hovslagare, foder och någon peng för utrustning. Självklart så ska det skrivas ett kontrakt!

Som sagt jag är helt grön inom det här området så överös mig gärna med tips och saker som är bra att tänka på.
Det är så lätt att man missar något som är viktigt.
 
Sv: Du som har halvfodervärd eller är halvfodervärd

Jag är halvfodervärd. betalar 700/mån och då ska jag rida minst 3 dagar/vecka. Annars är det fritt fram att göra vad jag vill, tävla om jag bekostar detta själv. Dock så är ägaren väldigt upptagen och får ofta ont i kroppen så jag har hand om hästen i princip varje dag, så det är precis som min egen. Jag köper även foder som vi sedan drar av från betalningen, då ägaren inte har tillgång till bil. Sen får man väl göra upp mer detaljerat, typ vad man får köpa till hästen i utrustningsväg och hur man får rida och så. I mitt fall får jag göra hur jag vill, har nyligen löpt en ny sadel till hästen också :D
 
Sv: Du som har halvfodervärd eller är halvfodervärd

Jag blev vid årsskiftet halvfodervärd på min sköthäst, jag ska betala halva stallhyran och halva skoningen, vilket slutar på 1400:-/månad för mig.
Jag har vanligtsvis hästen minst 4 dagar i veckan då ägaren bor 10 mil bort och får rida i princip hur jag vill. Eftersom ägaren hoppar så rider jag dressyr, tränar och ska ut och tävla det i vår.

Orsakar jag någon skada på utrustning ersätter jag och vid eventuell skada betalar ägaren om det inte är uppenbart att den är orsakad av mig under ridning.

Det som är viktigt att ha med är kanske hur du vill att hästen ska ridas och eventuella skador.
Något som ägaren till "min häst" är lite dålig på är att höra av sig i tid om när jag ska ha hästen vilket kan vara lite jobbigt.

Det var en väldig omställning att gå från egen häst till halvfoderhäst, att inte få vara den som får bestämma utan att man måste fråga någon först så det kan vara bra att tänka på om det är någon som har haft egen häst innan! :)
 
Sv: Du som har halvfodervärd eller är halvfodervärd

Jag har en tjej på halvfoder, det har hittills fungerat helt ok. Vi har lite olika syn på utetäcken och täcken över lag (hon använder helst inget annat än fleece, inne och ute i alla väder och temperatur..) men det har blivit bättre. Det enda hon betalar är halva stallhyran per månad och ersätter om något går sönder då hon är där eller om hon orsakat skadan, hon betalar även själv om hon tränar eller tävlar. Själv håller jag ponnyn försäkrad, skodd, avmaskad och övriga vet. kostnader. Det lönar sig att skriva ett fullständigt avtal var ALLT finns med, vem som är ansvarig, var, när, hur och om. Vilka dagar halvfodervärden har, vilka kostnader, om hon/han får ha någon annan och rida hästen, om han/hon får träna, tävla.. Precis allt, och uppsägningstid om så behövs. Själv har jag uppsägningstid 1 månad för båda parterna men sen ett slutdatum när avtalet förnyas om det förnyas, vilket det för tillfället ser ut att inte behövas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp