Bukefalos 28 år!

Dubbel bosättning och hemresor (att dra av på skatten)

Ainon

Trådstartare
Jag ska flytta till annan ort 24mil bort för arbete men planerar att åka hem lediga helger (jobbar en helg månad) och kommer att ha kvar lägenheten i hemorten.

Jag får inte styr vad som gäller med avdrag på skatten för dubbel bosättning och hemresor och om det finns något mer jag kan dra av (?)

Min lägenhet på hemorten kostar ca 3000kr inkl el per månad och räknar med att lägga 5000-7000kr per månad på arbetsorten på boende. Får jag dra av för hela kostnaden för bostaden på arbetsorten?

Hur mycket kommer jag att få dra av för resor?

Kan jag göra avdrag för något annat?

Vilka papper/kvitton mm ska jag se till att spara?

Kan man på något sätt relativt exakt beräkna hur mycket avdrag man får göra för att kunna be arbetsgivaren dra mindre med skatt och slippa "låna ut" pengar till skatteverket?
Vill samtidigt inte riskera någon enorm restskatt.
 
Men om du flyttar till arbetsorten så kan du ju inte göra avdrag för resor, då bor du ju där? Sedan om du har kvar din lägenhet eller inte, det har ju mindre betydelse. För det verkar ju som du ska tillbringa det mesta av veckan på arbetsorten=bostadsort. Eller har jag missat ngt?
 
Men om du flyttar till arbetsorten så kan du ju inte göra avdrag för resor, då bor du ju där? Sedan om du har kvar din lägenhet eller inte, det har ju mindre betydelse. Eller har jag missat ngt?

Alltså jag kommer att bo på arbetsorten sön-fredag och bo på hemorten fredag-söndag förutom de helger jag arbetar.
Räknar med att snitta en 150mil i månaden i resor mellan arbetsort och hemort.

Hoppas verkligen det kommer att gå att göra avdrag, annars kommer det bli knapert :nailbiting:
 
Skatteverket.se det står ganska tydligt där!

Gällande att be arbetsgivaren dra mindre skatt så varken får de eller ska de göra det utan ett jämkningsbesked från Skatteverket som du själv söker om.

Alla kvitton för hemresor ska sparas och hyran ska kunna visas. Om inte finns det schablonbelopp man kan använda sig av. Har för mig man får göra en hemresa i veckan.
 
Alltså jag kommer att bo på arbetsorten sön-fredag och bo på hemorten fredag-söndag förutom de helger jag arbetar.
Räknar med att snitta en 150mil i månaden i resor mellan arbetsort och hemort.

Hoppas verkligen det kommer att gå att göra avdrag, annars kommer det bli knapert :nailbiting:
Du kan ju inte göra avdrag förens året efter på deklarationen...
 
Men om du flyttar till arbetsorten så kan du ju inte göra avdrag för resor, då bor du ju där? Sedan om du har kvar din lägenhet eller inte, det har ju mindre betydelse. För det verkar ju som du ska tillbringa det mesta av veckan på arbetsorten=bostadsort. Eller har jag missat ngt?
Om man pga av arbete har flyttat till ny bostadsort så kan man dra av för ökade levnadskostnader om man behållit bostaden på den gamla orten. Jag har gjort dessa avdrag flera ggr när jag säsongsarbetat förr :)
 
Skatteverket.se det står ganska tydligt där!

Gällande att be arbetsgivaren dra mindre skatt så varken får de eller ska de göra det utan ett jämkningsbesked från Skatteverket som du själv söker om.

Alla kvitton för hemresor ska sparas och hyran ska kunna visas. Om inte finns det schablonbelopp man kan använda sig av. Har för mig man får göra en hemresa i veckan.

Tyckte det var rätt otydligt på sidan :o Men efter att ha jobbat natt är inte hjärnan på topp.

Hur ska man göra för att kunna bevisa hemresor med bil? Går ju inte att spara tankkvitton om man nu inte tankar precis vid avfärd och precis vid ankomst vid varje resa. Är det så man måste göra?
 
Om du flyttat till en ny ort på grund av ditt arbete men din bostad på den gamla orten har du så kallad dubbel bosättning.

Fördubbel bosättning är du berättiga till skatteavdrag enligt inkomstskattelag (IL)12 kap. 19§ om du uppfyller de krav som stadgas i 12 kap 20§ (att du övernattarpå den nya arbetsorten samt att det är längre än 50 km dit från bostadsorten).

Avdraget beräknas enligt IL12 kap 21§ till det belopp som logikostnaden faktiskt är (kostnaden för det dubbla boendet) vilket innebär att du borde få göra avdrag för övernattningslägenheten. Att du själv söker nytt arbete borde vara oväsentligt.

Du har enligt IL 12 kap 24§ rätt till avdrag för en hemresa per vecka mellan övernattningsbostaden och bostadsorten, avdraget beräknas då utifrån det billigaste resesättet.
----
http://lawline.se/answers/avdrag-for-dubbelbosattning-vid-nytt-arbete

Det här var också en bra sida: http://www.privataaffarer.se/skatt/dubbla-bostader-kan-ge-skatteavdrag-114412
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 556
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp